AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
973

funderar på en e30 320

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
Jag går och funderar på en e30...skulle Ni rekomendera 320 från 87-88 eller ska man satsa på en annan motor? Hur uppfattar Ni kvalite på dessa motorer och driftskostnaderna? Jag läser en hel del inlägg och fått en uppfattning om att 320 är väldigt slö, är den verkligen mycket "sämre" än 325?
Tacksam för alla svar...
brattwurst
Givetvis ska du satsa på en fräsch 325:a från 88-90.
Det är stor skillnad på motorkraften: 325iK = 173hk. medans: 320ik endast har 129hk.

Utan att trampa någon på tårna så skulle jag avråda från köp av E30 innan 1988.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att säga att 320 är mycket slöare än 325 är väl lite fel,men visst skiljer de en del.
325:an är faktiskt mer ekonomisk om man ser till driftskostnaderna,den drar faktiskt mindre soppa än 320..

Så om du har råd med en 325 så ska du köpa en sån,är mycket roligare att köra.
De
165
DeWa
328iAT -96
320 går bra när den väl sätter fart, men det krävs ju en hel del varv för att det ska hända något. 325an har bättre bottendrag. det sköna ljudet får du dock från båda motorerna.
Köp en E30 from -88. Gjordes vissa förändringar till det bättre med den årsmodellen. undvik 320. Då är 318 med 113-hästarsmotorn roligare. 318iS med 16v-toppen och 325 är två pärlor. Den sanne entusiasten väljer M3. Helt andra pengar och helt annan bil.
Co
17
Codrajva
320 touring -89
Jag valde en 320 pga försäkringen, klar skillnad mellan 320 & 325 på det planet... Men jag tänker byta till diffad 325 axel samt motor snarast möjligt! =)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker du man ska undvika 320 å köpa en 318i me 113hk motorn för att den e roligare!?
Ända anledningen för att man köper en 318 är av ekonomiska skäl...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mycket svårare att hitta en välutrustad fyrcylindrig E30 också. Vilket ju jag gärna vill ha då de inte är några racers och extra vikt inte spelar så stor roll.

///BMW - Was sonst!
Givetvis ÄR 325 ganska mycket snabbare och roligare på alla sätt och vis. MEN den kostar i princip dubbelt så mycket som en 320i, om vi förutsätter ett väldigt fint skick.

320i:n har ett motorljud och karaktär som är riktigt underbart. Så för pengarna anser jag att man får väldigt mycket körglädje. Jag anser att en 320i är en mycket roligare bil än t ex en 318i trots att det inte skiljer så många hästar. M20 har ett härligt rått motorljud även i 2 liters-utförande.

Försäkringen är kännbart dyrare på en 325i. I övrigt skulle jag säga att driftskostnaderna är ungefär samma.

Jag skulle köpa en E30 från 88 och framåt, då den har facelift och känns BETYDLIGT fräshare.

Vill du kunna utmana folk vid rödljus och ha en bil med lite mer potensial; satsa på 325i. Är du inte villig att betala merkostnaden för en 325i så är en 320i en alldeles utmärkt bil som är rolig och driftsäker.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Min 320i lät såhär trevligt: Länk

/// Olof

Länk
Hur man kan tycka en E30 320 är trevligare än 318 är för mig ofattbart. Den låg- och mellanvarvsklena 320:n är en av BMW:s mest jobbiga motorer. 318 däremot är lika snabb och har ett mycket skönare register. Jag håller dock med om att motorljudet är trevligare hos sexan, även fast två liter är på tok för lite för ett korrekt motorvrål från en sexa.
Se/lyssna på ovanstående filmsnutt, bjoerck.

Jag förepråkar inte 320i pga att den är snabbare än 318i (vilket den marginellt är), utan pga motorns karaktär och ljud. Vid 4500 varv börjar 320i låta underbart och ber bara om mer, medan en 318i låter "Ajaj, sluta plåga mig, jag är en symaskin!".

