AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.441

Isärtagning av bakrutetorkare . tips ?

Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Har läst att det tydligen är vanligt att bakrutetorkare beter sig konstigt och "låser" sig, när eletroniken detekterar för högt motstånd. Exact mitt problem, som kom efter 80 mil långskörning i blöt väder på E6:an.

På div. inlägg kan jag se att det är isärtagning och smörjning som gäller. Eftersom inga mektips finns, är jag nyfiken på om ni inte har några tips/erfarenheter förre jag börjar själv.

Förutom att rengöra ordentlig förre, funderarar jag på :
- Krävs torx eller annat verktyg ?
- Vad smörjar man axlen med ?
- Är det endast huset i den övre glasluckan man ska pilla vid ?

Känner att jag vill ha lite tips förre jag börjar imorgon. Alt. for jag väl åka in till försenade bil ii Fosie.

//Kim
tu
125
tudor2
528ia -97
Hej.

Är en enkel sak att pilla isär. Och jag tror att du bara behöver smörja axeln i rutan. Börja med att skruva bort den lilla torxskruven du ser i underkant på torkararmens infästning, sen drar du bara platskyddet uppåt. Sen är det bara att lossa torkararmen från axeln 13mm mutter. Sen är det "bara" att ta ut axeln. Tror faktiskt att du kan klara av ditt problem bara genom att ta bort plastskyddet och sedan smörja vid axeln och dra torkararmen fram och tillbaka till du känner att det börjar gå lätt, men kom ihåg att ha rutan lite uppe när du drar fram och tillbaka.

MVH Thomas
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Tack för svaret. Ska testa imorgon.
Go
33
Goran Berg
540iA Touring-97
KimF; fick du igång torkaren? Har samma problem så jag är nyfiken på hur det löste sig.

BMWigen
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Ja, det gick nästan smidigt.
Den enklara modellen, om den går tight, är att spruta in smörjmedel i hållet och jobbar aktivt med armen, tills den går lättare. Då försvan problemet för mig.

Om du vill göra det ordentligt, måste du ta bort kåpan. vilket kan vara ett helvete om det har rostat ihop. Se Thomas inlägg ovan.

Efter 1 vecka brött jag av torkararmen, så jag var då tvungen att ta bort den:

Jag åkte ner till BMW och köpte en arm, samt en plastkåpa. Sedan började operationen:
1) jag tog en skrumejsel och brutal bröt upp plastkåpan. Det går lite segt, men till slut bryts den sönder i toppen. Observera att kvar sittar den andra delen !
2) Sedan tog jag en kniv (vass) och skar bort plasten irunt den mässingmuttor som sittar och håller torxen. Det gick rätt enkelt att göra 1 brett hack och sedan drar du den resterande plastbit upp.

3) Nu sittar endast torxskruen kvar med en mässingmuttor, som sittar mycket fast. Jag sprayade rostlösningsmedel på och lätt det verka. Vet inte om det hade någon effekt.

4) Sedan tåg jag en sladdlös el-skruvdragare med en Torx bit och rätt enkelt börja torxenskruen att rotera (mutteren följd med runt)

5) Sedan tog jag en tång och klämde hårt om mutteren, samtidig som jag använde elskruvddrageren till att dra loss torxskruen

6) Tyvärr lossnade skruen inte, utan jag fick klämma och låta tången slitna ner mutteren och efter några minutter gjorde värmen och det att mutteren minskare att det lossnade.

7) Min torxskru var intakt, så det gick att använda den igen.

När du har kommit så långt, så kan du enkelt och lossna armen till bakrutetorkaren och smöja det ordentligt (se thomas inlägg)

Tog väl sammanlagd kanske 30-40 minutter.

Lycka till.
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
KimF sa ...enkelt lossna armen.
Jag var på torkaren i helgen för att justera läget på den. Vid förra isärtagningen så satte jag inte torkaren helt i linje så torkaren ser lite "trött ut" i viloläget om ni förstår. Till problemet, jag provade alla möjliga varianter för att få loss torkararmen från axeln men icke, den sitter som berget. Finns det några bra sätt att ta loss den. Jag antar att man kan plocka bort plasten från insidan och knacka ut axeln men det får bli sista utvägen..
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Jag losnade muttorn (13mm) och tog en mejsel och lirkade upp den. Den satt inte fast.

Har du provat med nån sort rostlösningsmedel samt en varmluftspistol ?

En annan variant kan vara en avdragare (en aftrækker heter det på danska :), pricipen där du drar ur korken som på en vinflaska)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det brukar vara ett elände att lossa torkararmar...

Vet inte exakt hur det ser ut på E39, men det finns universalknep för torkararmar:
Gör rent runt splinsen med en mattkniv och dränk den i 5-56 i några dagar i rad. Sedan får man försöka vicka/dra/trycka åt alla håll, ofta får man ta i så att man är övertygad om att något kommer att gå sönder.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.