|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
bjoerck: Ähum, vad förvånande att du passar på att höja Jaguar till skyarna. Vad är det gör en Jaguar unik? Inslaget av Ford-delar överallt? BMW har mer att göra än Jaguar i det gänget du nämner. :P /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Olof, helt rätt! | |
|
Bilen i frågan är en 318. Den var med i BMW tuning Nr 4/2004. Med Vänliga Hälsningar Jonas |
|
| 318! ;) | |
|
Olof: En Jaguar är en betydligt ovanligare bil än BMW och är inte i behov av styling av att för att skilja sig från den grå massan. BMW säljer mer bilar i Sverige än vad Opel gör... Kommentarer kring Forddelar är ohyggligt tjatigt att höra. Det är så dagens bilindustri fungerar. Hårdrar man resonenmanget har ju BMW en massa delar i sig från den simpla bilen Mini. Ferraris exklusivitet är totalt förstört på grund av Fiat-komponoenter? Undrar om det är någon som säger till en Mondeoägare att det är en Jagga han kör omkring i? När jag menar Jaguar så tänker jag självfallet på de underbart vackra modellerna XJ och XK. X-typen är ett snedsteg som jag hoppas ej kommer upprepas igen. Jaguar har inget att göra i det simpla volymbilsträsket... I gemene svensks ögon är Ferrari, Porsche, Jaguar med flera långt mer exklusiva än BMW. BMW:s exklusivitet försvann någon gång i mitten 90-talet. Sedan dess är det väl inget annat än en dussinbil i medelklassens villakvarter. Jag avser inte att avfärda BMW som en ointressant skitbil för så är självklart inte fallet. Jag uppskattar märket mycket. Jag ser bara till varumärken i detta inlägg. Jag är fullt medveten om att BMW är en bättre bil än Jaguar men BMW förmedlar icke den känsla av individualitet och exklsuivitet som en Jaguar gör. Är inte styling till stor del baserat på att göra sin (dussin)bil mer unik? Följdfrågan är då varför BMW stylas i samma utsträckning som Volvo 240/740 när det begav sig? |
|
| Snälla, en Jagga är som en mondeo med ädelträpaneler. En bekant har en S-type med V6a. En pinsam bil. De flesta som inte är bilintresserade tror att det är en japanare. Jag tror du tittar för mycket på Top Gear ;) | |
|
"En Jaguar är en betydligt ovanligare bil än BMW och är inte i behov av styling av att för att skilja sig från den grå massan. BMW säljer mer bilar i Sverige än vad Opel gör..." BMW säljer bra, javisst. Jaguar önskar säkerligen att de hade en lika bra försäljning, därav införandet av X-type osv. "I gemene svensks ögon är Ferrari, Porsche, Jaguar med flera långt mer exklusiva än BMW. " Att Ferrari är det - absolut. Att Porsche är det - ja troligen. Jaguar - nej. Men det är svårt att argumentera om ens uppfattning om andras åsikter. "BMW:s exklusivitet försvann någon gång i mitten 90-talet. Sedan dess är det väl inget annat än en dussinbil i medelklassens villakvarter." Ingen exklusiv bil som en Ferrari - nej visst. Men som sagt så hör inte Jaguar dit heller. Många av de dussinbilar jag tror du menar, är begagnade bilar som är väldigt uppnåeliga, precis som det finns massor av begagnade Jaggor för 50k. En fabriksny 5-serie skulle jag inte säga är en dussinbil bland medelklassen. Precis som en S-type eller dylik. "Jag är fullt medveten om att BMW är en bättre bil än Jaguar men BMW förmedlar icke den känsla av individualitet och exklsuivitet som en Jaguar gör." Med interiördetaljer från Ford, javisst. "Är inte styling till stor del baserat på att göra sin (dussin)bil mer unik? " Fråga inte mig, jag är inget fan av styling som många nog känner till. Många bilar stylas varesig biltillverkarna vill eller ej. Målgruppen som stylar bilar är nog inte intresserade av Jaguar pga dess lite "gubbiga" och osportiga image. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Du bjoerck, är du medveten om att detta är ett BMW forum? 1987 E30 320 ägare (riktig BMW ;-) |
