|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
se länk: Länk | |
|
Mm, fakta är svårt att snacka bort;) mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Säger som jag brukar: Kvinnor "åker" bil bättre än män i allmänhet. Men när det kommer till aktiv körning, dvs man tycker det är en fröjd varje gång man kör, ja då är de män som kan det bättre än de kvinnor som "åker/kör" bil. *BAWORAK* |
|
|
Jo, håller med att det är svårt att snacka bort ,men hur många gånger har det inte uppstått trafikfaror tack vare en del kvinnor och äldre som vägrar hålla 90km/h på "90:väg" utan håller 60-70km/h och inte går in när man ska köra om? Dessa personer är livsfarliga! Jag vet inte hur många äldre och förvirrade kvinnor jag har mött när de kör åt fel håll i en rondell eller åt fel håll på enkelriktad gator. Kvinnor kanske kör säkrare statistiskt sätt men de kör sämre än män! MVH |
|
|
har sagt det tidigare o kan sägas igen: "det finns 3 typer av lögn dessa är: lögn, förbannad lögn och statistik" ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Felet med denna undersökning är att den inte är viktad. Statistiskt sett så är det mycket fler män som kör bil än kvinnor och dessutom så är fler män vållade i dödsolyckor och olyckor med svåra skador som följd. Det gjordes en liknande undersökning i USA för ett par år sedan där de tog hänsyn till antal körda kilometer och hur många olyckor man har varit inblandad i. Resultatet från undersökningen var att män per kilometer krockar mindre än kvinnor. Däremot så var män mer benägna att vara inblandade i dödsolyckor, singelolyckor och olyckor med svår skadeföljd än kvinnor var per kilometer. |
|
|
Statistik är bra, och ett oumbärligt verktyg för att besvara frågan om män eller kvinnor kör säkrare. Finns det något bra förslag på hur detta skall besvaras utan statistik så vore det en fördel om det blev känt. Givetvis krävs det att statistiken är korrekt insamlad, bearbetad och analyserad, men det är ju inte unikt för statistik, utan gäller ju allt beslutsunderlag. Man bör poängtera att det sägs i artikeln att säker förare och bra förare inte nödvändigtvis är samma sak, samt att de viktat efter körsträcka, men det kan ju finnas skäl att vikta på andra sätt också. |
|
|
Min tjej kör säkrare än mig för när det blr snöstorm, mörkt och halt låter hon mig köra... Kanske inte för att jag klarar det bättre utan för att jag är modigare. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Det jag ser i trafiken är att kvinnor är mycket mindre uppmärksamma. Det är i 9 fall av 10 en kvinna bakom ratten när någon kör ut i vänsterfilen utan att ha läst av backspegel och döda vinkeln med en abrupt inbromsning som följd för min del. Likaså när man närmar sig en bil bakifrån i vänsterfilen och framförvarande inte ens lägger märke till en och den bakomliggande kön och att ett filbyte skulle vara på sin plats. ;) Men annars så stämmer det säkert att kvinnor generellt kör säkrare med lägre hastighet och tar färre risker. Men det är för mig inte detsamma som att köra bra. Sedan finns det självklart undantag (som när det gäller allt annat). Själv brukar jag ta det lugnt på vägarna vintertid trots att jag är man :P /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Eftersom jag delvis jobbar som instruktör o utbildar ungdomar på tunga sidan C/CE så har man varit med om ett o annat.Kan väl säga så här att när killarna ska påbörja sin utbildning så går det för fort i 75% av fallen.Tjejerna däremot har en tendens att ta det för lungt (fast det tycker jag är bra mycke bättre). Största problemet (gäller alla) är planering,det planeras nästan inget utan det blir två lägen on.off. Prob nr 2 är lyft blicken o titta så lååångt bort det bara går,det går ju och lösa med en bit tejp som sätts på rutan o tala om för eleven titta över tejpen.Det som händer under är inte intressant dvs 0-5 met framför bilen. Sen är det som med allt undantag finns. