AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
893

låg temp å hög bränsletörst!

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har en bmw 525-89 automat som jag inte har råd att köra länge till... den drar närmare 2 liter milen med 90% lugn landsväg...
det som jag tror är felet är det att den kyls alldeles för bra. tempen ligger normalt i botten, kan stiga nåt streck i stan men inte mer.
den känns även väldigt slö men det kan ju visserligen ha att göra med att det är automat.
så om nån har tips på var jag kan börja leta fel så är jag tacksam.

var även in å besikta idag med följande avgasvärden:
co 0,0(0,5)
co 2500 0,1(0,3)
hc 032(100)
lambda 1,03(0,97-1,03)

lite halvtaskiga och ändå så hade jag i en flaska k-sprit i den, hade förmodligen blivit ännu värre utan.

så om nån har nån ide så är jag eviigt tacksam!

Byt termostaten så ska du se att du får upp värmen i motorn.
Antagligen står termostaten öppen hela tiden.

Jag tycker att dina avgasvärden är bra. Möjligen lambda på gränsen kolla efter läckage. Kan vara en liten läcka runt grenrör.
Ut lyssna om den puffar. Läckage innan lambdasonden lurar den.

Mitt första inlägg du får inte bara upp värmen du får även ned din bensin förbrukning.

Sitter och brottas med min son på 5-månader. Därav flera svar när man blir distraherad och glömmer vad det var man höll på med.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har precis plockat ur termostaten å testat den. den var stängd när jag plocka ur den men öpnnade sig när jag sänkte ner den i varmt vatten, vet inte riktigt vilken temp det var. skulle det kunna vara så att den har pajat och öppnar vid för låg temp?

jag vet att jag har en liten läcka nånstans före lambdan men kan det påverka så mycket?
Mest troligt så är den öppen vid för låg temp. Testa med en ny termostat då dom inte är så dyra.

Ditt avgas läckage om det är före lambdan ställer till det för lambdasonden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.