AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.076

Sierra VS BMW M5 e60

Sida 3 av 4
JB
12
JB
E21 323 -80
Man skäms att äga en BMW när man läser vad en del skriver på detta forum.
Här är en turbo konverterad Sierra till, M5 och Carerra GT ägarna blir säkert gröna av avundsjuka när de ser de här filmerna... ;)

Länk Länk Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
PintoPower ska jag helt klart ta ner och beskåda.. låter riktigt intresant!

JB
12
JB
E21 323 -80
M femman

Var ju ungefär samma koncept.....

Om du blir så j*vla trött på Tony´s sierra, varför orkar du bry dig så mycket för då?
Allt du skriver bevisar ju bara att sierran spöar dom flesta BMW och det är du väldigt förbannad på, för BMW kan ju inte vara sämre än en ford!
Det är ju såna som dig som drar ner detta forum så att folk med BMW intresse knappt vill besöka forumet.
Nu kanske det bara är en liten del, men det brukar oftast vara dom som är mest kunniga och seriösa som lämnar ett forum pga sånt.
Då tycker jag att Tonys Sierra var coolare! Den såg ut som en helt vanlig, "värdelös", Sierra! Snacka om sleeper! =)

Bara jag som tycker att Tonys Sierra var en rolig maskin? Nog för att det var en Ford...
Det börjar med att en gosse bygger en bil menad att bli snabb, för det är ju just snabbt man vill åka. Oavsett om man bygger en bil med en budget på 30 000:- eller köper en annan för 1 000 000:-. Sedan visar det sig att 30 000-kronorsbilen - i vissa intervall, under vissa omständigheter - är snabbare än den dyrare, som är erkänt snabb och även något av en måttstock i prestandadiskussioner.

En åsikt utan motivering är lika lite värd som ett faktum utan referenser. Därför jämför gossen med Sierran sin bil med den erkänt absurt snabba M5:an och upptäcker att den - i vissa intervall, under vissa omständigheter - är snabbare än den senare.

Detta - och endast detta - är den logiska och förnuftiga slutsatsen av jämförelsen. Hur pris och övriga egenskaper påverkar jämförelsen är helt individuellt och är därför helt värdelösa aspekter i denna helt prestandaorienterade diskussion.

Det slutar med en diskussion som får folk att skratta åt autopowers forum och även BMW i allmänhet. Så vidga era vyer lite. För allas bästa.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ha ha ha... Riktigt kul tråd att läsa... Alla som blir upprörda över att jämföra en Sierra med en M5'a, en hög med plåt mot en annan.. men att ta upp det här är som att svära i kyrkan...

Näe, lugna ner er allihopa. Visst är M5'an en bättre bil än det mesta som rullar på vägen, men jag tror nog grabbarna med Sierrorna har roligare...

På Challenge, Lunda i höstas dök en SL55AMG upp, med alla system inkopplade seglade han runt på samma tider som några gamla Alfor utan att anstränga sig. Alforna var väl sådär 1,4 mille billigare men jag hade hellre suttit i dem på banan för de hade kul!!! Sedan hade jag gärna åkt hem i Mercan... Han körde för övrigt 200+ i tät trafik hem och hade alltså inte lyckats "leka av sig" som vi andra...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag vet att Tonys sierra är en riktig dräpare, och ett självklart + i kanten är ju att den inte ser ut att toppa 150Km/h i nerförsbacke ens. =D
Även om jag nu tycker att det var en ganska meningslös jämförelse så måste jag erkänna att det var ganska skoj. =)

Men sen skriver ju han inget om att hans sierra är bättre än M5, eller snyggare eller nåt alls. Han jämför bara prestandan. Och det är imponerande av denna sierra att prestera dessa tider. Men jag tror inte att nån som har en halv hjärna kvar skulle välja sierran före M5 E60 på fullaste allvar. Men det var inte heller det som jämförelsen tog upp.

Så lugna ner er några hekto. =D

MVH Morgan.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vem bryr sig om en hårt trimmad Sierra skulle köra om en E60 M5? För det måste den vara om man ska hänga av en sådan. Hur skulle det gå om M5 var lika hårt trimmad........

Måste bara nämna, men väldigt många som håller till på andra forum och har andra märken har väldigt svårt från att hålla sig att skriva massa negativa saker om BMW:s modeller som oftast är original. Inte så konstigt att många kör ifrån flera BMW-modeller med de recepten som dem har (oftast med turbo). De flesta jämförelserna brukar ju vara att BMW:n har sugmotor mot en turbomotor som är så uppskrämd så att den knappt pallar med effekten.

//Schnitzer

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anledningen till att BMW ofta blir jämförda med andra turbofläktade hemmabyggen etc är väl snarast att BMW & då framförallt med ///M modellerna har lyckats sätta en standard för snabb orginalbil. Jag antar att Audi RSx nog kan hänga med en M3/M5 men den är ingen defacto standard som M3/M5 är.

Så var stolta över att BMW är märket att slå!! Givetvis är det som gårdstrimmare skitkul om man med en 2.000:- kr bil kan spöa den värsta familjeräcern som finns idag med en prislapp på millen om så bara i intervallet 67,8-74,3km/h rakt fram. Putta in 998.000:- i Sierran så kan den se ut precis som vad Du vill och hänga på allt överallt.

/Caspar
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag förstår heller inte alla dessa heta känslor. Om killen lagt ner pengar på på en 5000 kronorsbil och hänger på nya M5an så är det väl bara kul att se. Varför bli arg och sur över det?

Att M-bilar jämförs med trimmade saabar, volvo mm beror väl på att dessa bilar är mycket billigare att trimma. En M-bil går ju bara att få ut mer effekt ur om man har riktigt stor plånbok.
Behöver man "trimma" en M5 E60? Knappast!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
M femman,
nej det är sant, men många verkar grina illa över att deras M3a blir frånkörd av en Volvo eller Saab. Vilket inte skulle störa mig iaf, köp en Saab då om det är så viktigt med fartresurser.
Behöver man trimma nån bil? Knappast!

/Johan

Min bil: Länk

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Johan99,
Behöver man annat än original fälgar ? ;)

Om det nu är så viktigt att åka rakt fram fortare än grannen så köp en båge.
I vilket fall, det är roligast när det svänger !
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Var det inte så Hitler resonerade när han tog fram bubblan.... Själv åkte han i en FET SS Merca..

Om ingen bil behövde trimmas varför skulle man då ha olika motoralternativ, en 1,4liters diesel skulle funka i alla personbilar. MB har tagot steget fullt ut som bara har en 4 cyl motor och sedan med olika trimningsgrader kallar den för 180, 200 & 230...

My point: Alla bilar behöver trimmas!! Z3M'en känns trött efter 2 somrar.

/Caspar
BmwMutte
här sitter det killar som blir sura för att en annan kille trimmar sin gamla rostiga sierra och sen jämför prestandan mot en ny BMW??

viobebe
M5:an

det är alltid lika roligt när David slår Goliat, ibland är märkesfanatismen på detta utmärkta forum överdriven.

Kan tänka mig en Ford en Mustang........................
schnitzer: det roliga är ju att den inte är hårt trimmad, endast chippad å dyligt!

och ja, man behöver trimma bilar, även en M5 tydligen ;) man kan ju inte bli avhängd av en gammel ford
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
jimbooo: Nej, det förstod jag, men den passerar väl inte en E60 M5 med det lilla trimmet som den har nu? Det var mer det som jag syfftade på.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.