|
|
|
|---|---|
| Länkarmarna på E46 har varit livligt diskuterade i detta forum. Jag läste i en annan tråd att länkarmarna modifierats ett par gånger varav den senaste i början av 2002. Är problemen därmed ur världen eller har länkarmarna fortfarande kortare livslängd än man kan begära? Erfarenheter? Jag har fått mina ubytta men har inte kört så många mil sedan dess. | |
|
Ja, detta vore intressant att höra om, även var man kan köpa de modifierade? // Jim Profit |
|
|
Vi har en 320d i familjen, tillverkad i juni 2003. På den bytte de vid andra servicen vid 5800mil. Det kan man väl kalla kortare livslängd än vad man kan begära. Den bilen har gått till 99% på motorväg. Min egen E36 däremot har hittills gått 15500 med länkarmarna från fabrik. |
|
|
Problemet kvarstår hur de än modiferat dem. Men det är ju inget jätte problem om man kör mycket, BMW har reservdelsgaranti på 2 år. Det betyder att du måste köra så pass mycket med bilen hela tiden att dem går sönder inom 2 år från att du satte på dem nya. Kör du 1500 mil per år så är det ju inget problem då kommer du få nya på garantin. Jag har då aldrig lyckats köra 3000 mil på ett par 2nya" länkarmar. Själv har jag bytt 4 gånger på 10.000 mil på e46:an Mvh Kristian |
|
|
Alf_VON_Sil: Jag kan bara säga en sak, de är skandal att man ska behöva byta ut 4st länkarmarna på 10 000 mil. Nästan ¼ del av E46 bilar blev underkända hos bilprovningen efter första besiktningen! Total katastrof… BMW = Mer bekymmer du kan ana. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med om att det är en rena katastrof även Audi har ju haft liknande problem med länkarmar tidigare men BMWs tror jag är värre, trots modifieringar av länkarmarna så kvarstår problemen vilket är bakläxa 2 ggr utan att lösa kontruktionsproblemet med tillverkaren, och nu verkar de ha gett upp och byter hej vilt utan fundera varför längre, ny modell av 3 serie är på antågande krutet har väl hamnat där istället. Kan det vara så att BMW konstruerat en lösning på länkarmarna som är omöjlig att tillverka ?? utan att det blir " fel sorts" slitage som ger för tidig "död" bara för att få rätt körkänsla, dessutom måste dom provkört så pass mycket innan bilen släpptes och mycket tuffare än normalbilisten så dom borde vara medvetna om problemet innan E46an släpptes till kund är min uppfattning ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: E39 har ju i princip samma typ av länkarm och den strular i princip aldrig om jag förstått det rätt. Jesperado har gjort ett stort utlägg om detta i en tidigare tråd. Vägnärvaron i E46 är grymt bra, vilket tydligen har haft sitt pris. sålänge de bytar mina på garantin är jag nöjd :) Thunderbird: Är du här för något annat än smutskastning? Jag håller med om att de är en kvalitetsbrist när man måste byta länkarmar 2 ggr inom 10 kmil. Som jag förstått det har M3E46 inte alls detta problemet vilket bör grunda sig i en helt annan chassisättning samt en annan typ av länkarm. Ett tillägg är ju att de i princip ALDRIG rör sig om ett fel på själva länkarmen utan de är spindelleden som det blir glapp i. Generation 1 av länkarmen som såg ut som en solid boomerang hade problem med flexande vid inbromsning. Den förstärkta perforerade varianten har inte haft det problemet alls. Hade Bmw hållt sig till samma lösning som på E36 där spindelleden kan bytas separat hade problemet inte varit så här uppblåst. Enligt Jarls bilservice finns det möjlighet att byta bara spindelled i den nya sortens länkarm, jag har dock inte undersökt detta vidare. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är ju märkligt att det kan vara så stor skillnad mellan E46 och E39 i detta avseende, men det är också märkligt att det verkar kunna skilja så mycket från E46 till E46. Min med knappa 6000 mil på mätaren har inte behövt byta någon länkarm. Min pappa, som har en 325i-02, med över 10000 mil på mätaren har inte heller behövt byta någon gång. Sedan finns det ju uppenbart många som råkat ut för alltför många byten. Utan tvekan är det ju skrutt av BMW att inte konstruera detta bättre. Dessutom, den merkostnad det inneburit att redan på konstruktionsstadiet lösa detta problem borde ha varit betydligt mindre än kostnaderna för att byta länkarmar av och till på garantiåtaganden. På de tre E36 jag haft byttes sammanlagt två spindelleder. Kostnaderna var måttliga, mindre än en tusenlapp per led. Inget som fick mig att omvärdera den modellens kvaliteter. |
|
|
Är länkarmsproblemet typiskt för E46 som rullat på det dåliga svenska vägnätet? Är det någon som vet om detta fenomen även är frekvent förekommande på bilar som rullat i andra länder med högre vägstandard som tex de centraleuropeiska länderna och tyskland? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Har kört ca 6000 mil med min bil, börjar faktiskt höra ett litet glapp i framvagnen när jag svänger över farthinder. Hade samma problem med en 318 -00 innan, tråkigt med detta problem på en annars mycket trevlig bilmodell. |
|
|
Jag bytte på min och "so far so good" , jag bytte för ca 7 månader sedan bör tilläggas. ------ Länk Länk |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
thunderbird: Ja, vi VET att du är missnöjd med din 330 och att det är för jäkligt, om allt som du skrivit är sant.. Kan rekommendera dig att fördjupa dig i något annat bilmärke oxå så ska du se att det är lika illa ställt där, med några få undantag.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.