AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.846

M3 vs. S4 TopGear

Sida 2 av 3
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Ingen som har tänkt på att the stig (som f.ö. verkar ha haft en väldigt lång men inte helt lyckosam tävlingskarriär) faktiskt kan variera lite i sina tider. Ingen är ju perfekt. M3:ans tid var, om jag inte missminner mig, 1.31 och Audins 1.30. Men sen har han kört 645ci:n på 1.28... Alltså borde hans tider kunna variera en hel del.
M3: 1.31.8
S4: 1.30.9

Detta på torrt underlag och Audin väger 160kg mer. Men rakt fram var ju M3-an snabbare.

Mao, så framstår M3 E46 som en rattlåsbil :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Masten: The White Stig och The Black Stig är samma person.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
pe
15
peter ravnsholt
323 ti
628 csi
Hejsan...

Jeg er overbevist om at 4-hjuls drivningen på Audien gör forskellen på den lille Mickey Mouse topgear bane. På Nürburgring ingen tvivl, er M3en snabbest på grund af den låga vikt.

Venlige hilsninger från Danmark

Peter

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Stig kör med väldigt mycekt däckskrick i de båda bilarna! Detta betyder direkt att 4wd har ett klart övertag!! Allt jag lärt om att köra bana så ska inte däckena skricka! För det går INTE snabbare!

Sen så är valet alldeles för enkelt.. Herr clarksons jämnförelse säger allt! jag är inte en civiliserad trist person som gilalr understyrning...

Vad tror ni de säger om detta på ett Audi-forum? Även om hans tider kan svänga är det ju trots allt troligare att Audin är snabbare ...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Visst finns en viss märkestrogenhet i våra inlägg.. men jag försöker vara så saklig som möjligt! Sen ska vi inte förglömma att en V8 besitter mera vrid än den Raka sexan med.. så den har ett klart övertag! En annan sak som vore itnresant att vet aär däcksdimensioner och märke modell osv.. det spelar in väldigt mkt! Att audin är snabb tvivlar jag inte en sekund på!

Fast personligen såhar audin inte det jag vill ha! bara ljuder på Audin får mig att somna...

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
jag har hört att han körde Audin först sedan M3an utan paus och därför var trött, därav det sämre resultatet för BMW :-)
Finns det inga tider från Ringen?
TopGears bana ger jag inte mycket för.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Här är lite säkrare tider från tyska ams.

Audi S4-03 Nordschleife 8.29 min,
Hockenheim, kleiner Kurs 1.19,1 min .
0-100 5,6 sek. 0-200 21,1 sek

BMW M3-01 Nordschleife 8.22 min,
Hockenheim, kleiner Kurs 1.17,6 min .
0-100 5,2. 0-200 18,1 sek.

BMW M3 CSL-03 Nordschleife 7.50 min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.13,5 min
0-100 4,8 sek. 0-200 16,7 sek.
Ah! M3 piskar alltså S4 på en riktig bana, precis som jag misstänkte.

/// Olof

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja på de siffrorna var det lite skillnad! Skiljer 1,5s på Hockenheim, så jag tycker det återigen står ganska klart vilka som bygger rejssedaner och vilka som bygger vinterbilar *s*

haimaul
Gud vad jag älskar det där tv-programmet! Oavsett vad de tycker om BMW.

__
When in this charming car,
this charming man...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Apropå tiden för M3 CSL på Nürburgring så är 7.50 två sekunder snabbare än ful-Mercan (a.k.a. SLR McLaren) :D

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
TopGear är ett underbart program.
Gillade att James och Hammond i något senare avsnitt påpekade att de tyckte 7-serien, Z4 m.fl. såg riktigt bra ut. Dock till Jeremys irritation.. "I give you.. Ray Charles and Stevie Wonder!" eller snarlikt, blev kommentaren :D

/// Olof

Länk
Top Gear är som Parlamentet med biltema. Underhållande, men inte så givande.

Flåklypa
haimaul
Nej, det är inte så givande, men jag tycker inte heller att andra motorprogram är det längre. Som Motorjournalen, som är det i särklass bästa som sänds i svensk tv. Fem minuters test av, säg, nya M5 eller F430 och lite bilder på när bilen i fråga kör genom några kurvor och en speakertext som ryms på ett A4, med omdömen som att "det här är en fantastisk bil" (nähä, verkligen?) och "den har en nyutvecklad motor som ger X hk" (åh tusan!). Eller, när det gäller röda bilar från Maranello: "Det här är den första Ferrarin som går att använda dagligen". Det har jag hört/läst i 20 år nu.

Jag vet inte hur motorprogrammen i tysk tv är, de kanske är bättre. Jag skulle hur som helst vilja se entimmesdokumentärer (minst) om t.ex. BMW:s M-bilar, UTAN bakgrundsmusik, med intervjuer med dem som konstruerade dem och kört dem och lära mig saker som jag inte kan hitta var som helst. Men det får man väl fortsätta att drömma om...

__
When in this charming car,
this charming man...
Haimaul.
Jag håller helt med dig.
Det vore drömmen med ett dokumentärliknande inslag om någon bilmodell, lite som Mera Motor där dom har kört rätt långa inslag om vissa bilmodellers utveckling som ex. Shelby Cobra, Mercedes och Buick. Ett sådant inslag om BMW M så satt man som klistrad.
Perran_: Undra om din saab e snabbare? nee för att jag tror den är på golvet av top gears lista...så är det, ibland platsar man inte på tabellen och får snyggt o prydligt ställa sig i kön på golvet och vänta tills det blir plats eller att saab gör bättre bilar ;) hehe

Det ska kosta och kalla E46 M3 för rattlåsbil på ett bmw forum...vare sig det är på skämt eller inte ;) ;)

Fortfarande lika Turbo Stolt? nee för att du blev just sågad, av kaliber motorsåg. hihihi :P

MVH // Harris
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Top gear är helt ok, men om de var LITE mindre patriotiska så skulle det vara bättre ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.