|
|
|
|---|---|
|
Kan man på något sätt "resetta" bilen och om det går finns det några risker med att göra detta? | |
|
Om du syftar på Ctrl+alt+del så är väl svaret ja :) Lyft av minuspolen i 15 minuter eller mer och du har nollställt det mesta. Hur riskfyllt detta är beror nog mest på operatören :) Du behöver en 10mm nyckel och 1 minut över för att göra det. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Med risker tänkte jag mest på vad som resettas, om det är värdefull info som tex nyckelkoder odyl. Jag är mest ute efter att resetta egna inställningar i DSP´n, NAVIN, stolinställningar mmmm. Fabriksinställningar vill jag ha med andra ord. |
|
|
Spelar det någon roll hur länge som man har minuspolen bortkopplad? |
|
|
Om du menar startspärr o dyl så tror jag inte det resettas, det hade gjort det lite för lätt för ev biltjuv. Sen är nog 15 min ett bra riktmärke för att alla kretsar som kan ha lagrad ström(kondensatorer lagrar ju en stund tex.), ska laddas ur. Jag har varken Navi eller elstolar, så det kan jag inte svara på, men färddatorn blir ren i alla fall. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du skruvar av bägge kablarna + och - från batteriet lägger ihop kablarna och väntar ca 20 minuter innan du sätter tillbaka dom på batteriet. Det är det normala "reset" som BMW gör för att eliminera vissa error i systemen som kan uppstå när uppbyggnaden är komplex. Du nollställer växelådans körminne dvs den körprofil som lådan lärt sig av dig som exemple, färddator, bränsleminne klockan. dvs alla inlästa minnen som inte är grundlägganden i systemet nollställs. Ingen fara mao att förstöra nått om man nu inte klumpar till sig med batterihandhavandet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Vet någon om detta fungerar på en E61:a modell 2005? Vilka steg skall man göra detta i? Skall man skruva av + först och därefter - ifrån batteriet? Vad menas med att lägga ihop kablarna? Skall kablarna vidröra varandra? Hur skall man sätta tillbaka kablarna, + först och därefter -? Tack på förhand! |
|
DMZ |
Plus & Minus tillsammans = KORTSLUTNING ?? |
|
Tjena! Jepp, det var det jag undrade över! Att lägga ihop kablarna för pluspoolen samt minuspoolen låter inte så smart!!! Någon som vet om man skall koppla loss pluspoolen alt minuspoolen först eller spelar det ingen roll vilken av poolerna man tar först? Hur gör man när man efter 20 minuter skall koppla tillbaka pluspoolen samt minuspoolen. Vilken av dessa bägge pooler skall man koppla tillbaka först? Tack på förhand! Mvh/530d_Touring |
|
|
Läs vad Hasso skriver, det funkar .Gjorde detta igår. BMW e lag |
|
|
Batteriet är ju bortkopplat när man låter + kabelskon vidröra - kabelskon. = ingen kortslutning. |
|
| Kopplar man ihop kabelskorna blir väl kretsen sluten och systemet töms fortare på "uppladdad" el? | |
|
Det räcker med en kort urladdning nån minut om man vill lägga ihop de lossade kablarna. Man kan lossa enbart minuskabeln också 15-20 min, det ger samma resultat. Inget drastiskt händer, förutom att många småfel eller hängningar kan rättas till med detta "knep". Årstimern till indikering för byte av bromsvätska drar sig med samma tid som manövern tar, vilket givetvis är betydelselöst, och även några veckors spänningslöshet t.ex vid en vinteravställning innebär ingen katastrof för timern. Många väntar ju ändå några vecker eller så efter att klocksymbolen tänts för att påminna om byte/service. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.