|
|
|
|---|---|
|
Hur fungerar ställmotorn egentligen (Länk Kan man eftermontera en sådan? Vet att jag har de där trepoliga kontakterna vid mina lampor, vet dock ej om det finns ngt inne i bilen fördraget bredvid dimljusen. Hur fungerar de rent praktiskt? Dvs vad är det gör att ljuset kan röras upp och ner? *BAWORAK* | |
|
Ställmotorn består av en kolv som dras ut/in när man vrider på rullen inne i bilen. Den trycker in/ut halvljusglaset som resulterar i en höjning eller sänkning. "Ställrullen" sitter bredvid knappen till dimljuset. Den höjer och sänker alltså halvljuset och används om man t.ex. kör tung släpvagn och behöver sänka halvljuset något. /Per |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Misstänker att det är din Xenoninstallation som du funderar på höjdreglering för ljusen. ??? På en originalxenonutrustad E39 så sköts höjdregleringen automatisk via sensorer, som tydligen är ett krav för xenonljus ??. Det finns alltså ingen justerratt på Xenonbilar utan enbart på bilar med halogen som har den funktionen som per_j82 beskriver- Att installerar en justerratt med ställmotor på ljusen, är alltså ingen idé för att kringå "kravet" på automatisk höjdreglering kallas visst ljusviddsreglering i vissa sammanhang också tror jag. Det är visst nått som alla xenonbilar är utrustade med från fabrik?? Sedan tror jag att det inte finns någon kontrollpunkt i bilprovningens program som säjer att de ska kontrollera att det finns automatisk reglering, nått som Jeppe kanske kan uppfriska minnet på, det har skrivits mängder om detta på forumet. ///MVH Hasso Länk |
|
Oki, Tack för beskrivningen. Ja ngt hål in i halvljuset har jag då inte, så ngn kolv ska nog inte in där i dagsläget iaf. Och ja, precis hasso, det var det jag undrade över. Tack för klarheten. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.