|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En kompis berättade om ett inslag på discovery som handlade om formel 1 under 70 talet. Där BMW tydligen ska ha kört skjortan av alla andra med en 1,5 liters turbomotor på 1500hk (?). Sen förbjöds turbon i formel 1. Är väldigt ledsen att jag inte såg det avsnittet, men kollar inte på tv så mycket pga. att jag tröttnat på all reklam. Det berättades även att 02'an med turbo var så kraftig att många blåste av vägen när turbon började ladda. Eftersom jag är alldeles för ung för att upplevt dessa "guldår" i motorhistorien, undrar jag om det finns någon som kan berätta för mig, eller länka till sidor med fakta, gärna massor av bilder. Jag är enormt intresserad av äldre bilar, och gärna extrema sådana :) Sen vill jag verkligen få det bekräftat att BMW på 70 talet har lyckats klämma ut 1hk ur varje kubikcentimeter i motorn!!! Vad skulle de då kunna göra i motorsporten idag om de fick använda turbo? Så... Vänligen fyll denna tråd med härliga historier/upplevelser/minnen om BMWs turboepoker. Motorsport som för gatan. | |
|
Eller så kan du söka, detta har varit uppe några gånger förut. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
BMW:s F1-motor från 82-86 satt i Brabham-BMW, som kördes av Nelson Piquet, Riccardo Patrese (82-83 samt 86),Teo Fabi (84-85) och Marc Surer (86). Motorn hamnade 1985 och 86 även i Arrows-BMW (Gerhard Berger, Thierry Boutsen) och 1986 i Benneton (Gerhard Berger, Teo Fabi). Höjdpunkten var 1983, då Nelson Piquet blev F1-mästare i bilen. Motorn, som konstruerades av BMW:s legendariske 'motortrollkarl' Paul Rosche och hans team, var faktiskt byggd på ett 4-cylindrigt M10 standardblock - faktum är att man använde begagnade motorblock från BMW 316-bilar, för att säkert få block utan sprickor och spänningar från gjutningen.... På tävling lämnade motorerna nånstans kring 1100-1200 hk, vilket är bra mycket mer än dagens F1-motorer kan prestera. På träning skruvade man upp turbotrycket en bit, och Paul Rosche har i någon intervju på senare år medgivit att man faktiskt, än i dag, inte vet vilken effekt man hade! BMW Motorsports bromsbänk gick nämligen bara till 1400 hk!! Från säsongen 1984 gick det inte något vidare, eftersom man till det året införde regeländringar som ströp effekten på turbomotorerna. 1986 var sista året för motorn i F1. /// Gunnar E. |
|
|
Jag var ju inte med under den gyllene perioden men jag vet i alla fall att BMW inte hade något helt eget team, men i alla fall var motorleverantör i huvudsak åt Brabbham och det här började tidigt 80-tal. 1981-1987 och Nelson Piquet vann VM -83. 1500hk. Är väl att ta i en smula. Men de 4-cylindriga(!) mototerna hade kapacitet för 1500hk men de användes bara vid kval. I de riktiga racen låg väl effekten något under dagens siffror. Det är vad jag vet. Någon annan som har fylligare info? |
|
|
Ber att få korrigera mig lite. 1987 var sista året för BMW:s turbomotor i F1, då Brabham-BMW kördes av Riccardo Patrese och Andrea de Cesaris. 1988 förbjöds turbon i F1. Beträffande 2002 Turbo, så byggdes den 1974-75 i (om jag minns rätt) 1.674 exemplar. Motorn lämnade officiellt 170 hk, och var gruvligt svårkörd pga att det stora turboaggregatet gav en hiskelig 'ketchupeffekt' när det väl började ladda. Introduktionen av modellen var sällsynt dåligt tajmad, eftersom den sammanföll med den s.k. bränslekrisen 1974, då vi t.o.m hade bensinransonering i Sverige några dagar. Det blev inte bättre av den provocerande, spegelvända dekalen med texten TURBO på den uppkäftiga frontspoilern... (den dekalen togs bort på de sist tillverkade bilarna, men lär ha legat med i handskfacket vid leverans!) Jag vet inte om folk 'flög av vägen', så snabb var inte bilen, men nog var