|
|
|
|---|---|
| När jag tankar min bil full så läcker de lite bensin under bilen,antagligen börjar tanken se sina sista dagar...så jag undrar hur man byter den? | |
| Skruva lös den, och alla anslutningar, montera en ny.. | |
|
Först får du ta bort baksätet å lossa förpumpen, sen får du släppa kardan och slangarna te pumpen å så. glöm inte å köpa till d lilla röret som går mellan baljerna när du köper tank. om du ska ha ny då. |
|
|
Byta tank är väl i ärlighetens namn inte skitkul.... Har min bortskruvad för tillfället.. Vi skruvade bort avgassytemet och kardanaxeln, sedan får du lossa alla bultar och slangar etc. Lite trixigt att få ner tanken sen, men man får rucka lite fram och tillbaka. Montera: Tvärtom antar jag....har inte gjort det själv än. Ett hett tips är att montera över pump och nivågivaren....; ) |
|
|
När ja kom ut till bilen idag va de bara en liten liten pöl under bilen på vänster sida,så de kan inte handla om stora sprickor lr va de nu är,ska hissa upp bilen i helgen å försöka se va de kan vara... Men om de nu skulle va en jätteliten spricka lr så,va e de bästa matriellet att laga me? känns lite onödigt att byta hela tanken i så fall...och som ni skrivit ovan verkar de inte så speciellt kul att hålla på me heller |
|
|
På förarsidan...?? Då kan det ju vara nån anslutning kring bensinfiltret eller så, det vanligaste är ju annars läckage på passagerarsidan, alltså genomrostad påfyllningspip.... Att laga en tank är nog knappast att tänka på, om det mot förmodan skulle vara så att det rostat igenom mitt på tanken, även om det bara är en liten spricka så blir det nog mycket svårt !! |
|
|
kan vara en lös slangklämma eller ngt... hade läckage på höger sida på en gammal E30, det var en slangklämma som hade gett upp... En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Tanken på E30 är väl känd för att rosta. Förra ägaren på min 318is bytte just på grund av rost. |
|
| Finns en del fusk att ta till för läckande tankar, en är att täta sprickan med tvål! Även tuggummi funkar, SANT! | |
|
Tvål?? tuggummi kan man ju förstå lite även om de är oseriöst,men tvål!! :) Blev oxå lite förvånad över att de va på förrarsidan,men ska kolla över de under helgen...vore ju guld om de va nån slang/slangklämma lr liknande. |
|
|
Tjena. Hade en läcka på förar sidan en gång. Det visade sig vara ett hål i bränsle filtret. Stort som diametern på en knappnål. Hade oxiderat av allt salt antagligen. |
|
|
Funkar tvål med bensin också? Att det funkar till diesel vet jag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Funduro: Låter som de kan vara nåt sånt,hade du också en lite pöl en bit framför vänster bakdäck? |
|
| Jag hade nyligen bränsleläckage och då har jag nya tankar+nästan samtliga tillhörande slangar, grejen är den att bränslefiltret var avskavt uppepå pga av slangklämman som har suttit runt den. Hålet syntes inte överhuvudtaget, det var bara lite skavt, förmodligen beror detta på att bilen efter min sänkningssats blivit så hård i gången att slangklämman och filtret skakat så kraftigt att det gangts hål i den. Numera har jag plaststraps och silvertejp lindat runt det nya filtret så problemet kommer aldrig mera att uppstå. Det viktiga att kontrollera är om läckaget blir mindre eller mycket mindre typ obefintligt efter några/någon timme då motorn stängts av, för då är det nog inte hål i tanken utan i någon ledning eller bränslefilter eftersom trycket i bränsleledningarna/systemet sjunkit efter en tid, arbetstryck då bilen är igång kan vara mellan 5-8bar, min 323a§ med K-jec mäter upp ca 6bar, medan det efter 20minuters avstängd motor endast håller 2bar, så tänk på detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.