|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Har en BMW 540iA -98, som kylarslangen sprack på i fredags. En ny är på plats och efter en del luftning och påfyllning av vatten, så verkade allt fungera som det skulle. Nu i morse skjutsade jag barnen till skolan, och när fläkten började pytsa ut luft kom det bara kalluft. Kan det vara en luftficka någonstans? Kan något annat hänt i samband med att kylarslangen sprack? Luktar föresten lite bränt om bilen om man står still - kan det vara pga att kylarslangen är ny? Många frågor, men jag hoppas på svar från er samlade kunskap:) | |
|
HADE DU I NÅGE GLYKOL???? ///325/// |
|
|
Självklart:) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen så har du luft kvar i systemet. Innan man startar bilen efter att glötat med kylarvätskan, ska man slå på tändningen, ställ in maxtemp på kliman och sedan sätta igång klimafläkten på 2-3 steget, då öppnas värmeventilerna och den cirkulationspump som pumpar runt vattnet i värmesystemet luftar då ut värmesystemet, man kan se att det bubblar i expansionkärlet. Därefter efterfyller man till topp, startar motorn låter den gå ett tag, varvar upp den 3 el 4 gånger upp till 5000 varv ca och luftar sedan via luftningspluggen. Men varför sprack kylarslangen ?? Övertryck pga ej öppnande termostat, vattenpumpen som gett upp ?? Vilket inte ger någon cirkulation och ingen värme heller. En kylarslang spricker sällan utan anledningen, då lär den vara äldre än från 98 om det ska vara av ålderdom tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Funderar själv på varför den sprack, och om det är något annat fel i motorn.. Kan tillägga att det inte var jag som körde bilen när den sprack, men att det var lite buskörning, och gaspådrag.. Körde bilen ca 25mil i lördags, och den fungerade precis som den ska på temperatur och värme i bilen.. |
|
stefannorr |
hasso>Men just 540 har väl haft en del problem med allt som har med kylardetaljer att göra eller? typ slangar,spruckna kylare m.m? |
|
Tro mig!!! Jag VET av egen erfarenhet att kylsystemet är den största svagheten på E39, i alla fall 540. Har själv varit med om följande: 1. Kylarens övre uttag vittrade sönder (plast) så slangen lossnade (Ny kylare) 2. Vattenpumpen läckte vatten 3. Bakre kylarslang "exploderade" som en korv, vattnet hamnade troligen på rören som var heta och orsakade att skyddet som man har under bilen fick ett stort hål (vet ej om det var så eller om det orsakades av en sten) men ett nytt skydd under bilen fick inhandlas och det var inte heller så billigt. Köpte samtidigt samtliga slangar till kylarsystemet så jag har alla hemma. 4. Bytte övre kylarslang med en av de nya jag köpte, då den såg ut som om den skulle spricka när som helst (Falukorv av stolek XXXXXXL) (Troligen samma "fel" som du hade fast du lyckades inte byta i tid) Så ja, kylardetaljer är något som är speciellt dåligt på 540, det kan jag intyga. Men allt annat är bra! ;-) /Hammar |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det stämmer som du säger hammar, expansionkärlen är nog den svagaste punken samt anslutningen till kylaren som är standardfel. De "sprängningar" jag sett har berott på överhettning med toppackningshaveri som följd eller fastbrända kolvringar så det blir kolvslammer. Jag misstänker att denna 540 har luft kvar i systemet, körde man 25 mil dagen innan utan problem, och sedan har nog luften flyttat sig till ett mindre lämpligt ställe så det inte blir någon cirkulation. Det är ett rätt vanligt fenomen på alla E39 modeller. Ska nog byta kylare på min i morgon om jag hinner, får väl se hur det går, nymodigheter som anslutningar utan slangklammor i plast med någon låsning som man petar bort, Förtroendeingivande för en "plasthatare" :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla svar:) Jo, den går precis som vanligt nu - utan att en gnutta luft kom ur vid luftning. Tror jag hetsade upp mig lite bara, och väntade inte tillräckligt länge med att känna om värmen kom i kupén:) Är nästan lika orolig över bilen när den blir "sjuk" som med barnen:) |
|
Så skönt då. Vård av barn renterar ju inte att kosta så mycket som bilreperationer i de allra flesta fall. Men båda är stora orosmoment, hoppas det funkar nu. ///MVH Hasso Länk |
|
xsmall: Jag misstänker att nästa sak som går på din bil är troligen expansionskärlet. Så om du upptäcker att det läcker lite kylarvätska under bilen en dag så kan det troligen vara den. Bara så du vet. ;-) (Men det är en sak man kan byta själv så det borde inte kosta så mycket) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.