AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.209

Att köpa en 730 -89?

Jag har länge suktat efter en glidare. Nu verkar en lämplig bil dykt upp. En 730 från 88 el 89 med endast 11000 mil på mätaren. Ägaren är en äldre herre som kommer att byta in denna svensksålda skönhet. Som tur är känner jag handlaren! Pris ca 25000.- Vad tänka på? Vad kolla? Mm mm mm..? Vettigt köp?
Jag får inte se bilen förrän nästa vecka och jg vet inte mer ännu...

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter som ett kanonköp med dem miltalen.

Kontrolleras bör att iaf kamaxeln är ok,och att den är servad som den ska i övrigt..
11000mil på en så tidig E32:a är unikt skulle jag vilja säga,dvs om bilen är ok annars,är det ett klipp anser jag.

Drar faktiskt lite mera bensin än en samtida 735:a kanske jag skriver, så att du vet att det är väl ingen direkt snål vagn vi pratar om här(allt iofs relativt) :)

Andra tänkbara fel på en dylik kan du läsa om i den fina sökfunktionen här på forumet..Prova där.

Mvh Janne.
Tack för det! Ska bli spännande som attan att se skönheten... Vad drar dom per mil? Jag gissar att en svensksåld 730 har ganska mycket lull-lull? Det var väl ingen som svensk som beställed en ny 730 utan utrustning. Undrar om den var manuell eller automat... Åh, vad nyfiken jag är!

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Det där med att den troligen har mycket utrustning kanske är lite att "ta i för mycket",brukar vara så att dem svensksålda vagnarna har mindre utrustning än dem "Tysksålda".Sedan så är ju 730:an instegsmodellen, vilket brukar betyda lite mindre utr. normalt sett..
Min 735:a drar nu mellan 1,2-1,25L/mil,en 730 med liknande körning som jag har drar väl någon "halvdeciliter" mer per mil..ca.

Sedan så bör du kontrollera om rosten har börjat gnaga på skärmkanter,runt kofångarna,underst i dörrarna..Trist om detta förfall har startat,vilket jag INTE tror om den nu bara rullat 11000mil...

Den här bilen har alltså bara haft en ägare?

Låter som sagt bra hitintills...

Mvh Janne.
Konstigt att en v8 drar mindre... Var är det bäst att försäkra BMW?
Den har iallafall ACC som funkar. Vet inte om det är en enägarbil. Har inte fått regnummret ännu.
Vad var "standard" utrustning på dessa bilar? Hoppas den har en mörk färg.

Rost suger... Det är aldrig kul. Bara att hoppas...

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vilken V8 drar mindre?

På "papperet" kan det säkert vara så, men knappast i "verklig körning" skulle jag vilja säga..

Det där med försäkring är en "djungel",kontrollera med försäkringsbolagen själv och be om offerter på det..Ju fler du kollar desto mer chans att få ett bra pris naturligtvis..
Finns säkert något annat sätt att reda ut var det billigaste o bästa?? försäkringsbolaget skulle vara för dig..

Standardutrustningen var bl.a.>>>centrallås,dimljus bak,elstyrda ytterbackspeglar,höj/sänkbar förarstol,ABS-bromsar,varvräknare,värmesitsar fram+ev lite "smågrejor"...Inte så väldigt mycket m.a.o.

Mvh Janne.
Äsch, fick för mig att 735 var v8...

Ok, så inget bolag är "extra bra" för BMW mao. Man är ju skapligt nyfiken på bilen nu...

Hälsar
Anders
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du får kolla upp förs med olika bolag det är minst sagt en snårig djungel bland bilförsäkringar.Ta tex mig som ex jag har allt villa,båt,bilar hos LF men 735an går inte att ha där så den har jag hos TH som nöjde sig med halva premien.Jag betalar 2300:- halvår halvförs, men ska nog gå på bara trafik nästa gång 1200:- bilen börjar bli gammal så vi får se.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Fick en snabbtitt på bilen igårkväll...
Den är rödmetallic och har automat, klima. Ej skinn. Vinterhjul satt på. Ev kan det vara en 730ial. Tyckte den såg väldigt lång ut... Vad jag såg så saknades rost!

Vettigt?

Hälsar
Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Jag tror inte att svensksålda 730iAL-89 fanns(ev fanns det på tysksålda).
L-versionen fanns bara som option till 735 + 750..

Men annars så om bilen är fräsch och miltalen stämmer är det naturligtvis inget "opris".
Billigt för en dylik vagn tycker jag,trots avsaknaden av skinn...

Men kontrollera noga om mätarställningen överensstämmer med verkligt antal mil..

Mvh Janne.
Tja, vi får se vad det blir. Jag ska låna bilen ett tag innan ev köp för och "undersöka" den lite...
Den kanske är så stor utan att vara en "L"...

