AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.934

e34 a-traktor

Sida 1 av 3
såg denna annons på blocket:
Länk

som hittat, bara 50000:-.
Hmm....man kanske skulle bygga om sin bil till A-traktor!

Jämfört med bilen i annonsen torde min bil i A-traktorutförande vara värd en bra bit över 100 000:- :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
hmm, intressant

Jag skall göra A-traktor av en 911 och sälja för 500 000skr :)
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Hmmmmmmmmmm?
Tittade på vad folk begär för en "standard" 525 på denna sida och såg ett par för över 40000kr.
Så är det för mycket begärt att vilja ha 5-10 tusen för en ombyggnad och besiktning. Särskilt när Ni inte kommer att kunna besikta era utan att klippa taket = den som finns i annonsen går ej att bygga efter nya regler.
En del prutar ju 10 000 för att slippa kontroll besikta!
Och det skick man ser i annonsen verkar vara bra, ser j'vligt blank ut.
Tycker det borde finnas kunder på den. För det finns dom för 20´ som inte ens har bromsar.

W
En importerad smaklöst stylad calypsoröd 525i -90 med över 20 000 mil på mätaren, utan vinterdäck och stereo. En standardbil kanske betingar 25-30 000:-, och att en A-traktor skulle vara värd MER pengar än motsvarande riktiga bil tycker jag verkar helt befängt. Hur många 16-åringar har 50 000:- att slanta upp? De som eventuellt har det är nog inte sugna på en A-traktor.

Mvh,
Kalle
_____
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
BMW tar över volvos roll som a o epa stuket :=)
Folk som köper A-traktor verkar ha ganska gott ställt. Folk jag känner byggde om och annonserade ut Volvo 740 A-traktorer för ca. 30000. Det var inga problem att sälja dem heller...
Såvitt jag vet ligger de i samma prisklass nu också. Och eftersom en 740 kan bli värd betydligt mer än dubbelt så mycket med en LGF-skylt där bak, varför skulle inte BMWn bli det?

Sjuka priser, men tillgång och efterfrågan är det som styr.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
En kanske dum fråga men vad menas med a-traktor...?
a-traktor får köras av 16åringar som har tagit traktorkort.
maxfart 30km/h, baksätet måste vara utplockat och det ska finnas ett flak där baksätet och bagaget är. den ska även finnas en mellanvägg mellan flaket och framstolarna.
hoppas det förklarade för dig lite bättre iaf
hade ne mercedes 280se -85 som a-traktor men sen blev d bmw som andra bil:)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hehehe OK...jag började lista ut det efter att ha sökt på "a-traktor" på blocket =)
Tack...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
En kompis till meg sålde sin Duettepa från 60-talet för 27000:-

Bilen: Länk
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Varför skall fordonet bli mindre värt efter ombyggnad och besiktning?
Eller vill du Kalle ha mindre för din bil efter den operationen?

W
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
var faktiskt igång å skulle bygga en a-traktor av en 535:a som ändå inte skulle gå att besikta som vanlig nån gång mer...pga motorbyte mm...
fick då beskedet att reglerna hade blivit ändrade förra året så att man nu måste bygga om bilen till pick-up stuk för att den ska godkännas.
väldigt synd, man hade nog kunnat tjäna sig en hacka på att "epa-regga" ett gäng nergångna e34:or istället för att de ska hamna på skroten...
kommer nog inte direkt sjunka i pris nu heller när det inte går att besikta de som okapad längre...
Wille,

Om jag inte klargjorde det tydligt i mitt tidigare inlägg så anser jag att bilen förlorar i värde eftersom målgruppen krymper tämligen rejält. Från 18-åringar och uppåt till enbart 16-17- åringar. Dessutom är bilen våldtagen. Om jag tar bort baksätet från min bil och regar den som tvåsitsig, blir den mer värd då bara för att jag lagt ned möda på den? Knappast.

Jag verkar dock ha underskattat den ekonomiska kapaciteten hos sveriges 16-åriga lantisar :)

Mvh,
Kalle
_____
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Hmm en atraktor blir ju värd otroligt mycket mer än än har kompisar som tjänar massor på att bygga om a-traktorer.. bara de att man kan sälja en sunken volvo 240 för 20000 säger sej självt.. jag känner han som har Bmw:n och han som hade den innan och de är Rikemans barn de är deras föräldrar som har massor med pengar..

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Kalle:
Du har väl rätt på en punkt, att bristningsgränsen finns tidigare än för medelåldersmän som lastar upp ett par hundratusen för gamla jänkare etc.
Tror att 50´ kr är kanske max, men för en reggad bil som nyligt varit besiktad och kanske har krockkudde abs etc så hoppas jag att föräldrar chippar in lite åt sina kids för riktiga grejor.
För en gammal duett som varit i många fattiga 16åringars ägo kan skicket vara mer än bedrövligt, och förr tog man sämre utgångs objekt pga dåvarande regler.
Byggde själv om med min lille bror min gamla Isuzu, den var då godkäng vid bilprovning, den kan fortfarande klara en kontrollbesikting, hoppas att föräldrar uppskattar det.
Nu var det mycket jobb på den men han kommer få minst lika vad han fått om han endast hade rostlagat bilen, den är nämligen poppis bland äldre för den har inte klassiskt epa stuk utan ser ut mer som en pickup. Går även att bruka på offroadkörning

Och Kalle, individualism betalar mer som du vet, äkta Epor betaldes högre fast i sämre skick eftersom de fick gå fortare än 30 MEN var ofjädrad bak.
Bmw går ej att bygga som den på länken längre, du måste klippa taket = mer jobb och mindre poppis utseende. Tror att 16 åringen uppskattar en BMW som ser precis ut som en vanlig bortsett från triangeln.

W
Ville bara tillägga att jag "tror" att bilen i fråga varit med i bilsport för en massa år sedan.
den har varit med i bilsport, nr13 -02
Har hört att det har snackats om att man inte ska kunna reg. in nya a-traktorer.
Detta kanske har inträffat, därav priset?
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Fel man kan fortfarande reg besiktiga a-traktorer har nyss gjort de... så de är fel....

Frd_racing:
Okej, då vet jag det nu. Det vara bara något jag hade hört...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.