|
|
|
|---|---|
|
Hej svejs ! Tänkte göra ett byte av framstötdämpare på min BMW, men nu undrar mekonomen vilken typ jag ska ha. Tydligen finns det olika längder nedanför gängan på dämparen, måste man plocka lös stötdämparen för att veta vilken man ska köpa ? BMW-verkstäderna har som vanligt ingen koll på vad det ska sitta där... Pefan | |
|
Stötdämparen är olika pga olika fjäderbenslagringar. Du har ju en -89 och ska således använda den långa gängan. Den korta gängan är till bilar med "den nya" fjäderbenslagringen fr.om. -92. /Per |
|
|
Det kan skilja trots att bilen är från -89, det finns inget säkert annat än att kolla vad som sitter där! Syns på vilken gänga som dämparkolven har i toppen!....M14 el. M16! Sen tycker jag du ska köpa dämparna nån annan stans än Mekonomen, där får du Monroe o dom är långt från bäst, ofta med en för mjuk dämpar-karaktär. Lågkvalitetssaker utan att för den delen vara billiga...... Satsa på Boge, Bilstein, Sachs eller Koni om du vill ha bra saker! ///Magnus |
|
|
Nån som har testat JR oljedämpare ? Pefan |
|
|
M14= kort modell M16= lång modell ? Pefan |
|
|
Skrev fel gängdim. Kort 45mm M12 Lång 65-73mm M14 Men det är en djungel, det finns fler versioner, M12 70mm. Mest troligt har du M12 gänga med 14mm tapp o 65mm lång. Detta satt på flesta 525,530/535 88-90 E34 ///Magnus |
|
|
Det ska tydligen vara 16 eller 41 mm.... Pefan |
|
|
Det är mekonomen som mäter fel, dom mäter bara under gängan, alla andra mäter med gängan.... Så köp 41mm om du nu måste köpa Monroe, men dom är inge bra........ ///Magnus |
|
|
Jag vill inte köpa monroe, men kunde typ vara bra å veta hur helsike man ska mäta dessa dämpare. Pefan |
|
|
Hallå...jag skulle rekomendera dig att köpa stötdämpare av Gerth från kalmar, han brukar ha annons på börsen för det mesta...jag köpte det till min 530 och det funkar alldeles perfetk. Sen så va det ju mycket billigare oxå, jag betala 1218 kr för 2 st framdämpare till bilen, inklusive frakt...kan bara rekommedera han stark...väldigt nöjd med dom |
|
|
Jag kan hålla med om att Monroe kanske inte är det bästa man kan köpa, men de är bra stötdämpare för sitt pris och absolut inget skräp. Med min rabatt får jag en Monroe Reflex stötdämpare för ca 800-900:-/st, mot BMW Original som kostar 1800:-/st, alltså halva priset på Monroe. Det beror på vilken sorts körning man gör, men Monroe tycker jag fungerar bra. Visst skulle jag hellre köpa Bilstein Sport för 1795:-/st, men priset är för högt på dessa anser jag. Jämför jag Monroe Reflex med BMW Original (Sachs) så märker jag knappt någon skillnad mellan dem. Men jag har inte jämfört med Bilstein eller Koni, som anses vara det bästa. /Per |
|
|
Monroe är sämre än ex.vis en Sachs, Bilstein, Koni, Boge el dyl. dämpare. Monroe Reflex kostar 1150kr Monroe Sensatrac kostar 1070 kr Varför inte satsa på en Sachs istället, dom håller hög kvalitet o ligger bra till i pris: En Sachs Gas fram E34 kostar 1060 kr till en 525 -89. MotorNord! En Bilstein är dyrare c:a 1700-1800 kr men också en mycket bra produkt, man får mycket för pengarna om man vill ha det bästa! Eller dämparna som Gerth säljer, Supersport eller FK till mycket fina priser. ///Magnus |
|
|
Efter mycket övertalande på BMW i Varberg, fick jag reda på vilken gänga det sitter på min modell, och det är M12.... Dom sa att det finns bara en till din modell.....my ass ! Men jag fick övertalat denna tjuriga person att iallafall säga vilken gänga det är. Pefan |
|
|
Det kan nog stämma att det bara finns en modell på 525-89, och M12 är det garanterat då! 525 till 535 har samma saker från 88-90! Annars är det ju väldigt enkelt att lyfta bort plastkåpan o mäta direkt på bilen...... ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.