AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.301

V6:a VS Rak 6:a

Sida 2 av 3
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Haas. Jag tror inte att BMW kommer att göra någon V6:a till sina bilar iallafall. Men man vet ju aldrig.
En sak som jag också funderat över är det där med effekt skillnad mellan ex: V6 och R6.
Om man tänker på Ford med sin 2,9l V6:a som dom bara plockar ut ca:150hk, o Golf VR6 med sina 2,9l V6:a på ca:170hk. Medans BMW plockar ut 170hk resp. 193hk ur sina "små" 2,5l R6:or. Jag menar det skilljer ju 0,4l mellan dom. Kanske inte beror på om man har en V6 eller R6 motor. Så antingen plockar BMW ut nästan "max" ur sina 2,5:or medans Ford och VW inte överanstränger sina motorer
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det som avgör effekten är, förutom givetvis slagvolymen, i huvudsak topplocken och de komponenter som sitter där, eller är anslutna till topplocken. Om cylindrarna sitter i rak eller v-formad konfiguration påverkar knappt alls.
Enkelt uttryckt är en motors effekt först och främst en fråga om hur mycket luft den kan andas in per sekund, vilket avgörs av topplockets flödesförmåga, kamaxlar, ventiler, insug, avgassystem, eventuell överladdning och andra faktorer som inte har med V6 eller R6 att göra.
Möjligen kan man tänka sig att, i sällsynta fall, en V6 eller R6 medför att insugsrör, avgassystem m m får dras på något olämpligt sätt, om till exempel motorrummet är trångt. I sådana fall skulle valet av R6 eller V6 kunna ha inverkan på effekten, men det torde nog vara mycket ovanligt. Dessutom kan det vara vilket som av de två alternativen som gynnas eller missgynnas i sådana fall.
No
5.161
Nockenwelle
Ett tillägg, en faktor som jag inte nämnde är varvtalet, vilket givetvis har synnerligen stor inverkan på möjligheterna till effektuttag. Det kan vara en fördel att ha en kortare och därmed styvare vevaxel om höga varvtal skall utnyttjas. Emellertid får i stort sett alla bilar som säljs i bilhallar anses vara ganska lågvarviga i detta sammanhang. Man skall nog upp på femsiffriga varvtal för att detta skall vara en faktor.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mkt intressant diskussion, trots att jag har noll koll!
Flåklypa skriver att V6:an är att föredra i alla aspeketer utom en. Undrar vem som har rätt? Flåklypa eller Nockenwelle?
/A
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror inte att Flåklypas och min uppfattning skiljer sig så värst mycket. Så länge vi talar om standardbilar är det främst de utrymmesmässiga skillnaderna, samt skillnader i ljud och gångkultur, som är av intresse. Valet blir då i mångt och mycket en fråga om prioriteringar. Dessutom kan det finnas produktionsaspekter som kan påverka valet. Ingår motorn i en serie med flera modeller som skiljer sig åt i cylinderantal kan det finnas ekonomiska och produktionsmässiga aspekter. Man skulle till exempel kunna tänka sig att en V6 kan vara en nedkortad V8, för att dela komponenter och konstruktionslösningar. Man skulle också kunna tänka sig att en R6 skulle kunna ha beröringspunkter med en R4 och R5 (tror att Volvo tänkte så i början av 1990-talet, men hur mycket som återstår av den filosofin vet jag inte.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ni verkar rätt överens faktiskt! Hoppas att BMW gör en rak V6:a med 8 eller 12 cylindrar i framtiden! Då slipper vi alla grubblerier!
/A
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW gör ju redan V8or och V12...

Sitter en V8 under huven på min iaf.. rätt säker på att den är original...

En V8 drar mer än man tror!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mugge:
Jag skrev "rak V6:a med 8 eller 12 cylindrar" rimmar dåligt, eller hur?Borde ha lagt till ;-)
/A
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Intressant det här.

Enligt vad man hört och läst så skippade bmw m20 för att istället använda fyran (s14?) till M3 E30, efterssom vevaxeln i sexan inte skulle tåla de varv som bmw M ville ha. Pga att den är så lång.

Men om man då funderar på V10an i nya M5:an. Borde inte den veven vara längre eller iaf lika lång som veven på en m20? Och den klarar ju av ganska höga varvtal. Samma sak med F1-motorerna. Och de har ju extrema varvtal-uppemot 20000rpm.