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Det är nog allt lite olika det där. Har nämligen varit och julhandlat med mamma idag och hon frågade glatt vem av oss som skulle köra. Innan jag hade hunnit svara så fortsatte hon lika glatt med att berätta att igår så backade hon på en dragkrok (pappas *stön*) och sedan glömde hon stanna vid STOP tecken (*hjälp*). Snabbt svarade jag att det var nog lugnast om jag körde. Men till artiklen. Jag kan inte låta bli att undra hur många kvinnor, respektive män är det som kör totalt. Det finns ju ett visst utrymme för snedfördelning där. Siffran 3,5 gånger fler män än kvinnor lagfördes och att det därför skulle vara 3.5 gånger fler män än kvinnor som är ute i trafiken finner jag inte troligt. Men det en viss snedfördelning torde det finnas som sagt. Det här med att planera och se långt framåt hade min körlärare en teori om när det kom till tjejer, eller iaf ryttare. De som var vana, eller hade erfarenhet av att hoppa med häst hade lättare att planera sin körning och se långt fram eftersom det krävs av en ryttare på tävlingsbanan. Inte vet jag, det funkade när det gällde mig iaf. =) |
|
|
Just den här undersökningen tog väl hänsyn till att män kör mer än kvinnor. Fast egentligen tycker jag inte det är så konstigt. Män är väl i allmänhet körskickligare än kvinnor det kan väl nästan alla skriva under på. Dock ligger det väl typ i en mans natur att vara mer riskbenägen än kvinnor, har väl att göra med instinkter osv, detta leder tyvärr till mycket dumt, att ta risker i trafiken är bara en liten liten del av det. Därför blir det fler olyckor med män inblandade. |
|
|
Precis tagge. Dessuttom måste man beakta att om män kör betydligt mer än kvinnor så borde männen också vara skickligare och mer erfarna. Om det vore så att männen utnyttjade detta till att höja säkerheten borde man kunna förvänta sig att männen var inblandade i färre allvarliga olyckor än kvinnorna, räknat per körd kilometer. Om det nu är så att den genomsnittlige manlige bilförararen är skickligare bakom ratten än den genomsnittliga kvinnan är det svårt att undvika slutsatsen att försiktighet är viktigare än skicklighet, i alla fall när det gäller att undvika allvarliga olyckor. Tydligen använder männen sin ökade erfarenhet till att utmana ödet mer än vad kvinnorna gör. |
|
|
Om man läser artikeln i DN så ser man att den statistik som de presenterar i början av den inte är viktad efter körsträcka. Detta är ett urdrag är den delen: "Om manliga förare under de senaste tio åren kört bil som kvinnor brukar göra, hade antalet omkomna bilförare varit cirka 1 000 färre enligt NTF:s beräkningar." "Av de som 2001 lagfördes för vårdslöshet i trafik var över 85 procent män. Det ser ungefär likadant ut för övriga trafikbrott: Nästan 90 procent av dem som lagfördes för olovlig körning var män. Över 90 procent av dem som lagfördes för rattfylleri var män. För brottet drograttfylleri var andelen något lägre, 87 procent. Detsamma gäller grovt rattfylleri, 89 procent." Jag antar att de har tagit skillnaden mellan dödsolyckor på män kontra kvinnor för att få fram värdet 1000 färre döda ifall män körde som kvinnor. De andra värdena är inte heller viktade. När man sedan kommer till följande del i artikeln så kan man läsa: "Enligt Gunnar Carlssons beräkningar var det under 2001 3,5 gånger så många män som kvinnor som lagfördes för ett trafikbrott efter att hänsyn tagits till körsträcka." Här är resultatet viktat, men lägg märke till att de är på antal trafikbrott och INTE antal olyckor. Trafikbrott såsom fortkörningar o.s.v. Så man kan med andra ord lugnt säga att titeln på artikeln är lätt missledande, den borde istället ha sagt att det blir färre trafikbrott med kvinnor bakom ratten. |
