AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
647

Endast kvartstemperatur i motorn

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag är lite orolig över att min 520 E34 inte kommer upp i normaltemperatur dvs mätaren pekande rakt upp. Verkar ju vara motsatsen till "normalfelet" vad gäller kylning på dessa bilar.

Med -3 grader ute och 2 mils, visserligen lugn körning, pekar mätaren på ungefär kvartstemperatur alltså vid andra strecket på mätaren.

Först när jag skulle leta parkering, långsam körning, så steg den lite närmare normaltemp men ändå inte riktigt ända upp. Det var nästan lika dant med 5 plusgrader för några dagar sedan. Det tar också lång tid innan värmen i kupén kommer, åtminstone jämfört med gamla Saab 900.

Är detta normalt på denna bil? Hur lång tid brukar det ta för era bilar att komma upp i normaltemp?

Fläkten snurrar med en gång när jag startar bilen. Är det normalt? Borde den inte vänta med att gå igång tills bilen är någorlunda varm? Den styrs väl av motortempen och inte varvtalet, ´am I right'? Vad kan bli fel med termostaten?

Jag antar att endast kvartstemp är för lite för vad som är optimalt för motor och inte minst bränsleförbrukning. Synpunkt?

Anders

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Låter som termostatfel om du inte nyligen har fått in luft i systemet av nån anledning.
Har du meckat med kylningen? E34 är känsliga och svåra att lufta. Har du inte gjort något låter det som sagt som termostatfel.
Bonnlösningen är att sätta en rejäl kartongbit framför kylaren tills du bytt termostaten.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Jag har samma problem med min 520-88, bytte termostat och luftade enligt konstens alla regler, men mätaren ligger fortfarande på "kvartstemp". Misstänker att det är nån givare som är kass, alternativt mätaren som är dålig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.