AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.724

Hur får jag 19 tums M3 fälgar på plats på min E46?

Trots varningstecken så har jag (som den envisa j-vel jag är) fått för mig att det skall gå att få på 19' M3 fälgar på min 323 Ci -00. Såg en E46 sedan i en utländsk BMW tidning som lyckats med bedriften och det har sporrat mig =).

Är därför tacksam för alla tips och om man kan hitta nyttiga länkar på nätet. Har läst att en firma i Sthlm som heter IDH Gummi skall vara duktiga på att valsa skärmkanter men är fundersam på om man kanske även måste svarva lite i fälgen?...

Är det någon som sitter inne med erfarenheter eller kan ge mig lite tips på vad som är nödvändigt för att få 265:orna (med ET 27) på plats i de bakre hjulhusen? Gissar att de främre med 235:or får plats utan problem?

Tacksam för alla goda råd (de lär väl behövas =) !!!

// Jim Profit
Kan tillägga att jag provmonterat och det ser iaf inte omöjligt ut, 1-2 cm bredare skärmkant borde göra susen?..

// Jim Profit
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Tjena... Har ingen koll på mina "sommar-ET" på mina "BBS-wannabe-fälgar" men jag kör med 235/35/19 fram utan problem/valsning och med 265/30/19 bak med skärmarna valsade "lite granna" (som vi säger i Skåne).

328án: Länk
Hur mkt utrymme vann du på valsningen? Hur mkt går det att bredda ut utan omlack alltså? Gissar att du har ett högre ET än mina 27?

// Jim Profit
Snygg bil föressten !! =)

// Jim Profit
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det normala ET'n till E46 ligger väl runt 47? Jag skulle inte köpa fälgar till min E46 med ET på endast 27. Bilen lär bli rejält spårig med de fälgarna på.

------
Länk
Länk
Jim: Hör med S328R då han gjort det du tänker göra.
Det krävdes både valsning och nersvarvning av fälgen.
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan >> Tack (som vanligt =) för dina goda råd !
Jag har skickat honom ett mail.

Grodan>> Jag har redan köpt fälgarna, därav min angelägenhet om att få dom på plats. Blir intressant att se hur den uppför sig, blir det allt för jäkligt kan jag ju alltid byta igen.

// Jim Profit
Wendtan >> Vet du föressten vad man svarvar? Är det en bit av centrumet som man tar av?

// Jim Profit
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jim Profit//

Jag kan säga dig redan nu att det blir spårig som attan. Jag har ET 42 på mina och de är något spåriga, tänk då hur bilen kommer att bete sig med fälgar med ET på endast 27!

Hur som helst, lycka till;)

------
Länk
Länk
Grodan>> Hehe, ja förmodligen men vill man bli fin får man... ;-)
Skämt åsido, räknar med lite spårighet men om det blir olidligt eller inte återstår att se.

// Jim Profit
Jim: Det är fälgcentrum som svarvas ner.

Länk
Tänk på att inte svarva av för mycket då det inverkar på fälgens hållfasthet, eller snarare navets.

Länk
Ja, det är ju just det...Hur mkt man vågar ta utan att riskera hållfastheten. Vem vet sånt, någon som kan rekommendera någon "expert" man kan rådfråga?

// Jim Profit
För tvivlarna ;-)

Länk

// Jim Profit
Jag tvivlade aldrig. Jag skrev bara att de är lite av ett hästjobb.
Vems är Sedanen?

Länk
wendtan>> Var inte min mening att påstå, därav min blink smiley.
Hittade bilen i ett nummer av Performance BMW, den ägs av en kille som heter Bjoern Ziplies enligt tidningen, rullar nog i Tyskland.

// Jim Profit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.