AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
948

vibrationsdämpare onödig?

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
ska använda främre delen av en kardan från en m535 e28 som har en vib-dämpare precis bakom hardyn och den är lite skadad. den sitter ju i tre vingar med en bult genom varje som sen går genom hardyn. nån har av någon underlig anledning kapat ena sidan (vänster) om hålet på två av vingarna så det är bara kvar typ 2mm gods på den sidan om hålet. (svårt att förklara men ni som vet hur en vib-dämp ser ut kanske fattar). detta har gjorts på två av vingarna och på den tredje har dom böjt upp vingen så att den nästan står rakt ut på vänster sida.

frågan är då: kan jag använda den ändå eller gör den mer skada än nytta då det är lite mer vikt på ett av fästena (då godset finns kvar även om d inte är lite hamrat på) och därför kan skapa obalans? kan jag skita helt i den? ska jag hitta en ny? (dyra som stryk nya och har aldrig sett nån till salu på powerbörsen.) bilen kommer gå 250+ och kardan ska kortas och balanseras hos svea bilverkstad så d blir bra gjort.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
ska jag använda den så kommer jag antagligen bryta/såga bort den böjda biten vinge för som d är nu sticker den in i hardyn om den skruvas på plats. men det kommer fortfarande inte bli exakt samma vikt på varje fäste/vinge eftersom jag inte kan få exakt lika mycke material på alla tre fästena (kommer inte skilja väldigt många gram dock).

finns det någon risk att man knäcker den sista lilla biten gods som finns kvar när man gasar på sen? den mesta kraften tas väl upp av hardyn och själva kardan men d skulle nog inte va så bra om ett typ 2 kg tungt hjul lossnade när det snurrar i ett par tusen rpm...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.