AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.677

Luftfjädring till X5?

to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Jag skulle gärna villa ha några utlåtanden om det lönar sig att ta som extra utrustning "Luftfjädring" till X5:an både till fram och bakaxeln. Har nu för tillfället en x5 3.0da -02 och skall beställa en ny snart!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kör du med mycket tung last eller drar en stor vagn ofta kan det väl vara värt att fundera på.
Men använder du inte den som dragbil eller lastbil regelbundet har jag svårt att se fördelarna.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Har luftfjädring på båda hjulaxlarna på min 4.4iA -04 och är mycket nöjd. Förutom möjligheten att ställa in olika nivåer efter behov så blir körkomforten som jag upplever det snäppet bättre.
to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Tack för att ni svarade på min fråga, jag skulle ännu villa fråga Emm hurdana sommardäck du har på din X5:a? Jag har själv 19" som kommer standard med sportpaketet, fast min inte i övrigt är utrustad med sportpaketet, så det sitter vanliga fjädrar på min X5:a! De fjädrar som kommer med sportpaketet sänker inte bilen, dom är bara styvare! Enligt vissa biltidnigar anses bilen bli för stötig med sportpaketet och 19" hjul!

Jag är i övrigt mycket nöjd med fjädringen och väg egenskaperna på min X5:a men ibland skulle det int vara helt fel med några extra centimeter markfrigång!

Från bmw:s broshyr får man endast veta att det går att sänka bilen 20mm och höja den 40mm, alltså 60mm levanmån! men inte i vilka farter man kan göra det, heller inte i vilka farer bilen gör det själv. Frågar man en försäljare på bmw så har 1 av hundra kört en sån som har luftfrädring på båda axlarna, och han anser att den verka mycket stadig när han flyttade bilen 20 meter på en mässa på plant golv;) Sannolikheten är nämnlgen större i finland att vinna på lotto än att bmw återförsäljarna skulle ha en X5: med luftfjädring som demonstrationsbil!
Em
215
Emm
För att kunna få dubbelaxlad luftfjädring måste man välja till Sport-paketet, och i detta ingår Stjärneker 9x19" med 255/50 sommardäck fram och 10x19" med 285/45 bak (vintertid kör jag själv med Y-eker 9x18" med 255/50 vinterdäck runtom). Sport-paketet sänker fjädringen ca 15 mm extra, och därefter kan man som mest höja 40 mm och sänka 20 mm. Det finns följaktligen tre lägen på höjdinställningen, och från 25 km/tim återgår bilen alltid till mittenläget (jag har dock installerat en liten modul som gör att jag kan bibehålla vald nivå oavsett hastighet -- hör av dig om du är intresserad av en sådan så kan jag hjälpa dig).
Vet ni om det finns något OEM-kit för luftfjädring på en 2001 4.4i sportpkt.?
Eller tips på andra lösningar så man kan sänka och höja bilen?

to
17
tobbe78
525i M-sport -01
I finland behöver man endast välja till sport fjädring för att kunna välja dubbelaxlad luftfjädring.

Har du kört en X5:a med vanlig eller endast med sportfjädring? tänkte bara om det någon skillnad i ex. stötigare med eller utan luftfjädring? När du kör med den på högsta läget, är den märkbart mjukare än mittenläget? och är den märkbart styvare på den lägsta läget än mittenläget?

Låter intressant det där med modulen! hur stor operation är det fråga om, vem utför sådana och vad kostar det?
Em
215
Emm
Har nog bara kört X5:or med sportpaket, men däremot med både vanlig stålfjädring och med luftfjädring -- den förra dock endast vid enstaka tillfällen, och så vitt jag kan erinra mig är inte skillnaden så stor som jag först hade förväntat mig (jag upplever alltså luftfjädringen som mer komfortabel, men endast marginellt). Mjukast är fjädringen på normal(mellan)läget, sedan är den ung. lika hård i lägsta och högsta läget (mindre spelrum upp/ned?). Högsta läget använder jag bara i snödrivor eller om jag förvirrat mig ut på små skogsstigar, annars kör jag mestadels på lägsta läget (gillar när chassiet är riktigt tajt, och det som många andra kanske skulle uppleva som oerhört stötigt tycker jag själv känns komfortabelt -- i alla fall jämfört med hobbybilen... :-). Jag mejlar dig ang. luftfjädringsmodulen.
Det är ju den "stötiga" sportiga känslan jag iaf vill ha, kan bli sänkning istället för luftfjädring om det inte löser sig smidigt.

Har kollat upp lite priser på nya 20" (4.6i-look) och passar perfekt när chassiet blir lite lägre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.