|
|
|
|---|---|
|
Hej var och köpte en 525 89 åt min svåger igår. Den funkar finfint lagom småfel, en bra affär känns det som idag i alla fall. Saken är den att bilen startar när den är kall men dör med en gång om man inte gasar lite lite. Går dåligt en stund sen går den finfint. Startar ordentligt när den är varm och ljummen. Misstänker trimkam, bilen går alldeles för bra! Inte varit med om en gammal m20 som är så pigg. bilen har ändå gått 24k mil enligt mätaren. Förra ägaren var en "xxxx" så de visste ingenting om bilens historia. Ska serva bilen i helgen. tänkte att om ngn har ngt bra tips så kan vi ju kolla det samtidigt. | |
|
Kan vara motortempgivaren som sitter på termostathuset, det sitter två där men det är den bakre som är motortempgivaren, den främre enpoliga är till mätaren i kupén. En ny så´n kostar på mekonomen 195:- och du behöver en "kråkfot" för att byta den. Om den är paj så kann du få för klen soppa-luftblandning när motorn är kall, alltså ingen chokeeffekt. Det kan också vara läckande spridare p.g.a skit i dem som gör att trycksatta bensinen som är kvar i insprutningen läcker igenom och hamnar i cylindern och surar ner den. Det kan avhjälpas med den silverfärgade STP cleanern för 190:- som finns bl.a på OK/Q8. Mest tror jag ändå på tempgivaren. / Peps |
|
|
mm misstänker också spridarna, ska köra med injectorclean. Sen kan jag nog ge christian ett komplett insug med ok spridare som jag har liggande någonstans. Ska testa att koppla ur tempgivaren se om den gör ngn skillnad. "Kråkfot" - du menar att det är tight med plats? Bra tips tackar för det ! |
|
|
Jupp nu så var ventilerna ställda oljebyte gjort och allmänt koll. Troligen ingen trimkam, om inte omslipad BMW orginal. Hittade "felet" Fördelaren rotorn var helt sönderbrända säkert varit med länge länge! slipade rent lite och diskade med kontaktrengöring nu tilfälligt. Den hoppade igång mycket snällare än innan efter ventiljusteringen. Tickar på som innan. Sjukt att bilen går så bra trots helt kass fördelare. Var ska man köpa in Fördelare / Rotor billigast möjligt? Fördelarlock .12111289519..8069 R .185:- Rotor . D-1211 1 734 110 .140:- Saxat från bildelsimporten. 185kr?!?! Kan det vara så billigt??? Annan prisuppgift tex 950kr fördelare resp 190 rotor. |
|
|
Priset är fel hos Bildelsimporten. Den kostar ca 800-900:- att köpa ny. Jag har också en M20 och mitt fördelarlock är helt slut, dock så har det inte påverkat motorgången, den startar bra kall som varm, men den är segstartad ljummen, men det beror ej på fördelarlocket. Kolla också tändkablarna efter sprickor eller ärga i tändhattarna, samt byt tändstift och ställ gnistgapet till 0,8. /Per |
|
|
> Per Konstigt att din inte visar några symtom. Denna blev klart snällare. Stiften och kablarna ser ok ut... diskade allt med elektronikrengöring. Kom på att en kompis har fördelare o rotor över sen ett byte på hans 750. Så det blir nog ett byte på julafton eller juldagen. |
|
|
Ha! Vad lustigt att 750 och M20 har samma typ av fördelarlock! Det var nåt nytt... /Per |
|
|
>Per Ett nytt fördelarlock till M20 kostar 601 kronor på widik www.widik.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.