AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.203

Byta yttre dörrhandtag (förar-d)

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej!

Kollade i TISen om hur man byter yttre dörrhandtaget, och enligt den behöver man ett par "BMW Special tools" som man jobbar med genom ett hål på kortsidan av dörren för att lossa handtaget. Någon som gjort detta utan special verktygen eller "måste" man lämna in den?

/Johan
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej Johan,

Yttre dörrhandtaget sitter med en plåtskena som ska tryckas framåt för att frigöra handtaget. Skenan har en plåtflik "retainer tab" som i låst läge, snäpper ner bakom aluminiumramen som skenan glider i.
För att trycka skenan framåt genom det ovala hålet i dörren krävs en del kraft, så försök inte med en skruvmejsel, den slinter bara.
Skenan har ett hål i änden dia ca 3mm. Jag skulle föreslå att göra ett eget verktyg av ett plattjärn ca 10x3mm borra ett hål i änden och sätta i en en kort M2,5-M3 skruv som passa i skenans hål. Plåtfliken måste givetvis lyftas medan man trycker fram skenan. Det borde dock gå med en slank lång skruvmejsel. Problemet är givetvis att se vad man gör samtidigt som ovalhålet är fullt av verktyg. (Självklart är det mycket lättare att göra hela den här manövern med innerdörrsidan demonterad. Då fixar man det med två skruvmejslar).
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag visste väl att du skulle veta :) Mina misstankar har nu besannats - du har verkligen monterat ner hela bilen och satt ihop den igen bara för skojs skull :)

Jag ska ägna lite tid till bilen i julhelgerna här, bl.a slutföra ljudbygget som jag påbörjat (bara en liten baslåda), så då är det väl lika att man tar sig an dörrhandtaget. Måste bara få dom att skicka "mitt gamla" från skroten först :) (Ett nytt kostar över 2000:- lackerat.. tjosan!)
Det är ju lätt att demontera dörrsidan, och det borde ändå göras, för jag missade att flytta om de två plastprylarna i mitten som ska låsa dörrsidan, när sist jag hade bort den. Har för mig att det är en svart klibbig isolering som ändå döljer allt som är värt att se där inne, eller har jag fel?

Tack för insturktionerna!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Misstankarna har kanske _bekräftats_ :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.