|
|
|
|---|---|
andha45 |
Hej, har ni någon koll på hur mycket extrautrustningen väger? Har ibland funderat på varför bilar i tester är så mkt långsammare än fabriksuppgifter (kanske inte 3-serien så ofta). Komf.stolarna i e60 väger 40 kg extra (enl. TV) = mer än halva viktskillnaden mot e46... |
|
En "fullsketen" e60 med komfortstolar, TV, navigation, telefon, stolventilation mm kan nog vara uppemot 100 kg tyngre, eller ännu tyngre kanske, än en standardutrustad bil. Och det lär ju helt klart påverka både prestanda och bränsleförbrukning. Mvh. |
|
|
Om man räknar in all extra utr, dvs större fälgar/navi/elstolar/stora ljudsystemet/skinn/allt i el osv så tror jag de rör sig om mer än 100 kg extra i förhållande till en basutr. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
andha45 |
Skulle snarare tro på 200-250 kg. elstolar navi soltak xenon telefon Dynamic Drive Logic7 airbags bakdörrar stora kliman kurvljus skinn 18" stolsventilation krok ... soltak t ex väger nog 20 kg, en dragkrok likaså |
|
Min gissning hamnar nog även den runt 200 kg faktiskt. En teori jag har är att run flat däcken är betydligt tyngre än ett standard däck pga den förstärka stommen. Någon som har koll på viktskillnader per hjul? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
andha45 |
Vore intressant att höra. Kanske finns viktuppgifter nånstans på nätet? RunFlat har en del egenskaper såsom att spåra mer och ge sämre fjädringskomfort och ljudkomfort, vilket kanske inte bara beror på att har hårdare sidor utan vikten också? |
|
Min bil väger 75kg mer än vad BMW anger för en "naken" bil. Den har då: xenon med strålkastarrengöring och aut. höjdreglering, glastaklucka, TV, Navi MK III, CD-växlare, Rollo bak, GSM-telefon, ytterspegelpaket, klimatautomatik med AUC, exclusivläder valknappa, elställbart svankstöd, multifunktionsratt, mittarmstöd, regnsensor, DSC, PDC, aut. avbl. innerspegel, genomlastning med skidlucka. Förutsatt att BMWs grunduppgift är någorlunda riktig, liksom bilprovningens vägning, kan ju detta ge en fingervisning. Sedan finns det en hel del annan utrustning som kan hängas på bilen förutom det som jag har i min. |
|
andha45 |
Samma som en naken 530i då, och den är ju enligt BMW en del långsammare. Kanske inte så konstigt om de fullutr test-530 presterar rätt dåligt... |
|
Min 525:a Touring vägde exakt 1680 kilo, fulltankad utan förare, när jag nyss besiktigade den i Sverige. Enligt instruktionsboken ska bilen väga prick 1680 kg med förare. BMW lär ange tjänstevikten utan någon som helst utrustning. Jag har bara svensk basutrustning, plus skinn och dragkrok som extrautrustning. Kanske mäter BMW också utan elhissar, mattor och insynsskydd? |
|
|
Jag har hört att 7-serie E32 hade 30 st elmotorer standard för styrning av ditten o datten. Det väger ju en del. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Jepp, många småmotorer blir det, säkert fler än 30 i de flesta bilar. Fast många väger bara från kanske knappt hundra gram och uppåt. Full tank och full spolarbehållare gör mera...) FP |
|
|
Intressant det här med bilarnas vikt. Jag har förvånats över hur mycket min (relativt sett) lilla 120d väger - tjänstevikten är 1420 kg! Nu har jag inte särskilt mycket tung extrautrustning i bilen, så den kanske väger 30-40 kg mer än den angivna siffran. Faktum är, att 120d:n har 80 kg HÖGRE tjänstevikt än min gamla trotjänare, 518i E28 -87 (5-serien alltså!). Tänkvärt! Jag kan också bekräfta att Run Flat-däck är groteskt tunga! Har inga exakta viktuppgifter, men sommarhjulen är markant tyngre än de konventionella hjulen (med samma dimension) till E46:an - det märkte jag när jag baxade runt hjulen till bägge bilarna vid samma tillfälle. /// Gunnar E. |
|
andha45 |
Då kan man ju tänka sig att e60, som har 225-55-16 std utan Run Flat, drar på sig 20-30 kg extra med 18" run flat 245/275... min 320-84 vägde 1160 tj.vikt... mindre än en Polo nu. 744 GL -88 väger 1350, som en std-Golf. |
|
Min 540 har en tjänstevikt på 1800kg Alltså 110kg mer än BMW uppger. = 110kg långsammare º_º /Lazze Länk |
|
andha45 |
God Jul grabbar, inspirerad av vår diskussion har jag lagt reservhjulet i källaren =) En del av vitsen med Run Flat försvinner ju om hjulen väger så mkt mer att viktbesparingen med att ej ha reservdäck försvinner. Antar att det ändå inte är helt ofarligt att få punktering i 160. |
andha45 |
Hej, kom nu på et sätt att mäta. en 630 coupé o cab har samma utväxling (tsf 645 som har lägre utv på cabben för att kompensera den högre vikten). Med reservation för att vindfånget är ngt högre på caben bör därför skillnaden vara relevant. coupé väger 195 kl mindre 1565-1760 0-100 man 6,5 - 6,9 aut 6,7 - 7,2 80-120 5:an 6,5 - 7,3 6:an 8,3 - 9,4 förbrukn lands man 6,7 - 7,3 aut 7,0 - 7,5 stad 13,1 - 13,6 aut 13,9 - 14,2 /PH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.