Är ingen motorexpert. Men om någon kan förklara för mig så är det bara att köra på.

PS. Finns inget ljud som slår en rak sexa..så är det bara. Speciellt M20 på dryga 6000 varv(med öppet filter). Alfas sexor och Audis morrar mest. De har inte det ylandet som man får gåshud av. Annat är det med Audis turbofemmor. Ordentligt trimmade dvs.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki.. trodde du menade på annat sätt...

Phaetons Dubbel V motor. Vad är det för maskineri då?

BMW-Brings more women
Tux Thunderbird
Bayerische >>

Antar att du menar W-motor, alltså wankelmotor ?

/Wankelmodig

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
W-motor och vankel motor har lika mycket gemensamt som läderklädsel och lättmetallfälgar... två helt skilda saker...

W-motorn har vad jag vet 3-cyl rader till skillnad från vanliga V-motorer som har 2 cyl-rader...

Vankelmotorn har inga cylinderrader (vad jag vet), utan roterande kolvar...

Tux Thunderbird
Ah, kollade upp det eftersom jag aldrig hört något om att VW skulle ha börjat med wankelmotorer. Hade iofs aldrig hört om en fyrradig motor i produktion heller, men så har jag aldrig intresserat mig för VAG heller :) W12 låter ju om inte annat kompakt så det räcker. För att svara på frågan så är det en vidareutveckling av VR tekniken. VR motorerna har två cylinderrader i ett motorblock, och man har helt enkelt satt två sådana motorblock bredvid varandra såvitt jag förstår. Fast det borde inte kallas w-motor utan vv-motor :-p

/TT

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Det var någon som frågade om varför BMW tar ut högre effekter än de som tillverkar V6:or.
Nockenwelle har redan svarat på den frågan, men jag tänkte göra ett tillägg. Kompressionen har väldigt mycket med verkningsgraden att göra. Kan man köra med hög kompression så ökar man förbränningstrycket (vridmomentet) och därmed effekten om man kan varva mycket. BMW:s raka sexor är förmodligen världens mest sofisikerade och jag kan inte komma på någon V6:a som är lika förfinad som BMW:s maskiner. Där har BMW också ett övertag.

En tumregel: Effekten hittar man i toppen, tillförlitligheten i bottendelen.
No
5.161
Nockenwelle
Det är naturligtvis spännande att jämföra olika koncept, som V6 och R6, men det som avgör en motors kvalitet är, som ju Flåklypa är inne på, hur väl teknikerna lyckas förvalta konceptet. Eftersom motorerna är en så viktig del av BMWs framtoning tillåts antagligen motorutvecklingsavdelningen att jobba friare än hos flertalet andra märken. Det faktum att BMW under åtskilliga decennier gått med vinst har säkert bidragit till att det finns ekonomiska resurser också. Högst troligt skulle BMW kunna producera mycket fina V6-motorer också, om man ville. Skillnaderna är nog ändå inte så stora mellan V6 och R6, men eftersom BMW gärna vill kunna ha en egen profil är det bra att hålla fast vid något som är ganska ovanligt idag.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
W-motor har väl bara 3 rader?

Som någon redan nämnt så är Toyota Supras raka sexa den vad jag vet effekttåligaste "standard" motorn som någonsin gjorts.

Enligt Toyota själva tål motorn/drivlinan flerfalt hk uttaget som finns i standardutförande.
Så det här med flexande vevaxel borde inte vara en alltför känslig punkt ens vid effektuttag runt 800 hk.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan.
Visst går det att ta ut hiskeliga effekter ur raka motorer också, men man måste dimensionera dom kraftigare än motsvarande V6:a
No
5.161
Nockenwelle
Flexet i en vevaxel orsakas nog mer av varv än av hk. Massakrafterna hos en motors roterande samt fram och återgående komponenter är oftast långt större än de krafter som orsakas av förbränningstrycket. Supramotorn är väl överladdad, åtminstone vid effektuttag på 800 hk?
Flexet kan nog hanteras om motorn från början är konstruerad för mycket höga varvtal, men då varvtalet skall höjas på en befintlig motor är det ett större riskmoment.
Honda byggde ju en 3-liters V12 för MacLarens F1-bil 1991 och den motorn torde nog ha haft en hyfsat lång vev, men den verkade klara av ordentligt höga varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.