|
|
|
|---|---|
|
när jag sätter igång min kupefläkt på 1:an och 2:an så hörs det att den inte orkar dra runt fläkten. men när jag ökar till 3:an och 4:an så snurrar den, men då dånar det sjukt mycket. är det något lager jag behöver byta eller är det hela fläkten? Och i såfall hur mycket grejer måste jag montera ner inne i bilen för att kunna byta de nödvändiga grejorna? tacksam före lite hjälp =) | |
svintoleffe |
Du måste byta ut hela fläkten. O du behöver inte demontera något alls inne i bilen, utan det sitter en lucka ute i motorummet mot torpedvägen, bakom luckan sitter fläkten. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
ok tack för svaret, så man behöver inte ens ta bort torpedväggen? vad skulle du uppskatta tidåtgången till att byta fläkten till? |
|
|
Den är lite bökig att få lös, så kanske en par timmar effektiv arbetstid med lite mek-erfarenhet Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
| E30 kan ha två olika fläktmotorer... antar att skillnaden är om man har AC eller inte? | |
|
Den är inte alls bökig att få loss (var inte på min iaf.) Kan uppskatta att det som tog mest tid var att skruva lös alla 8, eller 10mm skruvar på torpeden. Kanske 10-15 minuter, sedan är det bara att släppa på ett spännband och lossa kontakten - klart! Har svårt att tro det kan ta mer än en timme att få lös fläkten. Vill du göra en budgetlagning av fläkten så går det alldeles utmärkt. Gör så här: Ta lös fläkten. Spruta försiktigt in 556 vid lagren på båda sidor, snurra fläkten för hand och känn efter om den går mjukare. Fortsätt sedan med t.ex. symaskinsolja och dra fläkten för hand fram och tillbaka, ta sedan smörjfett el. dylikt och smörj. Koppla in och testa om fläkten går bättre. Kan dröja några timmar efter smörjningen innan fläkten går märkbara mjukare. Min fläkt startade före denna operation vid 10V och 1,2A. Efter startade den vid 1.3V och 0,2A Den går fortfarande tyst på alla fläktlägen över ett år efter "rundsmörjningen". Var försiktig med 556 och symaskinsoljan då jag inte vet hurvida det är nyttigt för fläktens övriga delar att få dessa på sig. Lycka till! |
|
brattwurst |
Gör annars som "Bosse Bildoktor" Spraya med lite Brännvin vid lagrena, så blir han som nyer. |
| vill bara tacka Calr L för tippset, även om bossebildoktor tippset var bra det med =) | |
|
Finns det inget mer smärtfritt än att bränna spriten på en fläkt!! :) ...Skulle utan tvekan välja bort Bildoktorn, pga av alkoholslöseriet.. Trevlig helg! No turbo shit, just real power! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.