/Anders

Hälsar
Anders
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Jag är ganska övertygad om att alla E32 730i, som kom till Sverige vid den tiden, hade likadan paketutrustning som gick att välja till E34.
I praktiken var det ett tillval på 5-serien, förmodligen av förmånsvärdesskäl, men de flesta, om inte alla hade detta paket.

Det skulle i så fall innebära taklucka, dimljus, tonade rutor, centrallås och LM-fälgar.

All övrig utrustning har någon bockat för i tillvalslistorna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ärligt talat så fattar jag inte varför det finns skinnklädsel, iskallt på vintern och svettigt på sommarn...

Provkör bilen ordentligt med avseende på automaten, ska växla MJUKT när den blivit varm men inte alls hårt när den är kall heller. Byt ATF:n + filtret hur som helst, olja är billigare än metall...

Hade problem med toppackningen på min 735, det läckte avgaser till kylvattnet så expansionskärlet var lite grisigt.

Om motorn tickar bara lite så gör det inget bara motorn är helt kry och oljan relativt nybytt. Kolla att kupéfläkten funkar på det "steglösa" området.

Mvh
Nu vet jag lite mer. Bilen är en -88 735ial... Importerad -89. Mätarställningen ej verifierad ännu...
Känns inte riktigt lika prisvärt längre. Nån här som är intresserad kanske.

Hälsar
Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,misstänkte som sagt att iAL versionerna endast fanns att beställa till 735 och 750.

Varför är den inte intressant längre?

Bra att det var modellen med 3430cc motorn...Lite bättre "knuff" i den(ok,allt är relativt,en ial är ju dessutom tyngre än en vanlig ia,som i ärlighetens namn inte är någon raket heller :))).

Mvh Janne.
Nja, inte för att det är en -ial, snarare för att den inte var svensksåld, och att mätarställningen kan vara "hur som..."
Dvs inte samma bra affär som tidigare.
En importerad 735 ial hittar man ju lite varstans för 20-25000kr..

Hälsar
Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bilen var ju importerad så tidigt som -89,det är iaf bättre än -99 :)

Har den gått i Sverige såpass länge,då borde?!? den vara lite rostig runt skärmkanter och ev under dörrarna och ev. begynnande rost runt stötfångarna t.ex, om den gått mycket längre än dessa 11000mil....En tanke bara.

Mvh Janne.
1969 : Har du provkört bilen? hittade den på bytbil.com ... riktigt fin verkar den men den har tyvär inget skinn plus att milantalet inte är garanterat... Finns det ingen servicebok lr liknande?
Nej, jag testade den aldrig... Den ser mycket finare ut på bild än i verkligheten. Förardörren omlackad i avvikande nyans. Repig "runt om". Inte mycket rost vad jag såg vid min snabbtitt. Höger framdörr halvlackad, inte snyggt...
ACC / framvagn ok.
Men den har bara haft 2 ägare i sverige vad jag förstod. Säljaren är som sagt en kompis till mig.

Hälsar
Anders
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Jag skulle tro att bilen du är intresserad av finns på CLASSCAR i Midsommarkransen. Jag provkörde den för en vecka sedan. Jag tyckte innan att det kunde vara ett intressant alternativ som sommarbil med tanke på miltalet. Borde alltså vara en bil som var i mycket bra skick maskinellt. Utseendet på bilden pekade också på att det var en fin bil.

Visst, på håll såg lacken fin ut men den hade mängder av smårepor. Invändigt var den skitig och säg allmänt vanvårdad ut. Vid provkörningen visade det sig att motorn kändes väldigt trött. Datorn talade om att bränsleförbrukningen var 1,46 resp 1,54 d.v.s. knappast vad man kunde vänta sig av en motor i bra skick. Chassit var inte kursstabilt vilket med stor sannolikhet berodde på att bussningarna i bakvagnen var slut eftersom framvagnen nyligen var inställd.
Bilen kändes allmänt sliten och inte som man kunde förvänta sig en komfortabel tyst glidare.

Slutsatsen blev att det var omöjligt att tro att den gått 11.000 mil.

Enl. min uppfattning kan den här bilen kosta stora pengar att få i godtagbart skick. Det krävs en kunnig mekaniker och mycket pengar. Därför måste jag bestämt avråda 1969 från köp om du inte kan pruta ner den till åtminstone 15.000:-. Det är ju en 88:a. Jag tycker att den är värd 10- 12.000:-.

Provkör andra 7:or så förstår du vad jag menar.

Bilfirman hade tydligen fått den i inbyte och ville bara bli av med den.

Lycka till !

Jo det är den. Som sagt har jag lagt den bilen på is. Jag känner ju handlarn och jag vet vad han betalade för den (helt klart en inbyteskärra)..

Kan inte heller tro att den gått 11000... Det är väl iofs inte bekräftat heller...

Hälsar
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.