/// Olof

Länk
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
jag ledsna rätt fort på 2liters sexan.. visst gick den bra men .. =/
börja dra vid 4000 inget före..
så en större maskin åkte i rätt så fort.
men ska man bara ha den och åka i så är det ju en trevlig maskin. går bra bara man har farten uppe , men inget vilddjur man släpper loss vid rödljusen precis
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
hur mycket pengar har du tänkt spendera då?
Sen finns det ju faktiskt nånting mitt emellan 320 och 325 också, nämnilgen 323!
SpineKracker
Personligen föredrar jag designen på E30 före 88. Krom känns helrätt på den bilen!
Min hade svartlackade stötfångaren men den färgen åkte av illa kvickt.
Skulle jag köpa en E30 i dagsläget skulle det bli 325 eller 318is. Allra helst M3 men det kostar nog dessvärre mer än de är roliga. Har dock inte kört någon så jag vet inte riktigt men det verkar som att man inte får prestanda i paritet till priset riktigt.
Jag vill ha en främst för dess samlarvärde och utseende. Snyggare än så blir inte BMW!

E30, för att man vill.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Tack för alla svar!
Jag är inte ute efter en racer...jag har haft några e38:or med v8, men börjat studera och har verkligen inte råd att köra ngt dyrt, det ska dock vara en BMW :) Ni som äger BMW här på forumet förstår säkert...att man inte kan leva utan..:)
Jag kommer att åka en hel del mellan sundsvall och göteborg och behöver en bil som beter sig ok på motorvägen, dvs helst en liten 6:a. Jag vill dock inte betala speciellt mycket i inköpspris och vill istället satsa på lite snyggare fälgar till sommaren, men den skall vara en bil som är bra maskinellt och kostar kring 10.000:- vilket gör att en 320 blir ett utmärkt val.
325:orna ligger betydligt högre i pris, även 318is
SpineKracker
En fräsch 320 kan nog bli ganska svårt att hitta för 10k.. om du inte har tur eller är väldigt bra på att pruta dvs.

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Jag tror att du blir nöjd med en 320i, om du inte behöver en raket 0-100km/h. 320i går helt ok på motorväg. Där märker man skillnad på den lilla sexan och en fyra.
Jag tror på ett slutpris runt 15' för en fräsh 320i standardutrustad, sv-såld och med ett miltal runt 20k.
Min 320ik -88 som var riktigt fräsh, fast den hade rullat 24k mil, sålde jag i augusti för 16.000:-. Se länk i min signatur.

/// Olof

Länk
gs
19
gsus2
320ik -88
SpineKracker - KROM regerar, har själv en 320 -86, underbar bil. om man inte vill ha en racer men en bil som ändå går kanon så är 320 helt rätt, där emot är 318 ett nerköp enligt mej.

dessutom farsan skulle byta avgas system på sin 320 -88, har ju kat, ca 5000 spänn. -86, alltså utan kat ca halva priset. skit bra. dessutom e de ju gött å ha en lite mer ovanlig bil, -86 e ju trots allt inte jätte vanliga.
har haft 2 e30'is, båda 320..den första en 88:a, nuvarande en 84:a...tycker helt klart att den nyare looken (88 och framåt) ser bättre ut än den gamla, men en liten nackdel kan ju vara att dom har katt,lambda och massa sådant som kan börja strula och kosta pengar, det kan ju bli en del pengar i förhållande til värdet på bilen...

2 dörrars är snyggare, min nuvarande är 4dörrars, men det är "bara" vinterbil så när jag köpte den så var det skicket som avgjorde! tycker att skall man ha den som andrabil så spelar det mindre roll vilken man köper, bara skicket och priset är rätt! däremot en fin e30 enligt mig är en 2dr med nya looken med M-pkt och kryssekerfälgar...behövs inget mer...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.