|
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis köpt en BMW 518i -93:a för 22.000:- den har gått 24.700 Mil den är i jättebra skick och allt är orginal, helt nya vinterdäck och nya sommardäck på plåtfälg och bmw orginal dasslock.(inga alufälgar, kjolar, solfilm, ljudanlägning m.m).. fanns till och med radion som suttit i sen bilen fabrikerades som någon plockat ut och bytt ut mot en JVC flippfront cd på 4*45 watt (som ingår) vad jag har förstått så är det endast äldre personer som ägt bilen , han som har den nu är 58år gammal och har haft bilen i lite mer än 4 år och den har fulldokumenterad servicebok. kamremmen är inte bytt sen 17.600 Mil (hur ofta ska den bytas ?, med tanke på att den gått 24 nu) det är dags för oljebyte + filter nu (gör man alltid vid nyköp) vad mer ska jag tänka på ? oljan var inte bytt på lite mer än ett år nu, och var inte så fin.. det fanns tilloch med lite lite "gegga" på oljelocket.. inte mycket, så förmodligen kommer kondensen ifrån den gamla oljan och det fuktiga vädret, han e ju gammal och kör väl förmodligen bara korta sträckor nu (hoppas) jag ska väl inte oroa mig där, försvinner nog om jag bytar olja och filter... eller ? jag har bilder på den och den är i bra skick.. fanns en liten lack blomma på vänster bakdörr typ stor som en bruten penna. inredningen var som ny.. (föruton en litet lagning på förarsätet) som han hade täckt med en liten matta =) jag har bilder på den om någon känner intresse av att titta på den, men vet inte riktigt hur jag länkar till bilderna =) är ny på det här med BMW och skulle uppskatta lite synpunkter, gav jag för mycket?.. vad ska jag tänka på osv. Tackar för en bra sida ! // "Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg." | |
|
Byt kamremmen omedelbart! Intervallen är endast 4000 mil och brusten kamrem innebär, som du säkert redan vet, totalhaveri. Kostar kring tusenlappen i material (rem + alla hjulen). /markus |
|
|
så länge det är inte är vitt på stickan och olja i vattnet har du ju inget att oroa dig för! Hoppas att du fortsätter att vara nöjd! Mvh |
|
|
Hej! Kamremmen ska du byta omedelbums,rekommendationerna på den remmens byten är visst nu 4000mil.Totalras om den går av... Annars så kan du läsa en hel del om den bilen i "sök inläggsfunktionen" här i forumet.. Mvh Janne. |
|
|
Oki.... jag misstänkte att det var dags... =) vet inte hur jag ska göra bara, köpte bilen kontant denna månaden så jag har inga pengar förrens nästa löning. bilen jag hade innan skar för mig efter att jag blivit påkörd, så jag blev tvingad till att ta förskott på kommande lön nu den 23:e för att jag skulle kunna köpa bilen (akut) eftersom jag pendlar 7-8 mil till jobbet. ja, letar och letar.. tänkte ända att det kunde löna sig att skriva ett litet inlägg ;) // "Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg." |
|
|
kovo: nää.. inget vitt på stickan (den är helsvart av den gamla oljan) =) Olja i vattnet ? vatten i oljan menar du ;) // "Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg." |
|
|
Hehe Olja i vatten betyder att det är värkligen kört Vatten i olja kan vara kondens :) |
|
|
en kamrem är inte så dyr... kostar ca 300 kr, jobbet fixar man på två, tre timmar... jag hade bytt... motorn i din bil heter M40B18 (samma som i min gamla 318iS - 88) och M40 serien gjorde att BMW helt övergav kamaxelremmar... Det är dock ingen dålig motor, det är en arbetshäst som bara går och går men den har 2 svaga punkter: Nr 1. Topen med kamaxel, rem, ventiler, lyftare mm... Nr 2. Toppen igen ;-) Toppen på M40 har en liten felkonstruktion som gör att trycket på kamaxeln blir dubbelt så hög än vad den borde vara, som resultat av detta slits kamaxelremmen dubbelt så fort (då hjulet den ska dra runt blir mkt trögare), bytesintervallet reducerades från 8000 mil till 4000 mil. Samma felkonstruktion gör även att kamaxeln slits ner mkt fortare än vad den borde bli, har man dessutom fuskat med oljebyten så ökas slitaget ytterligare och det brukar resultera i att motorn "tickar", (det berömda ventiltickandet från M40). Men om man bara är medveten som att man ska se upp med kamaxelremmen på M40 motorer och inte slarva med oljan så kommer motorn att bara gå och gå... Att byta kamaxelrem är inte svårt... det finns en beskrivning här: Länk En V8 drar mer än man tror! |
|
|
motorn tickar "lite" enligt min mening, men inte så det låter som missljud. den har ju gått 24k och tydligen inte vatt bytt kamrem sen 17k, + att olja och filter inte blivit bytt på lite mer än 1 år. hoppas på att det ska göra susen med byte av dessa detaljer =) __ "Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.