|
|
|
|---|---|
|
Ska eventuellt hämta hem en gammal BMW jag köpt med hjälp av en biltrailer, men med hjälp av lite snabb huvudräkning så ser jag att släpvagnsvikten blir åt fanders för hög dvs den max tillåtna släpvagnsvikten blir ca 2000kg mot Max. tillåtna vikten på 1600kg. Så det jag undrar är vad följderna blir om Farbror blå tar mig. Böter, körförbud på plats eller hur fungerar det egentligen? Mycket tacksam för snabbt svar! /markus | |
|
Olovlig körning om släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt alt. om tågvikten blir över 3500 kg ( gäller B-kort) ger dig dagsböter i tingsrätten ( dvs ett betydligt allvarligare brott än t.ex. fortköring som oftast endast ger en ordningsbot..) Har du BE ser det lite bättre ut: överlast I BE fallet krävs dock vägning av ekipaget för att fastställa överlast... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Olovlig körning kan även resultera i indraget körkort, så BE-behörighet och bara överlast är att föredra känns det som. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Överlast är "bara" böter. Men om du har en för tung kärra åker du på olovlig körning då är det dagsböter och länsstyrelsen rycker troligen lappen ett tag. Och du får ställa ekipaget du får inte dra det en meter. Ring en bärgningsfirma och be snällt. Jag har anlitat en kille som har bärgare och fått mkt bra priser vid hämtning av diverse bilar. Men vill du snåla så är bästa alternativet att låna en kärra som du får dra och lasta för mycket. |
|
|
viktigt är att det stämmer med vikterna "på pappret", sen om det är lite överlast på själva släpet är inte så farligt. Dessutom måste dom ha våg för att konstatera det! (om det inte är alldeles uppenbart, tex en komplett körklar reggad 750 a 1800kg tomvikt på ett vanligt 1500-bilsläp som brukar få lasta ca 1100kg) |
|
|
När jag fick punktering på M5;an i våras så hämtade jag den med min trailer som endast får dra 900kg. Dessutom fick jag reda på att jag inte hade något körkort alls efter det. Det är nog det mest olagliga jag har gjort i mitt liv. Olovlig körning plus olovlig körning torde vara grov olovlig körning. Det jag vill säga är att gott omdömme kan inte ersättas av några regler. Det är i många fall inte lämpligt att dra något tyngre fordon än 800kg med endast b behörighet eftersom släpet har en tomvikt som måste inkluderas som sagt ovan. Mitt råd är att beställa en bärgare eller om det rör sig om en längre sträcka att skicka med biltransport. |
|
|
Är det inte lite systemfel här egentligen? "Överlast är "bara" böter. Men om du har en för tung kärra åker du på olovlig körning då är det dagsböter och länsstyrelsen rycker troligen lappen ett tag" Detta har jag med hört. Men, är det inte så att det egentligen är bättre & vettigare att utrusta sig med en rejäl dragbil, en stabil boggiekärra och använda huvudet när man kör, istället för alternativet; En otillräcklig dragbil, klen kärra och alldeles för tung last. Det tycker i alla fall JAG är mycket värre än att utrusta sig med en rejäl pickup och en boggiekärra. Man torde utsätta medtrafikanterna för mindre fara med. En rejäl nedförsbacke OCH överlass OCH för klen dragbil, hmmm.. Detta är min personliga reflektion. Jag förser mig hellre med rejäl utrustning om jag måste bryta lagen och dra för tungt lass, det är bara synd att påföljden blir värre, eller? mvh Johan. Länk |
|
| Ett annat problem uppstår för oss som har alla bokstäver som går + lite till på körkortet, skall man hyra sig en rejäl boggievagn någonstans så är de ändå alltid nedklassade till 1300 eller 1500kg bara för att när "de andra" kommer för att hyra så skall de klara sig med överlass isf. olovlig körning om lagen är ute och övar. Har aldrig sett en boggietrailer som hyrs ut som är reggad över 1500kg. Finns det någon tillverkare som som säljer dem reggade under 1800kg? Lagen framtvingar naturligtvis detta, ett intressant förslag som finns till förbättring vore att införa E-kort för ALLT som hängs på kroken, då kunde kanske lagen anpassas till verkligheten. | |
|
Tack för alla stabila svar! Först hade jag tänkt hyra en boggie-trailer på Statoil men det är nu helt uteslutet när jag förstått hur det ligger till. Lite jobbigt att bli ståendes utan körkort 40 mil från hemmet med nyinköpt bil och lånad dragbil, samt hyrsläp! :) Men om man ska satsa på professionell biltransport, vad kan vara lämpligt att betala för en 40-milakörning i Norrland? Har fått pris på ett ställe på 3000:- + moms, men det tycker jag är för dyrt. 1500-2000:- är väl mer vad jag tänkt mig. Tips på transportföretag mottages tacksamt! /markus |
|
|
Vars bor du och vars ska du hämta bilen? Går bilen som du ska hämta inte köra alls? "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
LTK slår huvudet på spiken. Detta är ett typiskt exempel på när lagarna i sverige fungerar helt fel och snarare motarbetar säkerheten istället för att arbeta för.Det är uppenbart och ändå görs ingenting! Sånt här kan få mig att hoppa och studsa och motivationen till laglydighet sänks betydligt! Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Jag såg att du gillar Bmw by Bracq! E28/E12 är ju inga tungviktare, typ 1300-1400kg tomvikt, finns knappast nån polis som opponerar sig om du hyr en 1500-kärra som får lasta ca 1100kg! Men då måste du ha en dragbil vars tjänstevikt är minst 1500, men max totalvikt 2000., så att sammanlagda totalvikterna inte går över 3500. ( volvo 245 av mer utrustad modell kvalar in tex...) Har man E-kort är det friare... I Sthlm har jag några ggr hyrt en biltransportbil som körs på B-kort och får lasta ca 1500, men det var dyrt ca 3000. |
|
|
Kontaktade ett transport-företag igår morse och för en timme sen så lastade vi av bilen på min gård. Hyfsat snabbt och smidigt alltså, men lite tur hade jag också, då detta var dera sista körning från Norrland för i år (och jag ringde ungefär 2 timmar innan lastbilen annars kulle ha paserat mitt objekt!!). Priset blev 2500:- och det är ju nästan lika billigt som om jag själv åkt och hämtat bilen, och då hade jag riskerat körkort, böter, livet, bilen och kastat bort en hel dag bakom ratten. Så det var inte så mycket att fundera på! /markus |
|
| Blev tagen med 50% överlast med ett hyrsläp i sommras. Det var ett flyttlass så jag flyttade några tunga saker från släpet till bilen (en Saab 95 kombi) och fick köra vidare. Erkände inte så det gick till åklagaren som skickade en bot på 1600:-. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.