det väl en och annan som gasade på sig! Jag minns förresten Teknikens Världs test av 2002-Turbon. På den tiden skrev Ronnie Peterson regelbundet i tidningen, och Ronnie fick uppdraget att 'köra skiten' ur den stackars BMW:n. Det gjorde han med besked, på Gelleråsen om jag minns rätt. Med 5 man i bilen kastade han den runt banan så att hela gänget bönade och bad att bli avsläppta, och både bromsar och däck lär ha varit ganska välanvända när Ronnie var klar. Men han gillade bilen (fattas bara, herr Peterson var ju fabriksförare för BMW i bl a 3,0 CSL). /// Gunnar E. |
|
|
Jag vill fylla i lite om nåt jag läste ur BB (BMWklubb-blaskan). Ang BMW F1-turbomotorn..(M12/13)...tydligen så var det enda modifieringarna:förbättrade oljekanaler och att vissa fästpunkter togs bort. "Det var först när effekterna överskred 800hk som produktionsblocket behövde förstärkningar". |
|
|
Jag har läst någonstans att man vid tävling låg på ca 1000 hk. Alltså skyhögt över vad dagens F1 bilar har, de når ju inte dit trots att de har dubbelt så stor motor. Hade man fått turboladda dagens F1or på 3.0 liter så hade man nog legat runt 2000-3000 hk En tumregel är att du kan få ut 2-3 ggr så hög effekt med turbo. Eller at trimmad hästkraft kostr 10gr så mycket utan turbo |
|
|
BMW_MAN: Du är ute med monarken. Bmw williams F1 bil har under 2 år nu utvecklat runt 900 hk. Att kalla 1000 hk skyhögt över 900 tycker inte jag är särkilt rättvist iaf. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Åfan då är jag ute och cyklar helt och hållet då. Jag trodde att Williams klämde ut de 900 hk ur 3.0 liter, BMWs gamla fyra var ju bara på 1.5 liter. Menar du att man verkligen har lycket klättra upp till 900 hk ur 1.5 liter???????? |
|
|
Det finns bara ett ord" RESPEKT "åt M10an.Som jag tycker är bästa motorn BMW tillverkat.Gäller att samla dom på hög medans det finns några kvar. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Nja några 1000- 1500 hästar på tävling vare knappast tal om, det var endast kvalmotorer för att sätta några snabba varv. Snarare låg effekten runt 600-650 hk vid 9500 varv för att M10:an skulle hålla sig inom marginalerna. 1499 cc (89,2 x 60 ) 442 Nm vid 8500 varv , bosch- kugelfischer insprutning, man kan alltså säga att man hade ett mekatroniskt system dvs man låter elektronik styra en stegmotor som i sin tur styr slaget i pumpen ( fan det skull man ha i dubbel-in) mm, mm Håkan |
|
|
BMWs turboår började faktiskt tidigare än så. 1969 vann man ETCC med en 2002 tic på 270 hk. /Anders C |
|
|
Håkan02, jo, det stämmer nog det du säger att man oftast tog ut lite mer moderata effekter ur den gamla M10:an på tävling, men man hade också justerbart turbotryck..... innan 1984, när man var tvungna att montera en restriktor (stryphylsa) i insuget, kunde Piquet, Patrese och grabbarna 'vrida upp' trycket t ex på slutvarven i ett lopp, och på så sätt få den extra effekt som behövdes för att ta hem segern. Säsongen 1983 t ex var Piquet på pallen i nästan alla lopp, utom de han fick bryta (och när han bröt var det oftast i kampen om ledningen).... de tre sista tävlingarna var Brabham-BMW helt överlägsna, och formligen flög ifrån sådana stjärnor som Alain Prost (Renault), Rene Arnoux (Ferrari) och Nigel Mansell (Lotus) på slutvarven. Just då handlade det garanterat om effekter en bit över 1000 hk, och mycket riktigt tog Piquet hem titeln det året, två poäng före Prost. /// Gunnar E. |
|
|
Länk |
|
|
Jorå gunnare det är jag med på. Men nog skulle förarna på den tiden haft medalj efter varje lopp. Massor av effekt på däck breda som silltunnor och på den tidens gummiblandning..huvva. Förstår Schumachers reaktion när han häromåret testade en av Alboretos gamla turbosnurror och blev livrädd. M10 rules ! Håkan |
