|
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hatighetsmätaren får ju sin information från givaren på bakaxelklumpen. Men var får trippmätaren sin information? Anledningen till frågan är att min hastighetsmätare ibland går och lägger sig på noll. Första åtgärden var att rengöra ena halvan av kontakten (sidan mot givaren på bakaxelklumpen) och byta ut andra sidan. Det var mkt skit där. Felet var dock fortfarande kvar. Men i dagarna så råkade jag titta på trippmätaren vid ett tillfälle då hastighetsmätaren var "död" och såg till min förvåning att den tickade på fint. Därav frågan, tar trippmätaren sin info från annat håll än baxaxelklumpen (abs sensorer kanske, E39 hämtar väl hastighetsinfo från dessa har jag för mig) ? Om inte så beror nog mitt problem mer på något glappi bakplanet av instrumentklustret istället. |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Uppföljning av tråd (då jag alltid uppmanar till detta) - problemet ovan orsakades av fel i instrumentklustret. Det är främst elektrolykondensatorerna som klappar ihop i dessa instrumentkluster och oftast räcker det med att byta dessa. Börjar bli ett vanligt fel numera när många av dessa instrumentkluster närmar sig en ålder på 25 år! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.