AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
717

Ska e36ans servo vara tyngre än e34ans?

Undrar om servon skall gå tyngre på en tex 325coupe från 94 än på en e34 från 93. tex 530.

MVH

BMW-Brings more women
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hur mycket tyngre talar vi om?

Märkbart tyngre. Skall man känna att servon i e36an känns tyngre.. svårt att förklara exakt hur mycket tyngre=) men att en skillnad känns.

BMW-Brings more women
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Om den är likt en bil utan servo så måste din E36:ans servo gett upp.. eller fått pyspunka eller något anant allvarligt.. men hur dett aåtgärdas är jag fel man att fråga dock...

Nej nej nej=) Den har inte gett upp. Men jag har märkt att den är lite lite tyngre än på en e34 av samma årsmodell. Skall de i regel vara lite tyngre på treserien än femserien?

BMW-Brings more women
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har också noterat att det tycks vara så, ska antagligen vara så tror jag.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kan hända att det beror på att E36:an ska vara sportigare och ger därmed mera motstånd... Var så lägee sen jag ratta polarns E36:a så...

Jag upplever att servon tar väldigt bra på min bil. Hur den står sig mot en E34 vet jag inte riktigt. Men det känns som att den tar ungefär lika mycket som i vilken nytillverkad modern bil som helst.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Skiljer det inte på servo och servo? Min förra 530i-93 hade servotronic och den var väldigt lättstyrd i låga farter medans den var precis lagom tung vid lands/motorvägkörn...Kan tänka mig att det skiljer på bilar med eller utan servotronic.
E3
1.828
E36
USA bilar
Som JN skriver, det verkar vara ok, för min 325 är märkbart trögare i styrningen än min MB och styrningen funkar utmärkt på båda bilarna, dvs inga hugg eller liknande
Min M5 E34 har mycket trögare(bättre i mina ögon) servo än min 316 E36 vars servostyrning är löjligt lätt.
Alla verkar ha lite olika uppfattningar..=)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En M5 bör väl ha tyngre än en E36 men på de "vanliga" modellerna tycker jag också att E36 är tyngre.

Bilen: Länk
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Jag har för mig att E36 är byggd så för att få upp stabiliteten vid avancerad körning.
Släng på ett par 245or och vrid på ratten så är den lika tung som om du har 195or på.

Rätta mig om jag har fel.

---
King of the road
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.