|
|
Är det bara jag som tycker att biltävlandet var lite intressantare förr? då tänker jag framför allt på just turbo åren inom Formel 1 och på 80 talets Grupp B inom rally. Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Jo jag gillar formel 1 framför alla sporter. Förr stod F1 för spännande teknisk utveckling av motorer, insprutning , turbo vingar, kjolar, jätteslicks och aktivt chassie a´la Williams 1993 som höll bilen på en konstant höjd av 6 cm hur bilen än förhöll sig på banan. Idag maxbredd på 180 cm, räfflor i däck viss storlek ,på vingar det mesta som kan påverka i dag är gummiblandningen. Vi går mot krokigare banor de veritabla morden på snabba banor som Hockenheim och Silverstone mm Allt detta för att få ner farterna på bilarna och att föraren ska vara avgörande. Bra ? Vad blev det. Jo en svindlande dominanans av Ferrari de senaste åren jag inte sett make till inom sportens historia. Bryter Schumacher av tekniskt fel får man köpa en lott. Ferrari sälj er bil på gatan den är mer driftsäker än många personbilar ! Håkan |
|
|
Jo, nog var det roligare förr, innan reglementen (och lagar!) satte stopp för innovativa lösningar och vilda idéer! Jag tänker på sådana konstruktioner som March:s 'fläktbil' som formligen sög fast bilen vid marken, Tyrrells 6-hjuling och förstås alla turbomonster i F1 på 80-talet. I 'standardbilsracing' såg vi sådana skapelser som BMW 3.0 CSL ('Batmobilen'), och Ford Capri RS. I rally hade vi SAAB 99 Turbo, Lancia Stratos och Delta Integrale, Audis Ur-Quattro och inte minst de grymt snabba Grupp B-bilarna i början av 80-talet. Men allt var inte bättre förr - reglementen och säkerhetssystem i bilar och på banor/rallyvägar har resulterat i att antalet allvarliga olyckor i motorsporten har minskat drastiskt. I F1 har ingen förare omkommit sedan Ayrton Sennas krasch på Imola 1994. Själv tycker jag racing är roligare och mer publikvänligt i USA än i Europa. Dels vet amerikanerna hur man gör 'show' av ett evenemang, dels är banor och racingklasser mer tillrättalagda för att ge jämna race och spännande fighter. Och nog är t ex NASCAR och IRL/CART mer spektakulärt än STCC och F1? Mer publik har dom i alla fall! För övrigt håller jag med om att Ferraris dominans i F1 de senaste åren gjort sporten tråkig - det är förödande för publikintresset när man redan på förhand vet vem som kommer att vinna! Beundransvärda prestationer av Ferrari och M. Schumacher, men inte tusan är det spännande..... hoppas de nya motor- och däcksreglerna bara nu gynnar de 'små' stallen, som det är tänkt. Faran är att Ferrari kommer att dominera än värre! /// Gunnar E. |
|
|
Någon som vet hur många bar dom laddade för att få ut effekter på 1400hk? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Vet ej riktigt hur många bar de laddade, men jag har för mig att reglementet tillät upp till 4 bar 1987 och att gränsen sänktes till 2,5 bar 1988. Högre tryck kan ha använts tidigare. Under race lär nog inte maxtryck ha använts mer än sporadiskt, t ex vid omkörningar och mot slutet av race, om bensinmängden tillät det och läget i loppet så krävde. | |
|
Så satans synd att BMW har målat in sig i ett hörn i och med att man har förtalat och dömt ut turbo i absurdum. förmodligen för att bekämap andra bilar som har turbomotorer. Hur fan kunde det gå så snett,. BMW som byggde världens bästa turbomotorer utan konkurrens. Hur mycket man än vill idag så vore det ju politiskt självmord att introducera en turbo i BMW igen, Hur skulle man förklara det efter åratal av smutskastning av alla typer av öerladding. Jag skulle köpa en direkt, Jag tycker BMW gör väldens bästa motorer idag, och det skulle bli ännu bättre med turbo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.