|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 318i-89 i går och ska byta olja i den, vet ej vad tidigare ägare kört i den så jag undrar vad man ska använda för typ av olja?? Har även sökt men ej blivit klokare för det :) Mvh/Palle | |
| Köp en helsyntetolja typ 5w-40 5w50. q8 har bra oljor som uppfyller kraven API SL,och BMW specialoil. | |
|
Två bra budgetalternativ som är väldigt mycket bättre än de oljorna som fanns när din bil tillverkades: Biltemas helsyntetiska 5W40-olja (API SJ och ACEA A3) (OBS! köp inte deras 5w50-olja, den har mycket sämre kvalitetsklassning!) Rustas helsyntetiska 5W40-olja (API SJ och ACEA A3) Båda oljorna kostar under 50kr/litern, vilket får anses vara mycket prisvärt i förhållande till oljornas egenskaper. Känns lite onödigt att köpa de senaste syntetoljorna för mer än 130kr/litern till en så gammal bil, även om de lite bättre än ovanstående. Jag rekommenderar att du köper oljefilter hos BMW, de är inte dyrare än t ex Mekonomen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
brattwurst |
Johan B . Vart får man numera tag i Valvolines Syn-power olja 5*50. Var inne på deras hemsida men finner där endast 5*40 ? Kan väl ej vara så illa att den utmärkta 5*50 har utgått ur sortimentet ? |
|
Det är ingen fara att köra på en helsyntet olja, om det har vart en mineral tidigare då?? Mvh/Palle |
|
brattwurst |
PalleM Eftersom du har en E30 som säkerligen har gått omkring 15-20.000mil. Så rekommenderar jag dig att använda en väl godkänd märkesolja med lägsta viskositet: 5*50 annars finns det stor risk för tickande ventiler. |
| Okej. Så jag ska köpa en 5*50 helsyntet då eller?? | |
brattwurst |
Helt klart 5*50 Helsyntet (Det absolut bästa du kan ha till motorn) Oavsett vad den fått tidigare. |
|
Okej då ska jag ta o köpa den.. Tänkte bara på en sak som en del säger, att om den är körd på en mineral tidigare och man slår i en helsyntet i den, så är den mera renande och det kan resultera i att man får en motor som börja läcka olja ev ta olja med... Plus att det skulle lossna massa skit i motorn Stämmer det eller är det bara snack?? |
|
brattwurst |
Tror ej att det ligger någon större sanningshalt i det påståendet. |
|
Okej... Tack så mycket :) Mvh/Palle |
|
|
Normalt behöver du inte en 5W50-olja! Faktum är att allt fler oljetillverkare överger 5W50 eftersom den inte ger några markanta fördelar över t ex helsyntetisk 5W40-olja av god kvalitet, men samtidigt ger 5W50-oljan några icke önskvärda effekter. Testa Biltemas eller Rustas oljor först innan du springer och köper en 5W50-olja eller tjockare. Hör du inget mekaniskt oljud i nuläget finns ingen anledning att använda onödigt tjocka oljor! Valvoline Synpower 5W50 har bytt namn till VR1 Racing 5W50 Den har sämre klassningar än Synpower 5W40, som jag anser vara en bättre olja för nästan alla applikationer. Vad är en "väl godkänd märkesolja"? Oavsett vilken olja som varit i bilen innan, bör du hålla koll på om den nya oljan svartnar snabbt. Gör den det kan man misstänka att motorn är smutsig invändigt och då är det bra att göra ett nytt oljebyte (med filter) efter ca 200-300 mil. Då får du ut merparten av smutsen och kan sedan använda normala oljebytesintervall. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På Johan B:s inrådan bytte jag från delsyntet 10w30-olja till Biltemas helsyntetiska 5w40, och jag är mycket nöjd... Klonkandet vid kallstart är helt borta och tickandet är rejält minskat vid varmmotor... Känns som att biltema ialla fall har en bra produkt i alla fall..... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
brattwurst |
Johan B Intressant det du nämner att 5*50 oljan ger div oönskade effekter ? Vad betstår de utav ? Kan jag som dessutom kör med Castrol TWS 10*60 Räkna med ännu större negativa effekter ? |
|
När man tillverkar så breda oljor som t ex 5W50 och 10W60, tvingas man tillsätta ganska mycket VI-additiv (viskositetsförbättrare) och de tuggas sönder vartefter. Resultatet blir att oljan tappar sin varmviskositet samtidigt som restprodukterna av VI-additiven skapar föroreningar i oljan. Dessutom ger en tjockare olja högre friktion i motorn = högre bränsleförbrukning och lägre effekt. Tunnare oljefilm kan lättare ta sig in i olika spalter och skrymslen mellan rörliga delar och smörja där oljan behövs som mest. Eftersom syntetisk olja normalt sätt har ungefär dubbelt så stark oljefilm, än motsvarande mineralolja (med samma varmviskositet), finns det ingen anledning att gå upp i viskositet i onödan. Om motorn är frisk i övrigt finns det alltså ingen anledning att använda 5W50 eller 10W60! TWS är en ganska extrem olja som egentligen enbart behövs i ett fåtal motorer (t ex tidiga E39 M5 ovh Z8 samt E46 M3). Om motorn och körsättet inte "kräver" en så tjock olja, överväger nackdelarna med den oljan...i mina ögon får man en olja som fugerar sämre i de flesta avseendena än vad en lite tunnare högkvalitetsolja gjort och dessutom är den ganska mycket dyrare = inget vidare köp! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
brattwurst |
Efter en helrenovering av motorn hos BMW så vart jag rekommenderad att använda TWS 10*60. Frågade då även verkarn om det ev, ökade motståndet p.g.a den högre viskositeten, men lämnade detta därhän efter att verkmästaren gapskrattat åt frågan.?? Enl BMW finns det enbart fördelar med TWS 10*60. Vore väl fan annars med tanke på literpriset. Bilen har aldrig tidigare gått tystare eller bättre. Så jag lär nog pyttsa i samma sorts olja vid nästa byte. |
|
Brattwurst, tyvärr har inte alltid ens verkmästarna så bra koll på olja... Dyrare är inte alltid bättre om man inte väljer rätt anpassad olja för ändamålet! (Du kan säkert hitta specialolja till rymdfärjan för flera tusen kronor litern, men den lär inte göra något vidare jobb i din motor!) ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
brattwurst |
Det där snacket köper jag inte. Innan oljan köptes så kollade jag även dess fördelar mot tex: 5*40 fick uppgifterna via Castrol de var utav exakt samma uppfattning som BMW själva. De rekommenderade även de 10*60 och oljan fungerar ju som synes efter utlovat resultat. |
|
Om du köper snacket eller inte är inte mitt problem... Klart att de vill sälja dyraste oljan till dig! Alternativet som de har är SLX 0W30 som kanske är lite för tunn för din motor (vilket de troligen insåg). Att de då skulle rekommendera en konkurrentolja som har 5W40 är ju inte så troligt! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.