|
|
|
|---|---|
|
Hej! 520 går varm samt att det inte finns någon kupe värme i den. Vattenpumpen är ur blockad och jag ser inget fel på den, en med plåt hjul satt det i. Termostaten är kokad och öppnar vid rätt temperatur, bara några månader gammal. Bilen har gått utan problem sedan jag bytter termostaten men nu så går tempen upp och det finns ingen kupe värme. Kan det vara luftning som behövs.. Tips mottages gärna. Mvh Thomas... | |
|
Japp, är garanterat i behov av luftning. Sök och du kommer att hitta hur mkt som helst, kan vara lite pyssel men det blir garanterat bra. Mvh, Magnus. |
|
|
Luftning behövs sannorlikt. Lufta på luftskruven vid expansionskärlet. Kolla också efter immiga rutor i bilen och/eller vatten på mattorna. Det kan vara läckage i värmepaketet, men mest troligt är att det är en luftficka någonstans. /Per |
|
|
Blockpackningen har jag hört, kan det stämma att den kan ha gått. /Thomas |
|
| Hände mig för ett år sen ca. Då hade fästet på kylaren för övre kylarslangen spruckit så all kylarvätska rann ut. Fick byta kylare. Kolla om det har läckt nåt och lufta är nog en bra början. | |
|
konstigt när det bara händer så där. Finns det något tips om hur man ser om blockpackningen har gått..kan man mäta i det gamla kylarvattnet om avgaser finnes. Skall fylla upp och kolla. start motorn finns det någon bra anvisning hur man tar ur den. Det klickar ibland och jag tror att det är solenoidkontakterna som skall rengöras/bytas. /Thomas |
|
|
Om topplockspackningen är trasig brukar oljan bli "grädd färgad" och utspädd och det brukar bubbla ovanligt mycket i expansionskärlet, det kan även ryka mycket vitrök ur avgasröret när man kör, trots varm motor. Man kan kolla kylarvätskan på en verkstad som du säger. Men, försvinner det nå kylarvätska?? /Per |
|
|
Nja, det försvinner ju inte mycket, har ju kollar och fyllt på lite i kärlet, vad är normalt att det kan försvinna under 4 månader? Oljan är inte grädd färgad, inte på stickan och inte i locket. /Thomas. |
|
|
Kan det vata fläktkopplingen som inte fungerar som den ska. Den ger inte ett jämnt motstång hela tiden när man snurrar på den för hand. Det likson går tungt sedan lätt ett litet tag. /Thomas. |
|
| Nej, jag tror inte på fläktkopplingen. Om den är defekt, brukar motorn gå varm vid krypkörningar t.ex. i bilköer. Motorn kan aldrig bli för kall av detta, det är endast termostaten som påverkar detta. Kontrollera även givaren till temperaturmätaren, det kan ju vara rätt motortemperatur ändå trots att mätaren säger annorlunda. | |
|
Om det inte är läkage och du har luftat så är det topplockspackningen som gått. Kompression går ut till kylssystemet och det bildas luftfickor. Bara att byta packning så har du sysselsättningen räddad under julen. |
|
|
Lufta,lufta,lufta...LUFTA.... Stå i motlut, nosen upp, varva samtidigt som du luftar,åk en sväng, lufta på samma sätt, fortsätta och fortsätta.... men akta så att bilen inte kokar! låter som att det är luft... Hade en 318 det var så med som du beskriver, hade bytt värmepaketet och fick lufta skitlänge och köra nån dag och sedan lufta... och till slut vart allt fridoch fröjd... Men det där med ingen kupevärme kan det väl nästan bara vara , Vattenpump, lyftficka, pissig termostat, inget vatten... |
|
|
Hej! Det var bara luft i systemet. Ny vattenpump blev det ändå när sakerna ändå var urplockade. Tack för all hjälp. ///Thomas |
|
| Skönt att höra.. | |
|
Har själv just haft samma problem, och det var vattenpumpen. Ny köptes för 615:- och saken var klar; det fungerar! Tydligen så fattade BMW att plasthjul i pumpen var ruttet, så de dunkade dit ett billethjul istället... |
|
| Vet jag sett någonstans på Forumet någon sagt att köper man pumpen på BMW är det plast,men hos Mekonomen är det metall | |
stefannorr |
Om BMW har kvar av gamla lagret så är det nog plast,men ska finnas nya utan plastskovelhjul. |
| Jag har åxo problem med mckt låg värme i kupen. Efter att läst en heldel inlägg här så testade jag avlufta systemet i ca 1,5 timme. Sen kollade jag hurvida de 2 slangar som går till värme elementet var värma, det var de inte. Då tog jag loss kontakten till värmeventilerna å kolla om det fanns ngn ström, det gör det inte...så nu har jag kört fast. har ingen aning om vart dessa ventiler får sin ström ifrån och Jag kan inte hitta ngt kopplingsshema till värmesystemet ngn stans på nätet, finns det ngn som har ngn aning om vad jag ska göra eller vet om det finns ngn ytterligare säkringar förutom de som finns i handskfack och bagage? Älskar BMW men när man börjar få problem så kostar det å sällan slutar problemen dyka upp när de väl börjat komma. Får spel på bilen kommer å köra den i havet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.