AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
970

Lambdasond ej inkopplad.

Kontakten till lambdasonden sitter inte i. Någon gång innan jag köpte bilen har kontakten lossnat och lagt sig på grenröret. Kontakten är helt smält, måste rykt ordentligt. Tidigare ägare har satt fast kabeln under batterihyllan, så att man inte kan se den söndersmälta kontakten. Motorn går jämt och fint på tomgång. Drar som den skall när man gasar. Inga kall/varm -startproblem. LITE seg att starta när den har varit varmkörd och fått stå en stund, så att den är "halvvarm". Jag upplever det som att den går som den skall, trots att sonden är urkopplad. Enl tidigare trådar/inlägg brukar sånt här ställa till div problem med tomgång m.m.

Nu till min fråga. Vad säger SBP om detta? Vilka problem kan detta ge?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Får motorstyrsystemet ingen signal från lamban borde avgaserna inte vara inom gränsvärdenen vilket innebär att bilen troligtvis blir underkänd.

E
OK, tack för svaret. Borde ju gå att skarva ihop det så att jag slipper köpa en ny sond. Den gamla fungerar ju antagligen. Tar katten stryk av att sonden inte arbetar? Byte av den oxå?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Just det, katten tar skryk om du inte har lambasonden inkopplad, det är just därför man har en lambasond. Katten mår bäst, slits minst vid lamba 1. Om lamban inte fungerar så använder motorstyrsystemet troligtvis någon form av nödprogramm och fortsätter fungera. Du behöver inte byta katt om den fungarer. Be din lokala "allbilsverkstad" om hjälp med att kolla avgasvärdena. De kan säkert svara på vad som behöver bytas och inte.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.