|
|
Bjoerk: Fina poänger! Specieltl parralellen mellan 740,240 och BMW:s lägre serier nu! Lite samma sak med Audi.. Och varför inte alla olika Japanska bilar.. de flesta av dessa bilar är dussinbilar, då de figurer hårt i vår vardag! Själv komemr jag nog ända upp i skotland i en Gammal jagga. Malten är redan på bordet, så det är väl lika bra att gå enr och provsvinga golfklubborna igen.. =) |
|
|
"BMW säljer bra, javisst. Jaguar önskar säkerligen att de hade en lika bra försäljning, därav införandet av X-type osv." Förmodligen. En tråkig strategi från en tillverkare som har ett rykte om sig att producera sportiga lyxbilar. Vad fordkoncernen tänker med i fallet x-type vet jag inte då de har varumärket Volvo som producerar den typ av bilar som X-type är. "Att Ferrari är det - absolut. Att Porsche är det - ja troligen. Jaguar - nej. Men det är svårt att argumentera om ens uppfattning om andras åsikter." Jag menar den allmänna uppfattningen kring ett varumärke, inte din uppfattning Olof. Du tillhör med stor sannolikhet falangen som är extremt trogen ett varumärke. (Det finns mycket intressant att läsa om det fenomenet inom kundpsykologin. Pierre Wanger har skrivit en del intressant kring ämnet.) Jag har haft både BMW och jaguar och allmänhetens uppfattning kring de båda bilmärkena är totalt väsenskilda. Min Jaguar står det ofta intresserade personer och kollar på när den är parkerad. Detta fenomen är inte vanligt vad det gäller BMW i motsvarande prisklass. Återigen lägger jag ingen som helst vikt kring vilket märke som är bäst. Bara att Jaggan väcker betydligt mer nyfikenhet och intresse än de BMW:ar jag haft. För tio år sedan fanns det dock ett motsvarande intresse kring BMW. Sedan har den exklusiva känslan försvunnit i takt med märkets expansion. "Ingen exklusiv bil som en Ferrari - nej visst. Men som sagt så hör inte Jaguar dit heller. Många av de dussinbilar jag tror du menar, är begagnade bilar som är väldigt uppnåeliga, precis som det finns massor av begagnade Jaggor för 50k. En fabriksny 5-serie skulle jag inte säga är en dussinbil bland medelklassen. Precis som en S-type eller dylik." Intressant reflektion, Olof. Teknikens Värld roade sig med att åka ner "på stan" för att fråga allmänheten hur mycket den gamla Jagga XJ40 de hade som "redaktionsskott" var värd. De flesta gissade på belopp kring halvmiljonen. Det tyder på varumärkets exklusivitet. Bilens egentliga värde var kring femtio tusen... Intressant är också att det finns ferrarimodeller att köpa för 150 kkr. Det är det inte många som tror. Exklusiviteten kring varumärket är enorm. "Med interiördetaljer från Ford, javisst." Har du överhuvudtaget suttit i en Jaguar XJ? En kvalitet på skinn och trä som inte någon tysk bil kommer i närheten av. I den senaste BMW jag ägde visade sig träpanelen vara gjord av plast... Enligt mig lika pinsamt som att något reglage i några jaguarmodeller härstammar från Ford. (Leverantören av träpaneler till Jaguar är samma som levererar till Bentley och RR. Helt handgjort och inget fuskträ.) "Målgruppen som stylar bilar är nog inte intresserade av Jaguar pga dess lite "gubbiga" och osportiga image." Jaguar har en av bilvärldens mest anrika racinghistorier. Deras bilar har alltid varit kända för att ha mycket god väghållning och prestanda förenat med hög komfort. Ofta har Jaguar varit det sportiga alternativet i lyxbilsklassen. Jag antar att åttiotalisterna har fått en aning skev bild av det anrika varumärket Jaguar vilket är tragiskt. :-) Jag är lika lite jaguargalning som BMW-galning. Däremot försöker jag se objektivt på saker och ting. Min Jagga är absolut inte världens bästa bil men att avfärda den som något simpelt fordderivat tycker jag är förkastligt. Lika förkastligt som att avfärda märket BMW som en kebabracer. Jag har ett stort intresse för BMW och håller deras produkter högt men jag anser att man går miste om så mycket annat när märkesfanatism uppstår. Det finns massor med trevliga bilar som inte har BMW-logga. Återigen, den som läser lite kundpsykologi märker snart hur varumärken kan dupera vilsna själar. Vilsna själar är vi alla när vi ställs inför all massiv marknadsföring. |
