|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett ganska sjukt problem får jag lov att säga, detta började för något år sedan och är nu betydligt bättre. För flera år sedan fick jag pungtering och bytte till reservhjulet, det började låta utav bara helvet, det visade sig att BBS 13" original hjulbultar var för långa så expanderlåset (där handbromsvaijern är fäst) tog i bultarna. Jag skaffade kortare bultar och problemet försvann, typ. I sommras började ett gnisselljud höras, det lät verkligen illa och i alla farter. Jag hissade upp bilen och kollade allt, alla hjul gick lätt och inget låg emot någonstans, beläggen okej och allt rengjordes och smordes upp och jag använde kopparpasta på monteringssatsen till bromsbeläggen. Hjullagret togs bort och kollades och allt drogs åt ordentligt, inte för hårt inte för lätt, man kunde precis känna någon halvmillimeters glapp om man slet i hjulet, dvs ville undvika att dra åt centrumbulten för hårt så inte något skulle ta stryk. Gnisselljudet blev verkligen bättre, mycket bättre, men nu för några månader sedan började det igen att låta, det låter bara om höger bak och jag har kollat diffklumpen och den ger inga oljud ifrån sig samt att oljan i den verkar fräsch, drivknuten på höger sida är bytt till en mkt fräsch, men ljudet kvarstår. Jag hissade upp bilen nu nyligen och märkte att centrumbulten hade skruvat upp sig pga att jag inte använt mig av de där sprintarna utan spikar istället, jag tog loss allt igen och la på lite olja kring centrumbulten och den "pinne" som hjulet(bromsskivan) roterar runt. Jag körde ungefär lite mer än 10mil och allt var bra, nu har ljudet kommit tillbaka. Det jag märkte när jag tog bort hjulet, skiva, centrumbult var att röd/brun aktig smuts/damm finns och man kan blåsa av en hel del. Jag har också märkt att när bilen stod på marken och man tryckte foten mot höger hjul bak så liksom knarrar det, vilket det inte gör om vänster hjul. Frågan är kan hjullagret ha gett upp fast det inte finns något glapp i det? det här ljudet låter bara i farter från 30-80km/h sedan försvinner det och när man skall stanna och rullar hör man ett nötande ljud liksom. Det låter både när man svänger och kör rakt fram och ibland även fast man ger gas men oftast hörs det när man släpper av gaspedalen. Det låter alltså bara från höger sida bak. Är det någon som har en aning? | |
| Jag använder riktig sprint nu (istället för spikar) för att låsa centrumbulten! | |
brattwurst |
FRIFART Antingen är det hjullagret som rostat ihop (det kom ju ut nå't rött) Eller så är det klumpens pinjonglager som låter. Förslag: Tag bort hjullagret och fetta in det med hjullagerfett, inspektera även lagerrullarna eller om det är kulor. leta efter skador tryckmärken,mm. Vad det gäller klumpen så är väl budgetalternativet att fylla den med en tjockolja. |
| diffklumpen är det nog inte vågar jag påstå, ljudet kommer tydligt från höger sida bak och bilen igång körd på 5ans växel i 50km/h ger inget konstigt ljud från klumpen inte heller från högersida bak heller. Det lär vara igenrostat hjullager pga det röda dammet. Har jag otur kan det alltså skära ihop! Eftersom inte hjulet går tyngre än normalt att rulla i luften borde väl lagret inte vara i allt för dålig kondition? | |
brattwurst |
Kan ju vara så illa att lagerkulorna är söndermalda p.g.a avsaknaden av hjullagerfett. Vill det sig riktigt illa så kan nog hjulet vika sig för dig i en kritisk kurva. Jag tycker att du omgående tar en ordentlig titt på lagret (om det finns kvar?) |
| hm jag skall göra det såfort som möjligt, har tyärr dryga 3 mil att köra först inan jag kommer åt domkraften, bmws egen litar jag inte på. | |
brattwurst |
Jag håller med dig. Jag har visserligen en E30 men den domkraften vill gärna vika sig.(Livsfarlig.) |
|
hm nu är det uppkollat, jag todde dock att det satt koniska hjullager bak precis som fram så man lätt kan plocka bort allt sammans utan hela dagen går åt att plocka bort hela klumpen och av med drivaxel osv, men där hade jag fel. Jag konstaterade att det förmodligen inte fanns någon större rost att tala om och att kulorna i kullagret verkade intakta, men att det fanns relativt lite fett. Jag såg själva lagerkulorna i lagret och stack in en skruvmejsel och konstaterade att allt gick lätt också, man kunde med lätthet dra runt lagret. Rikligt med hjullagerfett applicerades och fördes in i lagret med hjälp av tryckluft, nu går hjullagret ännu lättare och är helt indränkt med fett, vi får se om det hjälper, hittils har jag kört 3-4mil utan en tendens till gnissel. |
|
| Har ett lager gått så torrt att det gnisslat.. så räkna med att det har skadats! | |
| kan förstå det, men frågan är varför det skulle ha gått så torrt då det fanns en hel del hjullager fett i vad jag kunde se? jag märkte att jag helatiden har haft höger bakhul alldeles för löst åtdraget, dvs centrumbulten satt löst, detta gav upphov till att hjulet skevade och kanske mycket av oljudet eller allt oljud har berott på det? i vilket fall som helst lär jag ju märka om det börjar igen, för då beror det inte på att hjulet sitter på för löst iallafall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.