AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.937

e34 a-traktor

Sida 2 av 3
Fan måste säga att det sticker i mina ögon som e34 ägare att se en sådan som A Traktor
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
tillgång och efterfrågan styr väl som allt annat.
Kan tänka mig att han får den såld faktiskt. en 16 åring med för mycket pengar som vill åka ståndsmässigt till korvkiosken. åker ju hellre BMW än cyklar om man nu inte hade haft bilkörkort.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
styrman,

Ärligt talat så cyklar eller går jag hellre än att köra en A-traktor :-/

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Men Kalle!
Tänk dig inre Norrland, du är 16 år. Pengar är ingen trång sektor.
Vinter, mörkt och kallt. 25 grader minus?
Snyggaste tjejen i plugget går förbi och ler...
Skulle du:
1: Erbjuda skjuts i en varm och skön BMW som tyvärr inte går fortare än 30
2:"Hoppa upp på min pakethållare och få blåskatarr när jag skjutsar hem dig"
3: Gå genom snöslask genom hela stan med henne och sen gå hem igen?
Hoppas alla förstår humorn i inlägget!

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
det är helt rätt sagt styrman:)
> Styrman
hehe tror knappast den går i 30.....

alternativ 1
Jag har åkt i den där E34:an. En kompis som hade den förut. Han som säljer den nu bor i Avesta han med. Det är svindyrt med epor, tex en halvskaplig 240 som hade kostat 10.000 som bil kostar garanterat 25.000 som epa.
styrman1,

Som tur är så bor jag inte i inre norrland och behöver således inte sätta mig in i den hemska tanken att A-traktor skulle vara ett alternativt färdmedel :)) Förstår din tanke dock.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Nej ja vill jova att den inte går i 30... Ingen a-traktor går i 30km/h!!! Det är ju bara om de kommer en bil bakom man åker i 30... man tar de lungt inne i stan å sen åker man fort ut när man kommer ut ur stan... Dom som har haft a-traktor säger att de är som att ha bil fast man är 16... ni som vet hur man växlar ner en a-traktor vet att dom ska gå i 30km/h vis max effekt ungefär runt 5000-5500 rpm eller vad det blir.. så om en a-traktor kommer i 30km/h och inte varvar nå mycket så är den olaglig..!

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Och de framhjulsdrivna, har någon på SBP gjort bort sig på.
För jag tror ingen sätter på reduktioner på drivaxlarna.

Men i övrigt är kravet fel. Höj till 50-60 på max och då kan marscha 40 och färre mixtrar efter besiktning, för i dag så kan du inte köra mer än 20 km/h med en laglig sedan börjar de obehagliga varven göra sig påmind.
Och en jordbrukare på 4 ton med endast bakbroms får göra 40km/h. Och då skulle de inte bli ivägen i statstrafik.

W
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Att säga att en bil blir värd mer för att det är en a-traktor kan man ju inte säga, det är bara folk som är dumma som betalar ca 15-20tusen på en a-traktor som kan vara i så dåligt skick att de är värda max 2-3tusen som personbil. De flesta a-traktorer som besiktats in för en längre tid sen har mycket dåliga bromsar osv.

De flesta epor bör ju vara i bättre skick än a-traktorer pga. att de måste besiktigas regelbundet.

Willie: hur menar du med reduktioner på drivaxlar?

//Simon
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Eftersom man inte får strypa ner varvet under maxeffekt på motorn, vilket ger mer än 5000 varv på en saab 900 tex. Då är det omöjligt att nå laglig hastighet med original utväxling på 1:an.
Bakhjulsdrivna kompletteras med reduktion med hjälp av en extra växellåda. Spärrade transfern i låg och spärrade 3 o 4 på växellådan på Isuzun, lätt med 4x4.
Tror även att den får max göra 10km/h på lägsta växel med 2/3 varv.
Detta gör att du måste reducera varvet med reduktioner på varje sida på en framhjulsdriven, och tror inte att någon orkat göra det??? Men har ändå sett besiktade framhjulsdrivna.

W
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det där är jag medveten om, men det är lättare att göra traktor av en saab 900, det går visst att stoppa en reduktion på dem relativt lätt, vet ingen annan fwd som har så?!

//Simon
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Intresserad av hur man reducerar en fwd enkelt?

W
detta är nästan ännu värre. håll i er!
Länk
Ha ha... Priserna på A-traktorer är sjuka. En slutkörd jagga som toppar 30km/h för 55.000:-!!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Men det måste ju vara det största skämtet någonsin. Jag skrattade så jag häll på att ramla av stolen. Vilken dåre som helst förstår ju att man inte kan göra en epa-traktor av en E34. Det är ju fruktansvärt hemskt att se monstret och det priset som han begär är ju vansinnigt högt. Ta bort en 0:a så blir det lite rimligare. Någon borde köpa den och konvertera tillbaka den till en vanlig bil (om det går?). Tänk när den tillverkades på BMW i Tyskland. Jag tror inte att de som arbetade/arbetar på BMW skulle bli särskilt glada över att se något i den stilen. Det är nog inte långt kvar innan någon gör något liknande med en E34 M5. Epa-traktor-utrustning finns ju tyvärr i väldigt många.

//Schnitzer

jag fick då 40000 för min gamla a-traktor:)
den har oxå varit med i bilsport:P haha
Oj, varit med i Bilsport!!! ;)

Priserna är sjuka, sålde min gammla Duett A-traktor för 16.000:- för 10 år sedan.
jo kolla nr 11/2004 på sida 45:P haha
en lite bild med text.
inte för att d står mycket men d e ju fortfarande bilsport.
de ni:P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.