|
| Tommyv6: Jag är väl medveten om att detta är ett BMW-forum. Jag tycker BMW är utsökta bilar. Frågan är om du vet om att detta är ett BMW-forum med tanke på ditt nick. Här uppskattas de RAKA sexorna. :-) | |
|
Well, ok. Tack för omtanken gällandes mitt nick, bjoerck :-) Ha ha, har ej tänkt på att ALLA måste ha raka sexor. Märker man ord (nick) så, ja vad ska jag säga mer än att . Sorry så MKT då.. Personliga påhopp gällandes nick på en gång sådär. Hör jag en bitter underton ? Det jag menade var att det farmstod som att du hävdade Jaguars suveränitet i alla avseende. OCH som sagt, mkt möjligt att de är bättre i vissa avseenden gällandes hur de uppfattas (upskattas ) i värde. med mer.. Min tanke var att detta forum gällde BMW. Men tog du så pass illa vid dig så, jag är man nog att säga sorry. Say no more (punkt) |
|
| Tommyv6: Du behöver inte be om ursäkt. Jag menade inte att utsätta dig för personangrepp. Det var mer menat som ett skämt. | |
|
Riktig snygg och dessutom verkar det vara riktigt bra gjort. I förhållande till många andra hyperstylade bilar var den ju riktigt clean också. Och dessutom saknade den de förbannat fula kromfälgar som sitter på varvarannan stylingbil nuförtiden. E36 är enligt mig också en ful bil i förhållande till E46 så därför ser jag det som mycket lyckad styling. |
|
|
"Intressant reflektion, Olof. Teknikens Värld roade sig med att åka ner "på stan" för att fråga allmänheten hur mycket den gamla Jagga XJ40 de hade som "redaktionsskott" var värd. De flesta gissade på belopp kring halvmiljonen. Det tyder på varumärkets exklusivitet. Bilens egentliga värde var kring femtio tusen... Intressant är också att det finns ferrarimodeller att köpa för 150 kkr. Det är det inte många som tror. Exklusiviteten kring varumärket är enorm." Jag undrar vad allmänheten hade haft för gissningar om de åkt ner med en dylik BMW också (för att göra det till en jämförelse). Jag tror inte att allmänheten hade haft uppfattningen att den vore så mycket billigare. Bland människor som inte är bilintresserade upplever jag iallafall att många har uppfattningen att BMW är dyra bilar. Däremot köper jag att Jaguaren är ovanligare och därmed kanske något som vissa vänder sig om efter. "Jaguar har en av bilvärldens mest anrika racinghistorier. Deras bilar har alltid varit kända för att ha mycket god väghållning och prestanda förenat med hög komfort. Ofta har Jaguar varit det sportiga alternativet i lyxbilsklassen. Jag antar att åttiotalisterna har fått en aning skev bild av det anrika varumärket Jaguar vilket är tragiskt. :-)" Mycket möjligt faktiskt. Jag ser ju mest gubben Jeremy Clarksson lovorda sina brittiska bilar så vad vet jag ;) Jag har iaf själv intrycket av att det oftast är äldre personer som kör Jaguar. Sportig, jovisst, men det är inte så att man hör tider på Nürburgring osv som med de stora tyskarna. "Jag har ett stort intresse för BMW och håller deras produkter högt men jag anser att man går miste om så mycket annat när märkesfanatism uppstår. Det finns massor med trevliga bilar som inte har BMW-logga." Det kan jag hålla med om. Samtidigt är BMW den tillverkare som ligger mig varmast om hjärtat. Det är en kombination av deras historia, koncept, värderingar, teknik och hela "sports salooncar"-konceptet