AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
948

Vilken modell ska man köpa? E30 316-325

Ny fråga.. Vad är att föredra av 316-325?? Ska ha en bra, billig bil o köra. Köper den inte för att den ska gå fort, men det skadar ju inte. Är försäkring på 325 dyr?
Mvh Lasse
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
325 är helt klart roligaste alternativet,men också den dyraste som kanske är ganska självklart...
Men de är ju din ekonomi som styr ditt bilval,är ju bara att räkna ut hur mycket du kan köpa en för och hur mycket du kan lägga ut per månad osv
Men en bra å billig bil är ju annars 318..
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
320 går bort fort.. tro mig
318is 16V är nog det roligaste ekonomiska köpet om man inte vill ha en 325a
Kanske skulle tillägga att det är E30 jag menar..
325 är ju klart dyrast i både drift, underhåll och försäkring. Hade en 325 som jag försäkrade på min mor som kostade 7000kr/år.

Med en 318is 16V (dvs. årsmodell 90) kommer du undan med både billigare försäkring och bättre bränsleekonomi, ändå är det en pigg och rolig bil att köra.
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Mja, jag kollade upp vad en 325 skulle kosta på mor min igår.

5000kr för helförsäkring, och då med 1500mil per år och lägsta vagnskadesjälvrisken (3000kr). Det roliga är ju att det är utan bonus, och utan extra bonus för att vi har alla försäkringar på samma ställe :D

Kan även tilläggas att detta är i en ganska liten by i Skåne. (~8000inv i tätort)

Så, i maj kommer jag köpa en 325! ;)
brattwurst
MrWeizel

Det kan tyckas onödigt att helförsäkra en E30 325:a med tanke på att vid en ev, totalkrock, så ersätts fordonet utifrån bilhandlarnas inbyteslista. Så i ditt fall med en 325Ik 88-90. Så handlar det om ersättningbelopp på under tiotusen kronor.

Ta en enkel trafikförsäkring..och tag med förståndet när du kör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största nackdelen med åttaventilsfyrorna (316i och 318i) är att de har känsliga kamaxlar och mycket täta kamaxelremsbyten...dyrt i längden!

325i är nog ganska dyr att försäkra om man är ung, annars är det en trevlig bil. Dock är det förvånansvärt liten prisskillnad mellan E30 och E36! E36 är betydligt modernare och i de allra flesta fallen en mycket bättre bil.

Att försäkra på föräldrarna är ett vågspel som kan resultera i att man står utan ersättning den dagen man vill utnyttja försäkringen, fast du kan ju göra som du vill för det är du som tar smällen om bolaget inte vill betala ut någon ersättning...läs de trådar som handlar om "skenförsäkring".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
Brattwurst; Jag vet, men det var för att visa på att det inte alls behöver vara så dyrt med trafikförsäkring på en E30 325.

Prisskillnaden mellan en E30 och E36 är ju RÄTT stor, om vi jämför 325or så handlar det ju om uppemot 70-80%.

Och, vilken summa som helst är stor - om man inte har pengarna till det.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
brattwurst: man kan alltid förhandla med försäkringsbolaget...
min 323 E30 -84 blev stulen, bilen var fin å med alpina fälgar omklädd inredning chassi modikationer osv...
utan hänsyn till detta skulle bilen vara värd cirkus 10' enligt länsförsäkringar... men jag fick ut 27' när den blev stulen och sedemera inlöst.

/Jonas
Att skenförsäkra en bil är inget som jag skulle våga göra i dagsläget, försäkringsbolaget är bra mycket hårdare idag och kan hävda att det är du som huvudsakligen brukat bilen kan du stå utan ersättning den dagen det väl händer något.
Värt att tillägga är också att en 325 E36 oftast har billigare försäkring än 325 E30.
da
31
da02tkn
X3 30d -12 M-sport
jo, betalade mera i försäkring för min förra E30 320 -86 än vad jag nu betalar för min E36 325 -92... anledningen är enkel, bolagen går efter statistiken, ta en titt på folksams sida på hur farlig olika bilar är vilket betyder vilka som oftast är inblandade i krock.. E30 är överrepresenterade.
andha45
Tror det med att försäkra bilen på någon annan är dumt av två skäl: 1. omoraliskt (påverkar andras premier) 2. farligt.

Känner en person som bor på Östermalm och ställde bilen på sin mor i Västsverige. Bilen blev stulen... tror ni F-bolaget går på det där med att "jag hade bara lånat 340 hk-bilen av min mor..."?
Mr
52
MrWeizel
323Ci -00
da02tkn; Du tror inte det har att göra med att du är äldre nu då?

Går en rätt rejäl brytpunkt vid 25 år iaf.

En 325 E36 är ca 500kr dyrare att försäkra än en E30 dito iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.