AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.824

Någon som vet nåt om denna M3 till salu?

Sida 1 av 2
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Jagar efter en M3:a att köpa. Är det någon som vet något om denna? Väntar svar från handlaren, men det skadar ju inte att kolla hos proffsen ;)

Länk

/Freppa
fr
122
fredrik95
Märkte just att grillen är målad svart. Är den det orginal?
nej den är inte svart i orginalutförande
Varför inte kika på www.mobile.de, de ligger på 250000-300000 kr där. Du sparar lätt 100000-150000 kr på att importera en själv. Men det kanske inte drabbar någon fattig;)
Länk
fr
122
fredrik95
Skulle gärna ta in en från Tyskland, men är lite orolig för att handla från någon icke-auktoriserad handlare....
Du hittar ingen M3 som har gått 1900mil för 250-300 i Tyskland. Den ser fin ut den har ju bara gått 1900mil enligt säljaren så den borde vara i nyskick( har du kollat historiken hos Vägverket?). Utrustningen och färgen är toppen!
fredrik95:

Tror att den har stått ett tag dock på firman=prut läge. Jag sålde min för liknande pengar dock med mera utrustning och mera mil.

Jag skulle titta på följande saker:

*Kolla om all service inkl åtgärder för vevstakslagerskålarna
*Hur mycket mönster är det kvar på däcken är inte biliga:))
*Vad kostar försäkring+skatt

Sen tycker men det är bara jag att klädseln ser lite sliten ut kan vara fel men min ljus gråa var i bättre skick än den. Tänk på att det finns ganska många M3 till salu så ta god tid på dig

Lycka Till
fr
122
fredrik95
M Femman: Har mailat säljaren men inte fått svar. Det måste vara ett försäljningsuppdrag, för den är fortfarande reggad på en privatperson. Ang. Utrustning: Agree!

Starre: Servicen har jag frågat om i mail. Däcken ser slitna ut, så jag räknar med nya, men jag måste iallafall skaffa vinterdäck till den (Nu skall vi se hur lång tid det tar innan någon flippar ut :) )
Försäkring för mig ligger på 15' helår helförsäkrad. 30 år, bor i Stockholms innerstad. Klädseln ser sliten ut, det är därför jag frågat säljaren om han kan garantera milen/kontrollera den.

/F
Fredrik: Bilen står hos en Aukt handlare Länk
Men är faktiskt IMPORT. (se nedan)
Jag hade bett om en LKM avläsning samt kikat på eventuella garanti reparationer osv.

Att grillen är svartlackerad är väldigt lättåtgärdat, men de kan gott handlaren stå för,dvs byta ut den mot en ny.

Hade bilen varit svensksåld så hade den varit ett perfekt objekt ur min synvinkel.

Regnr: TWB337
Färg: SVART

Fabrikat: BMW M3

Årsmodell:
Fordonsslag: PB

Chassinummer: WBSBL91060JP80057

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: Avställd (2004-10-31)

Antal ägare: 1

Datum för första reg.: 2003-07-02
Producentansvarig:

I trafik första gång: 2003-07-07
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Ja

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 252
Antal passagerare: 4

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1500

Max lastvikt: 370

Kopplingsanordning 1:
Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram:
Däckdimension bak: 255/35R19

Kaross: Täckt, Taklucka

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
fredrik95:

Jag hade vinterdäck på min dock så användes dessa när bilen var avställd:))

Milen stämmer nog MEN med en förare som inte förstår hur man sitter och vilka kläder som sliter på lädret och en som inte smörjer in minst två ggr/år ja då kanske det kan se ut så:))

Antar att den är uttagen Mars-April-02?

Starre: Vad hade din M3a som inte denna har? PDC?

Fredrik: Det verkar vara en sen 01:a(01.11). Hör efter med RS2 vilka fabrikationsfel som var gällande då.

Chassis number JP80057
Vehicle code BL91
Series E46
Model M3
Body type coupe
Catalog model ECE
Production date 2001 / 11
Engine S54
Transmission Unknown
Steering Left
Catalyzer YES

Additional Information for Vehicle code BL91
Production FROM : 1999/07/01 TO : 2005/11/30
Engine S54
Engine Oil 5.50 Liter
Transmission Manual
Transmission Model S6S 420G
Transmission Oil 1.80 Liter
Rear Axle Oil 1.10 Liter
Coolant(w/o Air Conditioner) 0.00 Liter
Coolant(with Air Conditioner) 10.00 Liter
Brake fluid 1.00 Liter
Remarks :

Länk
Jag tycker för övrigt att lädret ser normalt ut. De ser ut så när man använder en kamera med blixt på svart läder.
På en bild utan blixt vill jag lova att det kommer se mer eller mindre som nytt ut.

Länk
wendtan:

rollo,vikbarabackspeglar,velormattor sen var det något mera kommer inte håg allt.

fredrik95:Om det är en 01.11 min ex....gjordes nästan samtidigt(blir nostalgisk). Då var den behäftad med vevstakslagerskåls problemet, då ska det finnas papper på service OCH att man körde in den på samma föreskrifter som man ska göra med en helt ny motor dvs lugn körning efter service vid 200mil. Sen öka gradvis körningen.
Precis som Wendtan säger så är den tillverkad 11/2001, dvs under de veckor det var ett tillverknings problem på oljepumpen. Jag skulle nog kolla upp den väldigt noggrannt innan ett eventuellt köp. I det här fallet är det snarare en fördel om motorn är bytt än att oljepumpen är åtgärdad. Så historien innan den kom till Sverige är nog väldigt avgörande för om den är intressant eller inte. En importerad bil med så få mil på mätaren är mer än misstänkt.

/RS2
Starre: Hehe, hur vet du att denna bilen inte har velour mattor eller powerfold för den delen?

Det jag saknar på detta objektet är däremot som sagt PDC.

Länk
wendtan:

Hur kommer det sig att det står transmission:unknown och sen transmission:Manual?

Kan inte hålla med dig om lädret sorry matihas köper inte det är normalt slitet.
RS2:

Tog man inte in alla som var inom ramen och bytte hela motorn i Tyskland till skillnad från i Sverige?förutom några:))
Starre,

Nej, motorn har bara bytts om det funnits skador på vevaxeln i samband med den här service actionen eller om den gått sönder helt innan. Vevstaks lagren byttes bara som en extra åtgärd pga olje pumpen på dessa. Förväxla dock inte denna service action med andra som varit på senare tid där vevstaks lagren bytts ut på i princip alla bilar.

/RS2
Starre: mig veterligen så är S6S 420G en 6 växlad manuell låda som sitter i E39 540 samt E39 M5 osv.

RS2: heter den likadant i M3E46? och har de kvar den benämningen trots påbyggnaden med den sekventiella delen?

Länk
Wendtan,

Getrag växellådan i E46 M3 heter samma sak oavsett om det är en 6-växlad manuell eller SMG växellåda. Den är av samma typ som i E39 540 och M5 men de har olika bokstavs beteckning efter typnamnet och olika artikel nummer.

/RS2

starre: varför inte upplysa oss andra om hur man ska sitta och vilka kläder man ska ha på sig för att lädret ska hålla sig fint;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.