AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.005

Varför chip-tuning?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Som sagt, varför? Har inte fabriken ställt in allting rätt från början? (om inte, varför?)Finns det några nackdelar med det?
/A
Ett chip optimerar motorn för 98 oktan, skilnaden är inte särskilt stor. Mappning optimerar den enskilda bilen det kan ju inte BMW göra med serietillverkade bilar. Mappning gav på min M5 20hk och 30nm mätt på rullande landsväg, ganska bra!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Generellt ger "chippning" ingen, eller väldigt liten, effektvinst på BMW:s sugmotorer. Som du säger är det 'rätt från början'.
Det man kan vinna år en körbarhetsförbättring, ex bättre gensvar på gaspådrag, tack vare att man kan "optimera bort" sådant som minsta möjliga avgasutsläpp och förbrukning.
På turbomotorer (dieslar i BMW:s fall) är läget ett annat. Där kan man enkelt få ut ganska kraftiga effekt- och vridmomentökningar genom att helt enkelt höja överladdningstrycket (och följa efter med mer insprutat bränsle). Effektökningen sker oftast på bekostnad av bränsleekonomi, livslängd och hållbarhet, men gör man det med förstånd är riskerna rätt små.
Begränsningen för effektuttag sitter dels i insprutningssystemet (maximal bränsletillförsel avgörs oftast av spridarnas maximala flöde, och detta i sin tur sätter en gräns för möjligt effektuttag)., dels i motorns förbränningsrum (volym, utformning, kompression). Trycker man in för mycket luft får man "spikningar" som kan skada motorn (gäller mest bensinare). Plus förstås hur mycket motorn tål rent mekaniskt, men det brukar sällan vara det som sätter gränsen.

Summa summarum: Att chiptrimma en sugmotor är inte värt pengarna och besväret. Bättre att satsa pengarna på lättning och chassi/bromsar! Att chiptrimma en turbomotor är enkelt, men på bekostnad av livslängd och hållbarhet. Turbodieslar är extra tacksamma, men det har ju BMW själva upptäckt, man levererar ju faktiskt nästan "färdigchippade" dieselmotorer numera....

/// Gunnar E.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tack! Då förstår jag!
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nej, förresten. Jag förstod inte.
Du skrev:
"Bättre att satsa pengarna på lättning och chassi/bromsar!"

Vad menar du? Att jag skall banta;-)?
/A
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sigdarve: Inte bara det, du ska även slänga ut baksätet, ljudisolering och annat onödigt! :)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.