|
|
|
|---|---|
| Hur bär man sig åt för att demontera de främre stördämparna ut fjäderbenet? | |
|
Själva momentet att få ur dämparinsatsen är att spänna fast fjäderbenet, gärna i bromsoksfästöronen spända i skruvstäd. Ta sen en passande rörtång o greppa den stora mutter längst upp på fjäderbenet, sitter ibland otroligt hårt, när den släpper så är dämparen bara att lyfta ur! Detta förutsätter att fjäder är bortagen, OBS: fjäderspännare vid lossande av fjäder!! Montering i omvänd ordning, kolla om det finns nån olja i botten på fjäderbenet, annars håll i en liten skätt olja i botten på fjäderbensröret, detta motverkar missljud o kavitation i dämparen! Rengör gängorna o lägg gärna på nåt smörjmedel på gängan! Dra mutter hårt med rörtång eller medföljande verktyg, (om det finns med dämparen!) ///Magnus |
|
|
har då aldrig set att det ska vara olja i fjäderbenet, bmw har då inte satt nått där i mina, och tvivlar på att det skulle göra någon skillnad Joakim E |
|
|
Det ska alltid alltid vara olja i fjäderbenet, detta för att motverka rost och missljud. Dock ska det inte vara några mängder, någon dl räcker. /Per |
|
|
Har nu demonterat fjäderbenen men jag ser ingen mutter högst upp bilder finns här Länk Länk förslag någon ? --- Länk |
|
| Förmodligen ska man väl skruva loss den översta delen med ett specialverkyt som ska passa ner i de tre hålen som syns på bilden. Men det är bara ett förslag. Ring o snacka med nån på bmw verkstad. | |
| Fresten jag är också lite nyfiken på det där med olja i fjäderbenen. Låter skumt. ska det verkligen göra någon nytta? Har själv ett svagt klunkande missljud i framvagnen som jag inte lyckats lokalisera. Och allt annat i hela framvagnen är bytt. Dock satte jag i begagnade länkarmar till k-hämmaren. | |
|
Självklart gör olja i fjäderbenet nytta. Dessutom underlättar det vid nästa demontering så att inte insatsen rostar fast i fjäderbenet. /Per |
|
|
per_j82 > Duger det med vilken olja som helst? /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jag tror inte det spelar så stor roll, men en vanlig Motorolja duger bra... /Per |
|
|
"Muttern" du ska lossa är den översta delen på fjädenbensröret, sitter ofta otroligt hårt, lossas enklast med en stor rörtång o event. ett förlängningsrör. Spänn fast fjäderbenet i okfästet i ett kraftigt skruvstöd, kläm inte runt röret, då det kan skadas! Det är den "brickan/muttern" med dom fyra hålen jag menar! Vid montering ska den dras med ganska högt moment! Olja är brukligt att hälla i små mängder i fjäderbensröret på McPehrsonfjäderben, för att miska oljud och leda bort värme som minskar kavitation. Går bra med vanlig motorolja! ///Magnus |
|
rsarits |
Kallis: Den smala kanten överst på fjäderbenet är den del du skall gänga loss, den har vanlig högergäng, bara att ta i! |
|
rörtång och gasvärmare brukar hjälpa... Länk |
|
|
Var försiktig med att värma för mycket bara. Kan bli tråkigt om man får för hög värme i en gasdämpare. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| man ska alltid vara försiktig veg gasblåsarn! värma lagom... glömde lägga till | |
| Så här gjorde jag: Utan att lossa fjäderbenet från bilen, vek ut dämpare/fjäderben utenför skärmkanten. Använde 2 rörtänger och 2 st långa rör. Tog ett stadigt tag om fjäderbenet precis under muttern, trädde på röret över rörtångens grepp. Lika dant på muttern. Med den undre rörtången mot kroppen (sidan) en handen på övre röret, så mycket spänn man orkar (mot sig) och klappa till på övre rörtången med en tung klubba. Gissa om det tog tid att lära sig tekniken på första sidan, sen gick det fort på andra sidan.. Lycka till!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.