|
|
|
|---|---|
|
Tjena! En fråga till M3 e46 ägare, eller dom som vet :) Hur snabbt efter att ni kallstartat bilen, släcks era dioder för oljetemp ?? Alltså dom som visar hur mkt man kan varva motorn! Är det möjligt att alla dioder till 6000rpm redan är släckat när oljetemepen bara är 55-60 grader ? Mkt tacksam för era svar! Mvh Dragan | |
|
Ja det låter rimligt, dom går på vatten tempen. Mvh, Robban |
|
|
Är du 100% säker på det? Vad är dom meningen med att ha dom? Oljetempen är den som e viktig ju! Mvh Dragan |
|
|
Tror detta vart uppe förr Mvh, Robban |
|
|
Dragan25: Varvräknars dioderna går på vatten temp inte olje temp jag är 100% säker då detta har disskuterats tidigare för länge sen....... |
|
| Min M5'as dioder är släckta när oljan är cirka 60-65grader. | |
|
bayerischemotor: Har tyvärr inte hittat tråden finns ganska mycke skrivet om M3e46:)))) Vill minnas att CBM3 bekräftade detta och även RS2 tror jag Var är du RS2? |
|
|
Tackar för era svar :) men undrar vad syftet då är med dom? kan juh inte vara så bra för motorn och varva fullt 8000rpm med en 65 grader varm olja bara? Mvh Dragan |
|
|
Dragan25: Absolut relevant fråga den sista, vad är syftet? Kollade aldrig på dessa och varvade max 4000 innan oljetempen var uppe i 80 grader. Vid nrmal körning tog det väl 2-3 minuter innan varvräknardioderna tyckte det var OK att ösa på men det tar ju 4-5 innan oljetempen är uppe. [allt naturligtvis beroende på yttertemp och hur varmt du står etc, stod i garage som åtminstone höll +10 grader. Det är säkert OK att varva lite mer, jag menar BMW M vet väl vad motorerna tål, lite dåligt argument på just denna motor då ;) Jag, och många på forumet med mig, har ju åsikten 80 grader/8000 varv ;) |
|
|
Jag tycker det är sorgligt att det bara är en indikering och inte en riktig dynamisk varvtalsspärr. Det finns inget som förhindrar 8000 rpm vid 0 grader i oljetemp...... Här finns mer i ämnet Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Enligt den tekniska info som finns ifrån BMW så ska det variabla varningsfältet med LED dioderna i varvräknaren bero på olje temperaturen. Men det gör det definitivt inte på min bil i alla fall utan där går det helt klart på vatten temperaturen och jag har testat på olika sätt både sommar och vinter. Så jag antar att det är ett fel i programvaran i instrument klustret där man läser av fel signal på CAN-bussen. Men som CoolBlueM3Coupe säger så är det 80 grader på olje temperaturen som gäller. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.