|
|
|
|---|---|
holme |
Glömde en lampa på i bilen och batteriet var dött när jag kom till bilen på morgonen. Fick hjälp med att starta bilen med startkablar och en kompis bil. Körde runt i ca en timme för att få upp laddningen i batteriet. Det verkar dock som detta inte har hjälpt då jag idag inte kunde starta bilen och allt var dött. Betyder detta att det inte räcker med att använda bilens egen generator för att ladda ett urladdat batteri? Även fastän batteriet i bilen är nytt? |
|
Om du har kört runt i 1 timme å de är helt dött efter ett tag är de nånting som är galet.Ska vara så pass uppladdat att den går å starta...Har du kollat att kablar sitter fast ordentligt på polerna? ingen varningslampa som lyste när du körde? Tar ju ett tag att ladda upp ett batteri fullt me bilen,beror på hur mycket saker du har på i bilen också under tiden,ju mer desto längre tid tar de att ladda upp. |
|
|
Kolla även upp cellerna så inte någon är kortsluten och drar ur batteriet om den står någon timme efter körning. |
|
|
Att ladda ett batteri med "vanlig" 4A laddare tar 1-2 dygn, att ladda upp ett batteri med körning är i princip omöjligt, då får du åka långt o länge... Mvh |
|
holme |
Haas: När jag hade kört runt ett tag så var det inga problem med att starta bilen efteråt, men uppladdningen varade inte särskillt länge. Dagen efter så startade bilen, men inte dagen efter det. Men det är nog som nämnts här i inläggen att det är svårt att ladda upp ett batteri genom att endast köra med bilen. Tack för era svar. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är omöjligt att ladda ett batteri fullt med enbart att köra bilen om du inte vill sitta och köra i flera dagar i sträck blir aldrig 100% ändå.. Minsta 48 timmar med stationär laddare för att få ett urladdad batteri fullt och det är enda sättet att få tillbaka kapaciten. ///MVH Hasso Länk |
|
Kan bara instämma med Hasso, skulle inte tro att du kan få upp mer än ca 75-80% kapacitet hur långt du än kör, det verkar som den där missuppfattningen att man kan ladda batteriet fullt genom att köra med bilen är ganska utbredd....det är klart att är det helt tomt så blir det ju lite bättre, men det är helt klart bara en nödlösning tills man kommer åt en stationär laddare. Så om ni vill att era batterier ska hänga med länge så se till att ladda med stationär laddare varannan-var tredje månad sådär (lite beroende på typ av körning) även om ni inte har "lyckats" göra en djupurladdning. |
|
|
Det är som att försöka ladda batteriet/batterierna i en båt, särskilt segelbåt med liten hjälpinombordare, genom att ligga vid kaj och köra på tomgång. Det hjälper bara ytterst temporärt. Anders |
|
|
En generator är ingen batteriladdare! Det är viktigt att komma ihåg om man fått generatorfel och tömt eller nästan tömt batteriet, ladda batteriet innan du kör med din nya generator! Annars kan den mycket väl "ladda ihjäl sig" |
|
|
En fråga: Om generatorn ger 14V mätt på batteriets poler och om en laddare ansluten till elnätet ger 14V mätt på batteriets poler, hur vet då batteriet att det inte skall laddas fullt i förra fallet men väl i det senare? FP |
|
|
:o)) Problemet är väl oftast att generatorn inte får ladda batteriet tillräckligt länge i de flesta fallen för att ge batteriet full laddning om det varit ordentligt urladdat...man brukar ju rekommendera att man laddar urladdade batterier under minst ett (helst flera) dygn kontinuerligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte batteriet som laddas ihjäl utan generatorn! Generatorn är inte gjord för att ladda upp urladdade batterier. Låt säga tt en generator normalt går på kanske 65% "effekt" Ska den ladda upp ett tömt batteri så får den ligga och mata max under en längre period, och de är trots allt inte gjorda för det Fick order när jag bytte generator att först ladda batteriet just av den anledningen! |
|
|
Mycket mysko generator isf. Häng på en tångamperemeter på utgående B+ på generatorn på en nyare BMW eller annan bil, starta och mät. Inte ovanligt med 50-75A eller mera vid lite påkopplad utrustning. Ofta är generatorn på 90-120A eller mera och med lite slutsteg , kanske ett par extraljus osv går de ofta på max. dewt som händer då är att de skiftar från konstant spänning runt 14V till konstant ström varvid spänningen sjunker men generatorn brinner inte. Problemet är knappast djupurladdade batterier utan mera att man hänger på för mycket förbrukare. De som får starthjälp med kablar kör ju glatt iväg utan uppeldad generator eller hur? Om batteriet har så mycket laddning att startmotorn orkar starta motorn drar visserligen mycket laddström en tid efter start men knappast jämförbart med den "evigt" höga belastning som övrig utrustning drar. FP |
|
|
Jag håller med folke. Jag har lyckats att djupurladda mitt batteri ett par gånger och har aldrig hängt på en stationär laddare efter det. Det är fortfarande bra fart i batteriet som jag köpte på micro för 1,5 år sedan och fortfarande har 1,5 års garanti kvar på. Jag kör oftast resor som varar minst 4 mil åt gången iochförsig. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.