|
|
Det de flesta verkar tycka sammanfattades faktiskt längst ner i artikeln.. "- Nja. Man ska skilja att köra bra och köra säkert. Vi har en föreställning om att köra bra är att kunna hantera sitt fordon skickligt, att kunna anpassa sig till omgivande trafik och hänga med i tempot. Det har dock mycket lite med trafiksäkerhet att göra, säger Gunnar Carlsson" /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Politik stött på förmenta fakta - tidlöst, blir aldrig omodernt... De kvinnliga förare oftast i 20- till 40-årsåldern i något "litet sportigt" som kör alldeles för fort och ouppmärksamt och inte verkar planera alls är den lilla minortet i trafiken jag är som mest rädd för. Sedan har vi dem som i rondeller och korsningar som trots att de måste lämna företräde kör fram i max fart och bromsar i allra sista stund och som för att ytterligare demonstrera sin otålighet gärna kryper in i korsningen eller rondellen innan man passerat. Här är könsfördelningen klart sned enligt min erfarenhet. Till sist min riktiga favorit; "universalfartaren" - håller ungerfär samma fart överallt, över h-gräns i stan och under utanför. Driver mig till vansinne när man kör litet längre på landsväg som går genom byar och städer. Även här verkar könsfördelningen klart ojämn. Mvh Björn |
|
|
Hemligheten med att slippa bli bötfälld för brott är alltså att visa brösten?! |
|
|
Braxen, lysande slutsats! :D Tror jag ska börja knapra anabola, så att jag också får något att flasha med. ;) Allvarligt skämtat så tror jag, som många andra, att kvinnor i allmänhet är mindre uppmärksamma i trafiken än män. Satt i bilen och väntade en halvtimme igår, och av alla som tog kurvan jag satt i närheten av, var det en medelålders dam som gjorde det med störst stil: hon satt nämligen och pillade med håret samtidigt som hon svängde... Kan nämnas att på samma gata fick min mor en backspegel avkörd av någon j*vla k*rr*ng som inte visste vad hon hade sin ä*kliga lilla ford. Visst, ingen dör av det, men nog fan är det irriterande. Hellre då lite våldsammare och uppmärksam till 102%. ;-) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Som en ståuppare sa: "Du kan säga att jag är ful, dum i huvet och inkompetent men min bilkörning klagar du f*n inte på." Är det verkligen så svårt att smälta att kvinnor kör säkrare? (säkrare, inte nödvändigtvis bättre) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood! Visst finns det kvinnor som kör både bättre och säkrare än män (i allmänhet), och det har jag iallafall inga problem med. Men det jag tycker är konstigt att dem jämt pratar om jämnlikhet och sånt, så då ska dom fan vara lika dåliga förare som oss män också =) |
|
|
Unga män är den grupp som år efter år står för flest olyckor. Inget snack om den saken. Hormonstinna ynglingar i snabba bilar är det absolut farligaste som finns. Försäkringspremierna talar sitt tydliga språk. Kvinnor klarar sig nog bra i trafiken eftersom de inte utmanar ödet på samma sätt som män. Hur ofta hör ni tjejer berätta om vansinneskörningar mellan två orter på rekordtid, toppningsförsök, kappkörningar på allmän väg och liknande saker? Den marginal som den eventuella körskicklighet som yngre män så gärna stoltserar bidrar inte till mycket då den omedelbart kompenseras av allt pumpande adrenalin i kroppen. Utan att stödja mig på några undersökningar vågar jag påstå att den grupp som är säkrast i trafiken är personer kring 40 år. Mycket körvana och fortfarande en fysik som inte är allt för nedsatt. Vid högre ålder börjar bekymmer med syn, reaktioner och andra avgörande faktorer för säker bilkörning göra sig gällande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.