|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Man kan påstå mycket med statistik. I detta fallet är jag dock benägen att hålla med. Det är ingen slump att försäkringsbolagen har högre premier för män under 25 år. Att yngre män har en förmåga att överskatta sin körskicklighet är antagligen en bidragande orsak. Körskicklighet innebär inte automatiskt att det blir säkrare. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Kvinnor kör säkrare. "Grabbar" har alldeles för mycket brist på ödmjukhet i trafiken...Körskickligare på isbana eller annan "lekplats" ja,oftast,men inte i verklig körning på väg när säkerheten kommer på tal...Tyvärr. Visst, många är dem kvinnor som "parkeringsskadar" sin o andras bilar,men försiktigheten lönar sig i färre personskador...Inbillar jag mig. Mvh Janne. |
|
-BeeMWe- |
Av artikeln utgår det inte hur många % av alla förare är män, med andra ord är denna fakta ointressant. |
|
Det är inte bara denna artikel som finns ang. detta....Finns otaliga som behandlar detta spörsmål... Förresten>>>-BeeMWe>,du ligger lite "halvdåligt till angående körsäkerheten" mht till åldern din ;)))) Mvh Janne. |
|
|
Intressant är att de som förkastar artikeln och framhäver männens körskicklighet i denna tråd är med några få undantag mellan 18 och 25... Den eventuella tekniska körskicklighet som unga män har visar sig inte i mindre olyckor. Istället råder den raka motsatsen. De unga män som ofta vill göra sken av att vara särskilt duktiga på att köra bil har i regel än bil som tillhör kategorin sportig. Dessa män är samtidigt än mer överrepresenterade i olycksstatistiken. Det är ett faktum som inte går att förneka. Försäkringsstatistiken talar sitt tydliga språk. Jag vågar påstå att nästan alla av de unga män som hävdar att de besitter en körskicklighet långt över medelsnittet inte kan få till en respektingivande tid runt exemplevis Nordslingan. Det är ju på sådana ställen som teknisk körskicklighet gör sig gällande. En rivstart vid korvmojjen eller en kurvtagning med krängande kaross och skrikande däck bevisar inte att föraren är begåvad med enorm teknisk körskicklighet. Snarare bristande omdöme. Den tekniska körskickligheten visar sig på en bana, i trafiken klarar den försiktige sig bäst. |
|
| Det är möjligt att män är skickligare bilförare men de kör också över sin förmåga oftare än kvinnor vilket naturligtvis avspeglas i olycksstatistiken. | |
|
Björk, jag misstänker att du har rätt i din teori om de unga grabbarnas förmåga att sätta respektabla tider på Nordslingan. När jag sjäv var ung var jag där och körde mycket. De som höll ordentligt tempo var väldigt sällan under 25. Det är lätt att tro att unga förare är duktiga på att köra, eftersom många av de bästa tävlingsförarna är unga, men dessa killar är inte bara unga tävlingsförare, de är också väldigt erfarna, eftersom de antagligen börjat med karting, eller andra tävlingsklasser, i unga år. När de fyller 18 har de en väldigt mycket större erfarenhet av körning på gränsen av fordonets kapacitet än vad grabbarna vid korvmojjen någonsin får. |
|
|
bjoerck: med tanke på din profil verkar det som du själv längtar till korvmojsräjsen ;) Skämt åsido: du har så rätt i det du säger. Som vanligt behöver man ju inte gå längre än till sig själv. Hur konstigt det än kan låta har ju även jag varit 20. Då, 1987, hade jag en 525-74 som regerade på vägarna. Jag tror att en hel del tur spelat roll att jag klarat mig de åren (även om jag naturligtvis inbillade mig att jag redan då var en j-l på att köra) Visst, allt går bra så länge det går bra men så fort det händer något som "inte ska hända" spelar små marginaler och hög fart väldigt stor roll. Framför allt hur allvarlig en olycka blir. Det lär man sig av erfarenhet efter många år och många mil på vägarna. Men det händer fortarande ibland när jag är ensam i bilen en kväll på en väg med lite trafik att .......;-) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Exakt, jag har själv varit arton bast och cruisade då runt i en schysst BMW. Jag klarade mig utan några olyckor men ser jag tillbaka på tiden var det konstigt att det gick bra. Jag var ju odödlig och körde därefter. Pinsamt nog tyckte jag också att jag körde bra. Idag är jag körteknikst bättre än vad jag var när jag var arton. Och jag kör aldrig lika fort på de allmänna vägarna som jag gjorde då. Således borde mina marginaler vara betydligt större än vad de var när jag nyss fått körkort. Mitt råd till alla unga förmågor är att regelbundet börja köra på bana. BMWCS anordnar sådant. På ett pinsamt sätt dras brallorna ner och man inser att man inte är i närheten av så skicklig som man först trodde. Sådant ger en mer ödmjuk inställning till bilkörning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.