AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.343

Hur pressa ur spindelled, E30 ?

Visa användare
90
Anmoniax
318i -94
Ska byta båda spindellederna pga jag inte vet vilken av dom besiktningen menade, båda känns lika.

Har monterat ner bärarmen som dom sitter i.

Hur ska dom pressas ur?, sitter något plåtskydd och grejor under båda, ska det skruvas av på något vis?

Efterkontrolltiden går ut 27 Dec, så jag tror inte jag kommer hinna hitta någon som kan pressa ur det hela i närheten av Jkpg :/
st
351
stoffe69
328ci -00
om det är till din e30... så vet ja inte om det går att köpa lös del. inte på bmw iaf. om man går via etk och slår in bilen.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag vet absolut inte hur man går tillväga. Men en mek har pressat många gånger till min bil. Och enligt honom är det inte alls svårt. Bara man har rätta prylarna.

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jovisst går det att köpa lösa delar! Mekonomen,MotorNord har tex...dom pressas ur med hydralpress,finns hos Bilverkstäder..(och i samma veva pressas dom nya i ).
brattwurst
Det går att pressa ur samt pressa i. "Tänk bara inte tanken" på att försöka göra det hemma eller i garaget med ett skruvstäd eller likn. Inte en chans. Det går åt en sjuhelvetes press för att pressa ur/i spindelleden. Dessutom är det av största vikt att spindelleden monteras med markeringen rätt. Finns markering på både leden samt länkarmen.
har gjort detta ett antal gånger, det är väldigt genomförbart :) dock skall man ha hydraulpress, har man inte det så får man ta det till ngn som har, så enkelt är det! montera av länkarmen (en mutter som fäster spindelleden i hjulspindeln, en mutter på ovansidan av rambenet, lämpligen skruvas denna av ovanifrån med många förlängare ner i motorrummet...2 bultar längre bak under bilen, samt lossa kränghämmarens fäste också!

ta sen den nya leden ihop med länkarmen till ngn med press så fixas ur och ipressning på ca 5-10 minuter...jag tar mina armar till en verkstad för jordbruksmaskiner, han tar 50 kr för att byta en led..och det gör du inte själv utan press, så jag betalar gärna den summan :) sen är det bara att skruva tillbaka länkarmen!

MVH
Johan K
skall tillägga, är den ena leden kass så byt den på båda länkarmarna när du ändå skruvar på det...

MVH
Johan K
brattwurst
Mkt kloka ord...
Visa användare
90
Anmoniax
318i -94
Tack för hjälpen!
Då åker man till en mekanisk verkstad imorgon eftermiddag med hela länkarmen och 2 nya spindelleder.
Bara lite oklarheter kvar...

Vilket håll ska dom pressas ur?

Ska detta skruvas av vad nu det är som sitter rakt under spindelleden: Länk ?
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Det är ju spindelledens ner sida,den sidan ska ut först alltså pressas från andra sidan.

Till alla som påstår att spindelleder inte går att byta utan hydraulpress,det gör det visst byte båda på min förra 318touring 90års med en hylsa av rätt storlek+en stor hammare.funkade utmärkt men det tog säkert en timme.
ku
25
kun
BMW 318i -87
Känns aktuellt även det här för mig med spindelleder.

Min lilla bebis 318 87a har gått 7200 mil, hade inne den på service och de sade att det var glapp i spindelleden de vill ha 3000 för besväret. Känns som mycket pengar dessutom så tycker jag att det är märkligt att spindellederna går på en bil som enbart rullat de mil min har.

Bra att höra att det går att göra själv, anser ni att det är akut att byta eller kan man köra med det ett tag?

Ursäkta för att jag lånar tråden en aning.
det går bra att pressa i med skruvstäd modell större. se bara till att ha rörstumppar av diversse passliga storlekar.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
3000kr låter väldigt dyrt enligt mig men visst med verkstadspriser så är det säkert möjligt.

det är ingen fara att köra med en lite glapp spindelled.

mekar du inget själv i vanliga fall skulle jag inte rekomendera att byta dom själv.
Visa användare
90
Anmoniax
318i -94
[QUOTE]Originally posted by skinkan:
Det är ju spindelledens ner sida,den sidan ska ut först alltså pressas från andra sidan.[/QUOTE]

Ahaa trög jag är, tänkte det var något typ av stopp som ska av först, Dom ser lite annorlunda ut på undersidan dom nya jämförst med de gamla.
Då tror jag detta kommer gå vägen! =)
Har själv bytt ett otal leder i framvagnen på E30 och jag anser att ett kraftigt pressverktyg är ett absolut måste för ett proffsigt resultat. Att hamra o banka in leden förkastar jag helt då risken att skada leden är mycket stor. Lederna ska pressas in. Punkt slut.

Vad gäller demontering av den gamla leden så brukar jag använda mig av följande metod:

1. Skär bort undersidan på ledkapseln med vinkelslip.
2. Slå sedan ut den gamla leden neråt genom ledkapseln.
3. Ta efter det en bågfil och montera den med bladet genom kapsel. Man kan då såga isär kapseln så att trycket släpper vilket gör det mycket enkelt att sedan knacka ut den. OBS! Var försiktig när du sågar så att du inte skadar länkarmen.

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Ett litet tillägg bara, men ack så viktigt...

Glöm INTE att notera den gamla ledens position innan demontering sker!!

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.