|
|
|
|---|---|
|
Hej.jag håller på att byta topplockspackning på min M535 87. jag ska lämna toppen på planing imorgon för den är lite skev(vet ej hur mycket ännu).Jag har redan köpt en original packning,så nu till frågan hur mycket kan man plana toppen utan att behöva ha nån typ av tjockare packning? tacksam för snabba och kloka svar. | |
|
Jag vet inte men det brukar bara vara två alternativ när man köper packning, antingen för en oplanad topp eller för en planad. Så rimligen borde du skaffa en packning för en planad topp. Fast jag tror igentligen inte att det gör nånting om du sätter på en packning för oplanad topp efteråt, högre komp ju =)) Sen är det ju kanske så att toppen planats av nån annan som ägt bilen då är bra att vara på den säkra sidan... Mvh Micke |
|
|
Hej, packningarna för planade toppar brukar väl vara +0,3. Det som gäller är ju frigång till ventiler, och att spännaren räcker till. Samt att utan justerbart kamdrev blir ju kammen lite fel. Räcker det att ta ett par tiondelar så borde det funka med din vanliga packning. Mvh Mikael |
|
|
tack för svaren...får reda på imorgon hur skev den är.. synd bara att jag köpte packningen innan vi konstaterade att toppen var skev,men jag får hoppas att jag kan använda den ändå. |
|
|
om man har tagit 0.25mm är det någon fara för ventiler eller liknande isf? www.535twinturbo.com |
|
| 3riksson: lånar tråden lite här, antar att du byter packboxar å så i motorn? kom just på att den läckte olja i bakkant på vevaxeln | |
| japp, dom boxarna var inte så fina =) eller iof fina kanske dom var men dom tätade nog inte så bra va... | |
| hehe nej inte så värst, tänkte bara ge en varningens finger innan d va försent! | |
|
jo det tackar jag för =) Inte har du kylarslangar till motorn/bilen? Typ dom från toppen till värmepaket osv, typ alla utom själva slangarna som sitter i kylaren. www.535twinturbo.com |
|
|
har varit och hämtat toppen idag,beskedet blev planad 0.93. räcker det då om jag köper en packning till planad topp då eller hur gör jag annars? |
|
|
+0.3mm finns det på mekonomens hemsida iaf antar att det är den enda som finns... 0.5mm mindre kanske du bör kolla upp om det tar i? jag vet inte alls hur mycket det får vara. Annars en ny topp? inte lika kul men vad ska man göra? www.535twinturbo.com |
|
| dubbla packningar kanske | |
|
Hej Att du får lite högre komp är väl ingen nackdel, men du borde nog montera kam o vippor, justera ventilspel, ställa kammen rätt och mäta så du har en lagom frigång till kolvarna. På m10 är det ganska vanligt att man fräser eller filar upp hålen i kamdrevet för att få det justerbart. Gissar det ser lika ut på m30. Blir nog lite väl fel på kamminställningen med orig packning. Mvh Mikael |
|
|
3riksson: jo dom slangarna ska jag ha ligga nånstans i gömmorna bumse: M30 är lika |
|
|
jomboo: lust att skicka? :D antar att dom inte ges bort på bilfirmorna nämligen ;) har du msn? www.535twinturbo.com |
|
|
jag måste bara se om jag hittar den innan jag lovar för mkt, men finns den så skickar jag den jimmy_arvidsson@hotmail.com |
|
|
Höjer tråden. please jag behöver hjälp,måste jag köpa en ny topp eller går det att lösa på nåt annat sätt?finns det nån man kan ringa till som förstår sig på sånt här? tar tacksamt emot svar... |
|
|
Minimåttet på en planad M30 topp är 128,6mm. Höjdmått mellan planade ytan o ventilkåpans anligningsyta Däremot så kan man använda en 0.3 packning vid mycket planad topp, man bör för bästa resultat mäta frigången för ventilerna mot kolvarna, ska vara minst 1,5mm frigång! ///Magnus |
|
|
Wow, nästan en millimeters planing... Då måste toppen varit rejält krokig! Kan inte tänka mig att det skulle vara något bekymmer att köra med det, tror snarare att du tjänar en hel del på kompressionsökningen. Lägg på toppen och testa att trycka ner ventilerna för att se så att du har tillräckligt med spel. Skulle nog gärna vilja ha minst 2mm på an maskin med såpass stora och tunga ventiler. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.