|
|
|
|---|---|
|
Jag fick en tvåa på besiktningen för att det var glapp i ena sidans inre styrled. Nu ska jag byta denna inre styrled och har lyssnat med Perra på bil & motorteknik i Huddinge. Han menar på att det bästa är att byta hela styrarmarna för båda sidorna och sedan göra en framvagnsinställning. Han skulle ta 1800 :- för att byta på båda sidorna och sen 1000 :- för framvagnsinställning. Jag tyckte detta lät fasligt dyrt så jag undrar nu vad som kan strula om jag bara byter den inre styrleden själv på den sidan där det glappar och sen lämnar in den för framvagnsinställning på verkstad? kan det bli svårt för verkstan att göra en shysst inställning då jag bara byter ena sidan och bara byter den inre styrleden? med shysst inställning menar jag att det inte blir konstigt och snett däckslitage när man har kört med bilen ett tag. berätta gärna hur ni gjort när ni bytt inre styrled och om ni då bytt på bägge sidor... alla tips är välkomna. | |
|
Jag bytte på ena sidan på volvo och då mätte jag lederna ifall de va exakt like långa och det var dom sedan mätte jag från en punkt på staget och på den gamla leden sedan skruvade jag bort den och satt dit den nya på exakt samma mått som den gamla. resultatet blev bra anser jag iaf snedslet inte däck osv på de 3000 milen jag åkte sedan. Kostnad ca 150:- |
|
| Jag såg nu att det var inre jag bytte den ytte men det borde väl vara ungefär samma procedur. | |
|
Nog var han bra på att ta betalt, men det kanske är så i "Fjollträsk". Tror nog att jag skulle gjort så här, en styrled kostar 196kr, komplett stag 542kr på mekonomen.Hade bytt själv bägge stagen 1084kr, kanske du har lite rabatt också, sedan gjort en framvagn inställning. klart att det är mycket lättare att justera med nya grejer samt att du själv vet vad som är gjort,,, Mekonomen säljer Lemförder som är originalgrejer till många bilar även till bmw. Men som sagt, det var vad jag skulle göra, det finns säkert andra med synpunkter på hur de skulle ha gjort. /Mats |
|
|
Har som för mig att det brukar vara ROSTIGA grejer där nere i mellersta svedala, det var nog därför meken ville byta bägge sidorna innan han justerar framvagnen. /Mats |
|
|
Hej det är lika bra /smidigt att byta komplett pkt. Kostar i delar 500-600kr org på bmw. /Pj |
|
|
Jag skulle göra en framvagnsinställning på min bil, men mekanikern kunde inte lossa styrstaget pga allt hade rostat ihop. Jag åkte till Bildelsimporten här i Uppsala och köpte två kompletta stag av märket Lemförder (styrleder + stag) för totalt 900kr. Sedan åkte jag tillbaka till killen som skulle ställa in framvagnen åt mig, och så monterade han bägge stagen för bara 200kr samt tog 600kr för framvagnsinställningen. Alltså för totalt 1700kr fick jag framvagnsinställning + nya styrleder o stag monterade. Helt klart värt pengarna för att slippa göra jobbet själv tycker jag... // Jögge Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.