eller vad man ska kalla det. Den perfekta kompromissen. För den sakens skull ska man inte klanka ner på andra bilar som faktiskt kan ha underbara egenskaper, såsom MB och Porsche. Jaguar har hittils dock inte haft någon bil som intresserat mig något vidare. E-type möjligen pga sin märkliga design :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Bjoerk: "Jaguar har en av bilvärldens mest anrika racinghistorier. Deras bilar har alltid varit kända för att ha mycket god väghållning och prestanda förenat med hög komfort. Ofta har Jaguar varit det sportiga alternativet i lyxbilsklassen. Jag antar att åttiotalisterna har fått en aning skev bild av det anrika varumärket Jaguar vilket är tragiskt. :-)" Nu klassas jag iof inte som en 80-talist, men jag tänker reflektera ändå :) Jaguar för mig har aldrig varit god väghållning. Det har varit amerika inspirerade svampiga fjädringar som varken skakar av askan från den småtjocka direktörens havanna cigarr eller skakar om i hans konjak glass. Jag har bara åkt en äldre Jaguar med V12, med BRG som var den absolut törstigaste bilen jag någonsin åkt. Nyare Jaguar har jag dock lite mer erfarenhet av. En XK R bland annat som var min fd VDs bil. Den togs med till en av Porscheklubberns bandagar för att få luftas lite. Motorn är en riktig pärla, och kompressorn sjunger fint. Allt annat var liksom inte överhuvudtaget framtaget för ett uns bana. Bromsarna mattades mer eller mindre direkt, och blev därefter hopplösa. Automatlådan växlade hejvilt när bilen forcerades och började krångla när den blev överhettad, fjädringen som tydligen skulle vara något i stil med ett sportchassi gjorde inte den tunga bilen rättvisa, utan krängde något hemskt i svängarna. Kontentan av detta är att den bilen är designad för avundsjuka blickar på stan samt rakt fram prestanda. Ineriören är skitsnygg, och träarbetet håller en klass som jag aldrig sett i en Bmw bil. Men personen som köper bilen måste vara 50% posör då det är just det som bilen gör bäst. Deras insatser på F1 banorna har inte varit direkt bländande de sista 10 åren, men racinganor finns, visst. Numera finns inte ens Jaguars F1 team pga dålig ekonomi. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: XKR ska jämföras med exempelvis BMW 645 eller Maserati GT. Det är inte heller bilar som gör sig väl på bana. Dock uppfattas XKR, precis som GT:n och 645:an, som hyfsat sportig. Självklart är det ingen banracer. Bilen väger 1900 kilo... Att XKR skulle vara en posörsbil bara för att den inte spöar Porschar runt en bana är felaktigt. Visst är XKR underbart vacker och kan vara gemytlig att posera i men snabba långresor är vagnens rätta element. Precis som 645. Det stämmer att de V12-bestyckade vagnar du åkt är avstämda för hög komfort. Väghållningen är dock förvånandsvärt bra även i dem trots att de är mjuka i chassit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Polaren Bjoerck har jag haft många och långa diskussioner med på detta forum, till slut brukar vi komma överens :)) I detta fall är jag överens med dig utan att argumentare alls :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Blir spännande att se vem som blir först med detta paket... En "bolt-on" E46! |
|
|
"Jaguar har en av bilvärldens mest anrika racinghistorier. Deras bilar har alltid varit kända för att ha mycket god väghållning och prestanda förenat med hög komfort. Ofta har Jaguar varit det sportiga alternativet i lyxbilsklassen. Jag antar att åttiotalisterna har fått en aning skev bild av det anrika varumärket Jaguar vilket är tragiskt. :-)" Det tragiska är väl Jaguars totala avsaknad av att göra lyckade bilar och deras fiasko i F1! En bil för nostalgiska gubbar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.