AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.638

Däckdimension M3 E36?

St
6
Striezel
BMW 2002 -72
BMW M3 Coupé -93
Funderar vilken storlek på däck jag borde välja till min M3, det är en 3.0 -93 med original 7,5- och 8,5x17 fälgar. Nu sitter det 235/40 runtom, såsom det även rekommenderas i instruktionsboken (ja, även till dessa fälgar fastän det är 8,5 bak!). Men i och med 3.2an ändrades ju däckstorleken till 225/45 fram och 245/40 bak (samma fälgstorlek och offset). Någon som vet varför detta gjordes? Jag tycker det skulle se snyggare ut med de "nyare" däcken, men är samtidigt rädd att bilen blir mer understyrd, vilket den redan nu är för mycket. Detta kommer dock att ändra iom. ställbart chassie och ändrade hjulvinklar under vintern. Det som jag är ute efter är max grepp, speciellt på torr asfalt, eftersom jag kör på bana ibland. För vardagskörning kvittar det nog vilka man väljer. Synpunkter och åsikter?
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Inga svar på ett tag tydligen. Vad valde du till slut Striezel och hur känns det?

Jag har nämligen beställt nya Dunlop Sport Maxx och dessa kunde jag ej få i 235/40-17 så då resonerade jag med däckkrängaren och valde dimensioner enligt M3 3.2.

Har även haft 245/40-17 bak tidigare och det fungerade finfint. Fick en gång fel och testade med 255 men med dessa kändes bakvagnen som ett badkar fullt med vatten.

Mindre bredd fram borde ju passa betydligt bättre på en 7,5x17" fälg. Följer man en grundregel om att däckbredden skall vara 10-35mm bredare än fälgen så blir användbara bredder 205-225 och dett verkar även stämma bra med däckleverantörernas tabeller.

Mina intryck sedan tidigare är att framvagnen känts en aning sävlig i styrrespons så det blir spännande att se hur detta val kommer attt påverka.

Över/inderstyrning har jag ej så bra uppfattning om då bilen är relativt ny för mig. Visst går man in lite "för" fort i en kurva så understyr det en del men bromsar man lite tidigare och kan hålla lite gas genom böjen så blir det något helt annat. :)) (Men det kanske är självklart för all körning med bakhjulsdrivet.. Jag är inte så erfaren ännu).
M3-lappen
jag lägger mig i lite. jag köpte nya fälgar i våras. 18"are.. å lade på 225-35-18.. å bilen känns mkt stadig..
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Har nu pressat mina Sport Maxx litet och greppet är det verkligen inget fel på. Dock känns det onödigt understyrt med dimensioner enligt M3 3.2.

Skulle nog valt Bridgestone Potenza S03 som jag var inne på i början. Dessa finns i originaldimension för GT'n och då skall det vara 235/40-17 runtom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.