|
|
|
|---|---|
|
Skall snart besiktiga min stackars bortglömda Mazda. Var därför tvungen att sätta på dubbdäcken idag.Vad många dubb som försvunnit sedan förra säsongen. Hur är det med den saken egentligen?Är dubblösa dubbdäck lika bra som dubbfria vinterdäck? För visst är det tillåtet att köra omkring med däck som tappat alla dubb? /A | |
|
Ja, det är godkänt men ett dubblöst dubbdäck är sämre än ett friktionsdäck eftersom ett dubbdäck är framtaget med hänsyn till att den har dubb. Men frågan är hur mkt man märker det ute i trafiken?! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
De tester som jag har läst har ju visat att dubbdäck är BÄTTRE på barmark än dubbfria vinterdäck av lamelltyp (dvs optimerade för snö och is) - främst pga ett stabilare mönster (inga mjuka lameller som skall greppa istället för dubbarna). Så du lär få ett hyfsat barmarksdäck och i snö spelar inte dubbarna någon större roll. Den stora nackdelen blir vid is - då blir det sämre än lamelldäcken. Antagligen ganska helrisigt om det är lite äldre, hårda däck... Visst är det "sällan" ren is, men när är det det sker halkolyckor? Jo, just då... Skriver PTR som kör på breda, "kontinentala" dubbfria däck. Dvs lever inte som han lär... |
|
|
Enligt min däckfirma är gummit detsamma i friktions- och dubbdäck. Endast dubben och ev mönstret skiljer. De dubbade av dubbdäck vid ett tillfälle när en kund tvunget ville ha ett visst märke/dimension. Denna däckfirma är 50 år gammal och de gubbarna har koll. Förr var det däremot hårt gummi i dubbdäcken. Vet ni att det finns vinterdäck med valnötsskal ingjutet i gummit? Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
| Men å andra sidan så är väl däckmönstret ganska viktigt på ett vinterdäck, dubbfria däck har ju speciellt mönster för att få fäste. | |
|
Exakt Drutten, de höga, mjuka (via sajpningar ? etc) lamelldäcken skall ge en större kontaktyta och bättre fäste mot isen. Men de bidrar också till en instabilitet. Att samma däckblandning gäller för alla däck är jag inte säker på. Däcktillverkare själva har skrivit att de har speciella gummiblandningar i "friktionsdäck". Notera tex skillnaden på fokusområde för Nokian WR och Hakkepelitta med dubb. Inte självklart (ens troligt?) att gummiblandningen är densamma. |
|
|
Har också väldigt svårt att tro att de e samma gummiblandning i dubb å friktion. Ett friktions däck ställer ju så oerhört höga krav på gummit mens dubbdäcken kan vila mer att jobba me just dubben. |
|
|
Det är olika blandning enligt brorsdotters man som är nån sorts ingenjör på N i Spånga. /A |
|
|
Att en firma har lång erfarenhet är knappast en "merit" i detta sammanhang. Jag arbetar själv med FoU och vet att återförsäljare OFTA INTE har koll på produkterna - trots mångårig erfarenhet. Men i flera brancher är det kanske svårt att "hänga med" i utvecklingen. I andra fall är det brist på intresse eller kompetens i försäljningsledet. Hmmm... Kan man se en koppling till vissa bilförsäljare??? |
|
|
Sigdarve: Jag skulle inte vara speciellt orolig över att köra på ett avdubbat däck. Anledning: För 10-15 år sen var dubbdäcken mer av "puckgummi" medan dagens dubbdäck även har mjukare friktionsgummi. (Sen om det inte är EXAKT samma blandning i alla däck är en helt annan sak.) HAR JAG FEL??? |
|
|
Det beror på vad man vill ha ut av sit däck. Problememt med dubbdäck generellt är att fästet på is åstadkoms genom dubben. Det (SÄMRE) fästet på is för dubbfria åstadkoms av en mjukare gummiblandning och fler/annorlunda lameller. Dvs ett dubbdäck utan dubbar kommer troligen att få klart sämre fästa på is jämfört med ett dubbfritt anpassat för nordiskt klimat. Söker man istället ett mer kontinentalt däck, med bra barmarksegenskaper. Då kan jag tänka mig att ett dubbat utan dubbar är riktigt hyfsat, bla pga sin stabilitet. Men jag har aldrig sett några riktiga tester av detta - så det är ju delvis spekulationer. Men en viss logik i dem kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.