AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

(bmw 528ia -84) mera krux med kylning. pga tät kylkanal !?

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Nu trodde man att allting var åtgärdat på beemern, vattenpump och termostat bytt.

Bilen kokade så jag lämnade in bilen till en kille som skulle få bort luftfickan som var i kylvätske systemet.

Saken är den att innan jag bytte vattenpump, så hade jag loss den gamla och smeta lite "packning på tub" mellan godsen, pga att det inte satt nån packning alls där.
När allt var monterat (svettigt) så visade det sig att vattenpumpen var kass, så ännu en gång plockade jag ner allting och satte dit en helt ny pump inkl packning.

Men nu sa bmw mecken att anledningen till att det kokar är att "tub packningen" har lossnat och antagligen satt sig i en vattenkanal vid motorn. Mecken fiskade upp lite orange packning i expansionskärlet men det finns mer trodde han.

Så nu står jag utan vinterbil igen.

Så frågan är: Hur får jag väck packningsmassan som har satt sig nånstans? Jag blir f-n tokig på det här.

Orkar inte plocka ner kyl, propeller, remmar, pump, termostat en gång till.

Går det att hälla i nånting i kylvätskan som förintar den orangea packningen, utan att det förstör packningar vid termostathus och vattenpump, och alla övriga packningar?

Eller går det att typ släppa kylslangarna vid termostathuset och trycksätta kylsystemet så allt som inte ska vara där tvingas ut i det fria? :)

Snälla, den som kan hjälpa mig. HJÄLP MIG!
Ska gå igenom bmwn på Lördag, funkar den inte efter det så gör jag mig av med den och förlorar en härlig bil.

suck...squeece...bang...blow...brilliant!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Jag skulle bita i det sura äpplet och plocka ner allt igen och göra rent. Men det går åt en väldig mycket massa om bilen ska koka p.g.a det. Och det lilla som behövs till en vattenpump tror jag inte det beror på.

Du har något annat problem, luft ,dålig blockpackning ,sprucken topp.

Håkan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Precis som Håkan säger tror knappast att lite rester från hermetiten gör att det blir stopp i systemet.Jag tror åxo att problemet ligger djupare än så.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Håkan: Jo, luft fanns det i.Toppen är fin, ny blockpackning, bra komp.

Motor och låda går hur bra som helst, inge oljeläck, fin färg på oljan sett både från oljestickan och oljepåfyllningshålet.

Bilen kokade aldrig innan jag bytte termostat, bytte därför att den förra stod öppen hela tiden så det var iskallt i bilen.

Problemen kom efter att jag satte dit "packning på tub" mellan godsen (termostathus och toppen)

Första o sista gången den packningen används, och iom att det var den första gången så kanske jag hävde på för mycket.

Om jag lossar termostathuset och sen öser på med vatten från expansionskärlet, borde inte skiten rasa ut ur kanalerna då?

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Okej då är jag med. Trodde bilen gick varm i och med du byttte termostat/pump.

Lossa slangarna och töm ut så mycket vatten som går så följer nog resterna med ut. Annars är det nog den berömda luften som spökar. Ha värmekranen på fullt när man häller på nytt vatten så det går runt ordentligt.

Goa bilar de där 528:orna..

Håkan
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Yes, nu har det hänt grejor i garaget.
T om framsteg. ;)

Blåste vatten från alla håll, med tryckluft, och fick ut massor med brun goja. Brun/orangé härlig pure.

Och efter alla vattenlekar så kopplade jag ihop allt utom den nedre slangen till värmepaketet, i den slangen kopplade jag på ett 1meter långt rör som jag fyllde på vatten ifrån, all luft steg då till expansionskärlet.

Och nu är värmen i kupén och motortempen ligger normalt, men givetvis kom Murphy till garaget och spräckte två vattenslangar så det får bli vulktejp med eltejp ovanpå.

Sist men inte minst ska jag suga upp vatten från expansionskärlet och hälla i glykol, köra varm motorn så det cirkulerar, sen samma procedur igen, och igen, och igen.

Sen ska jag tokåka.

Go jul gossar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.