AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.331

728..Blir jag nöjd?

Hejsan!

Har länge funderat på en 728 -96-eller 97
Kommer jag bli nöjd med den motorn eller är den för klen för den bilen...vill ha den med automat...

Tacksam för svar!

MVH
Johan
de
51
denpa
728ia -97
Nöjd ägare av en 728 från 97. Ville inte ha äldre mod för dem har gammla växellådan. Annars går den bra men det ingen monster utan de mer finglid. Den är mer "ägarvänlig" om man säger så. De individuellt med hur mycket pengar man vill lägga ner på bilägandet
Tjena igen

Gamla växellådan?? har den från -96 en annorlunda låda?? sämre?
MVH
Johan
Scheckheft
Hej
Det denpa menar med "gamla" växellådan är den adaptiva som levererades i E38:an fram till början av 1996. Detta gäller Europa. I USA t ex. fanns denna låda fram till produktionsslut 2001.
1996 kom en annan automatlåda med steptronic funktion, dvs du har möjlighet att växla manuellt. Steptronic-funktionen sitter i styrboxens mjukvara. I en 728 av 96 -97 årsmodell borde det sitta en 5HP24 låda. Mer kan du läsa här:
Länk
Angående din fråga om du blir nöjd: frågan är vad du har för utgångspunkt för köp av en E38? Är det komforten eller prestandan som du prioriterar? Varför inte provköra olika motorvarianter av E38?
Gör gärna en sökning på E38 and 728 och du får mycket läsning.

Mvh
Scheckheft

Bj
6
Björn Andersson
540 iA Touring -99
Hej Johan,
Har kört en 728 iA -99 sen i våras och är mer än nöjd. Kom direkt från en chippad Saab turbo och visst fattas det "pulver" om man gör en direkt jämförelse. Dock så inbjuder inte 728 till den typ av "buskörning" som var så kul i Saaben så jag kan inte säga att jag saknar det. Se till och prova en så får du se ! Personligen rekomendera jag en av sista faceliften 11/98 och framåt då du dels får de sista uppdateringarna av motor,växellåda och utseende+ att andrahandsvärdet verkar hålla lite bättre, men det är ju givetvis en kostnadsfråga.
Mvh Björn
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Hej, Jag har tre olika BMW (se till vänster). 728:an är inte någon bil som inbjuder till streetracing direkt utan den vill man helst köra mjukt och lungt. Motorn är i mitt tycke för svag om man är ute efter någonting att gasa rejält med. Bilen är dock vibrationsfri och går tyst. Ställer utan problem en tio krona på motorhuven och den står still. Långkörning 0.75 l/mil. Jag håller med Scheckheft, fundera vilken biltyp du är ute efter och provkör.
Tackar så mycket för att ni delar med er av era synpunkter och erfarenheter!!

Är det nåt speciellt man skall tänka på innan ett köp av 728?
Typiska fel som kan vara, mm mm?

MVH
Johan
de
51
denpa
728ia -97
Kan inte komma på nått riktigt speciellt att kolla på för köp av en 728. 740 och uppåt är det viktigt att kolla motorns skick annars kan det bli dyrt.
Men bmw delar är ju dyrare än en vanlig bil men tex min bil som jag fick 12 mån svensk bilgaranti på stod faktiskt att svensk bilgaranti täcker ej skador på 740 dvs alla med 8´or och uppåt men däremot 6´an täcks av garanti.
Måsen
En detalj jag lade märke till när jag kollade efter 728:or var att det är svårt att hitta en med rikligt utrustning eller åtminstone det jag ville ha.
Det är väl en liten nackdel hos "minstingen" i 7 serien.

/Mattias /// Länk
de
51
denpa
728ia -97
Jo dem e snikiga. Har inte heller någe lull lull men som sagt alla har olika komfortkrav.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

I Tyskland finns även "fullmatade" 728. Så att importera sin egen 98-10 + kan vara att förorda. Efter modell 2000 så fick väl även 728:an ta del av "utrustningskakan" då mkt. blev standard. Brytdatum för detta har jag tyvärr inte då "vår" fina bas för dessa frågor är nersläckt :(

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.