AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.097

bmw z3 1,8 frågor

har tänk att åka att titta på en z3 1,8 -96
bilen är importerd & har gått ca:10,000 mil & verkar vara fin övrigt

Vad är ett rimligt pris?
Är bilen "Väldigt" slö?
Finns det några "sjukdomar"?
Är det något man ska kolla extra på/ efter?

tack på förhand
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Sök här på forumet så hittar du nog bra svar.

Några saker som jag skulle titta på vore, suffletten hur ser den ut, är den fransig och sliten? (~ 7000:-)
Bakrutan är den mjölkig?(~1500:-)
Har bilen körts på vintern? rost?, Z3 har inget bra rostskydd, det är ingen året runt bil(i alla fall tycker jag det :-)).

Sedan är det ju allt det vanliga slitaget, säten, hjul, bromsar, länkarmar, servicebok, oljan(vatten i oljan) vatten(olja i vattnet) osv osv.

Mvh
Peter G

Bl
46
Bluesman
Z3 1,8 -97
Som ägare till en 1,8 måste jag ju säga allt är relativt,visst är bilen slö i jämförelse med dom vassare modellerna men o andra sidan är det en sparbössa i många andra avseenden, billigare försäkring,löjligt låg bränsleförbrukning, billigare reparationer o ägande överhuvudtaget, faktiskt mindre värdeminskning.

Jag tycker definitivt att 1,8:an är ett prisvärt alternativ om inte prestanda är det viktigaste, utseendet och möjligheten att avnjuta sol o vind är rätt likvärdiga.Bilen är inte lika fet som dom värre modellerna men annars med rätt fälgar och en lagom sänkning så blir bilen rätt fet ändå.
Man skulle nästan kunna kalla bilen förnuftig utan att dra paralleller till ett tjeckiskt märke.. :o)

Mvh

Bluesman
vad är ett rimligt pris ?
Bl
46
Bluesman
Z3 1,8 -97
Svårt att säga vad som är rimligt men även om man kan se priser nedåt 90 000 så skulle nog i alla fall jag säga att normalpris ligger på omkring 100 000- 125 000 helt beroende på utrustning,skick och årsmodell,men en -96:a som dessutom är första årsmodellen kanske ligger i den nedre regionen av det prisspannet.

Mvh

Bluesman
så hans begärda pris på ca: 120.000kr är alldeles för mycket?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tuck: Definitivt för mycket på en bil som gått 10.000 mil. Jag sålde min 2,8-97 med 8.000 mil för 120K i somras och det var vad man kunde få ut, max. 100K för en fin bil känns som rimligt.

79K har det funnits en bil i Stockholm för, dock med en suspekt bilhandlare som säljare.

Om man bortser från prestandan så är det väl egentligen bara baken som skiljer sig, 1,8an är ganska rejält smalare än de 6 cyl. Jag skulle inte välja den bilen (om jag skulle stå ut med effekten) just pga designen men alla har ju olika smak. En lång utläggning, med bilder, om de olika designerna gjorde jag i tråden Länk Kolla en bit ner.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
TACK SKA NI HA FÖR ERA SVAR.....

sKA NOG KOLLA EFTER EN I EN BÄTTRE PRISKLASS..
Caspar: hehe, återigen: att du sålde din 2.8 för kaffepengar är ingen måttstock för prisläget :-)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Återigen... Efter 4 månaders annonsering på massa ställen för 129K hade 4(!!!??!!) personer ringt, en annan än han som köpte var och tittade men köpte en annan som var billigare... BMW bjöd 105K vid inbyte och hade satt ut den på ca 140K... Tyvärr så är det inte mer pengar för bilarna...

/Caspar
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Caspar: Du kan inte haft nån eftertraktad utrustning då.

Jag fick 157' för min silvriga -97'a i våras och den hade gått 8' mil... lättsåld som fasen för dom pengarna. Hade kunnat få 165' om jag inte klantat mig men var för girig. Hade inte särskilt mycket utrustning heller!

Så 120'... jag fattar det bara inte... ända anledningen jag skulle se att en 2.8 med 8' på mätaren skulle gå för 120' e att den e:
Smälld
Sleten i lacken
inte har NÅN som helst utrustning förutom automatlåda
och typ vattenskadad eller nåt oxo.

Nu menar jag inte att din bil var dåligt skick för jag har ju aldrig sett den eller så... men jag tycker bara det är så oförståligt att du inte kunde få mer för den när jag fått sålt mina Z3'or för så mycket mer pengar utan nåååågra som helst problem.

Var det kanske så att det var automatlåda och ingen AC och ingen annan utrustning alls? Den kombinationen brukar bli en av dom billigaste Z'or enligt vad jag sett.

Fattar det bara inte!!!! :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
automat var det, och definitivt AC, skulle aldrig köpa en bil utan. +10 grader = AC på!!

Äh jag vette f-n.. Stockholm är ju lite annorlunda vad gäller bilar, status på en Z3 2,8 är = noll...

/Caspar
Us
4
User
Z3 -96
Har precis sålt min -96 (11500 mil) fick 110000:- för den. Det är nog svårt att få mer, det är ju ändå första årsmodellen.
Bl
46
Bluesman
Z3 1,8 -97
Min är ju förstås till salu.. :o)

Länk

Mvh

Bluesman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.