|
|
|
|---|---|
| Hej e39 ägare! Har någon ett tips vad det kan vara för ett specifikt problem som min far har på sin 523i-97.Vid acceleration via knappen på multiratten (farthållaren) så blir det ett "accuppehåll" ibland innan fartökningen fortsätter,verkar vara ett kontaktproblem.Har någon erfarenhet av denna störning?Bilen har manuell växellåda. | |
| Ingen? | |
Jirar |
Tror inte att det är nåt fel på din multiratt, Den reagerar inte på direkten, iallafall inte på min multiratt. Har också en liten fördröjning. |
|
Min farthållare fungerar likadant. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Ok! Tack för svaren.Då skall jag prata med farsgubben om finessens funktion.mvh janne. | |
| Hej igen!Tyvärr var det inte så lätt.Även fast knappen har varit intryckt några sekunder så händer det att ett uppehåll inträffar mitt i accelerationen.Troligen fel i multiratten.Gaspedalens funktion är oklanderlig.Farsan använder oftast multirattens knappar för fartökning (mycket landsväg). mvh janne. | |
|
På min nu fd 528 var det samma sak, den tvekade till när man accade m farthållaren. Inget att oroa sig över så länge den endast "tvekar en gång" och inte börjar hacka eller dyl. Tror (obs tror) att det är någon säkerhetsfunktion ifall man håller in den av "misstag". |
|
|
Janne: Kanske inte i ratten, tror alla knappar samsas om en gemensam kabel (en databuss) ut från ratten. Det kan ju inte gärna vara ex. 10 X 2 trådar, släpkontakter osv. Skulle möjligen vara under just plusknappen iofs, kan du kolla om den reagerar jämt och bra på upprepade korta tryckningar, varje tryckning på plus skall ge en ökning på c:a 1Km/h hastighet. Gör 10 tryckningar med en halv sekunds paus ovh kolla på mätaren, skall stämma rätt bra om allt är OK. Vad jag menar är om inga andra funktioner "glappar" i multiratten så skulle jag inte riva ner denna. Tyvärr har jag inte så mycket info om mekaniken/elektroniken i farthållaren, håller den t.ex hastigheten korrekt vid med och motlut? Kommer felet lika väl vid t.ex 70 som vid 110 på högsta växeln? Tror jag hörde nåt om nån vajer nån gång till gasspjället, kanske kärvar på ett visst läge, eller håller på att gå av. Lycka till. FP |
|
|
Hej igen o tack för svaren!Jag har frågat lite mer om det påstådda felet.Och vad han säger är att han använder farth. från ca 45km/h o uppåt i registret.Han tycker det går fint iom den vridstarka maskinen.Högsta växeln mao från den hastigheten.Problemet enl honom är att acceleration från 45 och så upp till 90 (farth) så blir det någon sekunds uppehåll efter ca 25km/h fartökning.trots att han håller knappen intryckt hela tiden.Kan nog vara som majtii säger ang säkerhetsfunktion.Och farthållaren fungerar bra vid ökning från 70 o 110.Han drar nog inte på så mycket från dessa hastigheter antar jag.Han tycks iofs inte ha haft detta problem tidigare.Men han skulle fara en längre tur i morgon för att kolla ytterligare.... Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.